סגור
שמשה חכמה גאוזי פיתוח ישראלי
השמשות של גאוזי מאפשרות שליטה בכמות האור שחודר לרכב

בלעדי
יצרנית הזכוכית החכמה גאוזי בדרך להנפקה לפי שווי 500 מיליון דולר

יצרנית הזכוכית החכמה הקפיאה ניסיון הנפקה בתחילת 2023 בשל הריבית הגבוהה, שייבשה את ההנפקות בוול סטריט. גאוזי צפויה להגיש בימים הקרובים תשקיף גלוי ל־SEC האמריקאית — וההערכות הן שהשווי המתוכנן והיקף הגיוס יהיו נמוכים יותר

שנה לאחר המועד המקורי שתוכנן יוצאת לדרך הנפקת יצרנית הזכוכית החכמה גאוזי (Gauzy) בנאסד"ק. ל"כלכליסט" נודע כי החברה הישראלית צפויה להגיש תשקיף גלוי לרשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) בימים הקרובים, ולאחר מכן תחל ברוד שואו למשקיעים. בכוונת גאוזי לבצע את ההנפקה כבר ברבעון הנוכחי.
ככל הידוע, גאוזי כבר הגישה תשקיף חסוי עדכני ל־SEC, לאחר שהגישה תשקיף כזה במחצית השנייה של 2022, בטרם החליטה להשהות את הליך ההנפקה, שהיה אמור להתרחש ברבעון הראשון של 2023. במקור גאוזי שאפה לבצע את ההנפקה לפי שווי של 600 מיליון דולר, אולם כעת השווי המתוכנן צפוי לעמוד על 500-400 מיליון דולר. גם היקף הגיוס המתוכנן ירד מ־150 מיליון דולר בתוכנית המקורית ל־100 מיליון דולר.
ההפחתה בהיקף הגיוס ובשווי היא, במידה רבה, תולדה של הריבית הגבוהה, שציננה את הביקושים לנכסי סיכון והביאה לסגירת חלון ההנפקות בוול סטריט, בעיקר עבור חברות טכנולוגיה. אולם מתחילת 2024 חלה התאוששות מסוימת, אף שבעיקר לגבי חברות טכנולוגיה גדולות. בגאוזי סבורים שהנפקה בעת הזו תוכל לתרום להגברת המכירות, ולכן הם מבקשים לצאת למהלך ההנפקה חרף אי־הוודאות הרבה בשווקים.
גאוזי, הוקמה ב־2010 בידי אייל פסו, שמכהן כמנכ"ל; אדריאן לופר, שמשמש סמנכ"ל טכנולוגיות; ודימיטרי דוברנקו, המהנדס הראשי. החברה פיתחה זכוכית חכמה, שבעזרת אמצעים כימיים יכולה לשלוט בהארה ובהצללה של כלי תחבורה שונים. הטכנולוגיה שפיתחה החברה מאפשרת לשלוט ברמת ההצללה של הזכוכית — למשל, בכלי רכב או בבניינים. עם לקוחותיה נמנות יצרניות של שמשות לכלי רכב, יצרניות טלוויזיות ועוד, ובהן התאגיד הדרום־קוריאני LG, שנעזר בגאוזי לפיתוח מסך טלוויזיה שקוף; יצרניות הרכב ב.מ.וו, יונדאי — שגם השקיעה בחברה; מרצדס — שהיתה הראשונה לרכוש את המוצר של גאוזי; טקסס אינסטרומנט; ויצרנית המטוסים איירבוס.
החומרים שעליהם מתבססת טכנולוגיית ה־Light Controlled Glass של גאוזי הם שילוב של מוצקים מרחפים בנוזל וקריסטל נוזלי, והיא מאפשרת שליטה בכמות האור שחודר דרך כל אחד מחלונות הרכב, המבנה או המחיצה בבית. הטכנולוגיה מונעת סינוור, מאפשרת פרטיות במכונית ובחדרי הרחצה — ואפילו הפיכת דלת מקרר לשקופה.
ב-2022 רכשה גאוזי את חברת ויז'ן סיסטמס (Vision Systems) תמורת כ־60 מיליון דולר. החברה הצרפתית מתמחה בתחומי ה־ADAS (מערכות עזר מתקדמות לנהגים), ה־APAS (מערכות עזר מתקדמות לנוסעים) ומוצרי הצללה לתעשיות התעופה והרכב. לצורך הרכישה גייסה גאוזי סכום דומה משורה של משקיעים, בעיקר קרנות הון סיכון וקרנות השקעה פרטיות דוגמת קרן אייבקס, קרן Olive Tree, קרן 3A Capital, ועוד מספר קרנות. בסך הכל גייסה גאוזי עד היום כ־81.3 מיליון דולר בחמישה סבבים.
גאוזי מחזיקה במתקני ייצור בליון שבצרפת, בפלורידה, ארה"ב, בישראל ובגרמניה, ויש לה 14 משרדים בעולם. החברה מעסיקה 480 עובדים, מתוכם 180 הם עובדי ייצור. לחברה לקוחות באירופה, באמריקה ובאסיה, והיקף ההכנסות השנתי שלה מוערך בכ־100 מיליון דולר. בגאוזי סבורים כי שיתופי פעולה עם חברות בתחומים שבהם היא עדיין אינה פעילה יכולים לתרום לקפיצת מדרגה עסקית עבורה.
לגאוזי יש כמה מתחרות, ובראשן החברה האמריקאית View Inc, שהמוצר שלה מאפשר גם שליטה על כניסת חום לחללי מגורים, וכתוצאה מכך להגביר את היעילות האנרגטית של המבנים. הטכנולוגיה של View מאפשרת התאמה אוטומטית של גוני הזכוכית בחלונות חיצוניים.
מתחרה נוספת היא Saint-Gobain הצרפתית, שמפתחת זכוכית המשנה את העברת האור בתגובה למטען חשמלי ונחשבת מהדומיננטיות בתחום. מתחרה נוספת היא Ashai Glass היפנית, הפעילה גם היא בתחום הרכב.