סגור
מימין: אור שחר מנכ"ל קבוצת מאיר ואייל בן־סימון מנכ"ל הפניקס
מימין: אור שחר, מנכ"ל קבוצת מאיר ואייל בן־סימון, מנכ"ל הפניקס ( צילום: באדיבות הוועד האולימפי בישראל ענבל מרמרי)

בלעדי
עסקת הפניקס־מאיר תיחתם היום לפי 4.1 מיליארד שקל שווי

חברת הביטוח רוכשת 14% מהאימפריה של משפחות שחר וקז, ותקבל אופציה לרכוש עוד 6% לפי שווי של כ־4.5 מיליארד שקל בעוד שלוש שנים. רווחי 2022 החריגים של קבוצת מאיר, שמייבאת את רכבי וולוו והונדה לישראל, ייכללו בשווי החברה בעסקה

עסקת הענק שבמסגרתה רוכשת חברת הביטוח הפניקס נתח ממניות קבוצת מאיר שבבעלות יעקב שחר ומשפחתו ומשפחת קז תיחתם היום. במסגרת העסקה רוכשת הפניקס 14% ממניות קבוצת מאיר בתמורה לכ־574 מיליון שקל. ל"כלכליסט" נודע כי השווי העדכני של קבוצת מאיר בעסקה יעמוד על 4.1 מיליארד שקל. הדבר נובע מאופציה שתקבל הפניקס במסגרת העסקה לרכוש 6% נוספים (ובכך להגיע לשיעור האחזקה המקסימלי המותר לה לפי כללי הרגולציה — 20%) בעוד שלוש שנים לפי שווי של 4.4—4.5 מיליארד שקל לקבוצת מאיר. האופציה מוערכת בשווי של 200—300 מיליון שקל, והיא מביאה את שווי קבוצת מאיר מ־3.8 מיליארד שקל, שננקב לפני שבועיים בעת שהעסקה נחשפה לראשונה ב"כלכליסט", לשווי העדכני המדובר.
עוד נודע כי תוצאות 2022 של קבוצת מאיר נלקחו בחשבון בכל הנוגע לשווי החברה, הגם שהשנה הרווחים של הקבוצה צפויים להיות חריגים כלפי מעלה בשל השגשוג בענף יבוא הרכב ועליות המחירים החדות. פירוש הדבר הוא, בין היתר, שקבוצת מאיר לא תוכל לחלק את הרווחים האלו כדיבידנד.
לפני כשבועיים, באמצע ספטמבר, חשף "כלכליסט" כי הפניקס רוכשת 14% ממניות קבוצת מאיר תמורת כ־550 מיליון שקל. זאת בתום משא ומתן שהחל עם פטירתו של ישראל קז, מבעלי הקבוצה, בחודש דצמבר האחרון. כאמור, היקף העסקה הנוכחי עומד על 574 מיליון שקל שיעברו לידי משפחות שחר וקז בחלקים שווים, שכן המשפחות מחזיקות בקבוצת מאיר בחלקים שווים ומוכרות באופן זה את המניות לחברת הביטוח הגדולה בישראל במונחי שווי שוק. ככל שהפניקס תממש את האופציה, שתי המשפחות יקבלו לידיהן עוד כ־270 מיליון שקל.
מאיר היא אחת הקבוצות העסקיות הגדולות בישראל, אך היקפי הפעילות שלה אינם מוכרים לציבור הרחב משום שהיא חברה פרטית. לחברה יש פעילויות רבות: יבוא מכוניות ומשאיות (וולוו, הונדה, יגואר, פולסטאר ומשאיות רנו), תחבורה ציבורית בארץ (חברת קווים) ובחו"ל, השכרת רכב וליסינג (הרץ ואופרייט), מכירת מכוניות יד שנייה (אוטו סנטר), יבוא ושיווק צמיגים (קוגול יוניטרייד), צרכנות (BuyMe), וייצור שלדות ומוצרי פנים לאוטובוסים (מרכבים). בראש הקבוצה עומד יעקב שחר שנשוי לנילי, אחותו של ישראל קז ובתו של מייסד הקבוצה מאיר קז, והיא מנוהלת על ידי בנו אור שחר ואבנר קז בנו של ישראל.
כאמור, 2022 היא שנה חריגה עבור קבוצת מאיר. הרווח השנתי של הקבוצה צפוי להסתכם ב־450 מיליון שקל, שהם כ־100 מיליון שקל יותר מבשנה שגרתית. העלייה מיוחסת בעיקר לעסקי יבוא הרכב. קבוצת מאיר היא לא הנהנית היחידה מכך. יבואניות רכב בורסאיות דוגמת דלק רכב (יבואנית מאזה, פורד, ב.מ.וו ומיני) וקרסו מוטורס (יבואנית ניסן ורנו) הציגו עלייה משמעותית בעסקיהן ובמחירי המניות שלהן, מה ששלח אותן לשווי גבוה של 5 מיליארד שקל ו־2 מיליארד שקל בהתאמה. עם זאת, המשבר בשווקים הביא לירידה במחירי המניות, כך שכיום דלק רכב נסחרת לפי שווי שוק של 4.4 מיליארד שקל ואילו קרסו מוטורס נסחרת לפי שווי שוק של 1.7 מיליארד שקל. הירידה במחירי המתחרות הציבוריות לא הובילה לירידה בשווי של קבוצת מאיר בעסקה מול הפניקס, שאותה הוביל מטעמה מנהל ההשקעות הראשי חגי שרייבר.
שחר מחזיק באמצעות קבוצת מאיר גם בבעלות על מועדון הכדורגל מכבי חיפה מאז 1988. מאז השקיע שחר מאות מיליוני שקלים במועדון. ברוב השנים ההשקעה הזו הסבה לו בעיקר הפסדים, ואלו קוזזו על ידי הרווחים הגדולים של פעילות יבוא הרכב. עם זאת, השנה מועדון הכדורגל צפוי להניב רווחים בזכות ההעפלה למפעל האירופי של ליגת האלופות שתיצור למועדון הכנסות של 80—100 מיליון שקל. מכבי חיפה, בדומה לכמה נכסים מניבים של קבוצת מאיר, לא נכללת בעסקה מול הפניקס.
רכישת נתח מקבוצת מאיר היא חלק ממסע רכישות משמעותיות שמבצעת הפניקס בשנתיים האחרונות בשלל תחומים. כך, חברת הביטוח היתה הגורם המניע של העסקה לרכישת השליטה בחברת הסלולר פרטנר, יחד עם שלמה רודב, אבי גבאי ומורי ארקין; היא חברה לאלקטרה צריכה בשליטה ביינות ביתן שעושה את דרכה להפוך לקרפור, לאחר שקיבלה את הזיכיון של ענקית הקמעונאות הצרפתית; ולאחרונה מימשה אופציה ורכשה נתח ממועדון הנוסע המתמיד של אל על.
קבוצת מאיר היתה בעבר בעלת השליטה בהפניקס ונפרדה ממנה ברווח של כמיליארד שקל. ב־2002 רכשה הקבוצה את השליטה מידי יוסי חכמי ואחותו ניצה קנפר. מאיר שילמה 312 מיליון דולר (כ־1.4 מיליארד שקל אז) בתמורה למניות (57.6%). ב־2006 מכרה מחצית מאחזקותיה (28.5%) לקבוצת דלק של יצחק תשובה ב־213 מיליון דולר (937 מיליון שקל), ולפי שווי חברה של 750 מיליון דולר (3.3 מיליארד שקל). בינואר 2021 רכשה UMI, יבואנית שברולט, 5% ממניות הפניקס מידי מאיר תמורת 324 מיליון שקל. המכירה השאירה את מאיר עם 5.5% מהמניות. לאורך השנים קיבלה מאיר דיבידנדים של 200 מיליון שקל מהפניקס.