סגור
חנן מור יושב ראש ו בעלים קבוצת חנן מור
חנן מור (צילום: אייל טואג)

בלעדי
קשיים בהסדר החוב של חנן מור: לפחות שלוש סדרות אג"ח לא אישרו את ההסדר

לכלכליסט נודע כי מחזיקי האג"ח של יד', אחת הגדולות (חוב של 130 מיליון שקל) מבין חמש סדרות האג"ח של החברה, הצביעו ברוב קולות נגד העסקה; גם בסדרה יג' לא התקבל הרוב הדרוש כשרק 64% מהקולות תמכו בהסדר החוב בעוד של אישור נדרשים 75%; גם בסדרה ט' המובטחת לא אושר ההסדר לאחר שרק 59% מהמחזיקים שהשתתפו הצביעו בעד אישור ההסדר בעוד שאישור נדרשים 66.6%

קשיים באישור הסדר החוב של חנן מור. לכלכליסט נודע כי מחזיקי האג"ח של יד', אחת הגדולות מבין חמש סדרות האג"ח של החברה, הצביעו ברוב קולות נגד העסקה. גם בסדרה יג' לא התקבל הרוב הדרוש כשרק 64% מהקולות תמכו בהסדר החוב בעוד של אישור נדרשים 75%. גם בסדרה ט' המובטחת לא אושר ההסדר לאחר שרק 59% מהמחזיקים שהשתתפו הצביעו בעד אישור ההסדר בעוד שלאישור נדרשים 66.6%.
ההתנגדות מנומקת בעובדה שבעלי המניות של החברה מקבלים 3.5% ממניותיה, ובראשם חנן מור ואבי מאור בעלי השליטה בחברה שמקבלים במסגרת ההסדר 2% ממניות החברה החדשה.
מחזיקי האג"ח הגדולים בסדרה הם קבוצת נאווי שבשליטת דורי נאווי, ובית ההשקעות אלטרנטיב. אלטרנטיב מחזיק כ-10% מהסידרה. תמורת ויתור על החוב אמורים המחזיקים לקבל 13% ממניות חנן מור החדשה.
בדו"חות נאווי פורסם כי ההפרשה לחובות מסופקים עלתה ב-2023 ל-29.3 מיליון שקל וחלקה לפחות נבע מהשקעה באגרות החוב של סדרות יג' ו-יד' של חנן מור. תוצאות ההצבעה צפויות להתפרסם מחר בבוקר.
לאישור ההסדר נדרשים רוב של 75% מבעלי המניות שמשתתפים באסיפה. המחזיקים ברובם בסידרה יד' הם גורמים פרטיים, והדבר צפוי להצביע על כך שלנאווי ולאטרנטיב משקל גדול בהצבעה. ככל הידוע שני הגופים הצביעו נגד וצפויים להוביל את התוצאות לרוב גורף נגד ההסדר.
במקרה כזה ההכרעה עוברת לבית המשפט בראשותו של השופט חגי ברנר שיצטרך להחליט אם לכפות את ההסדר על מחזיקי הסדרה או הסדרות במקרה של התנגדות סדרות נוספות, או לאלץ את החברה ללכת לפירוק. בסידרה יג' רוב המחזיקים הם גופים מוסדיים והם צפוייים לאשר את ההסדר אם כי ברוב לא מוחץ. שתי הסדרות הן היחידות שלא מובטחות. מנהל ההסדר הוא אודי גינדס יחד עם מנהל העסקים הראשי של חנן מור – דודו זבידה.
החוב של חנן מור לסדרה יד' עומד על 130 מיליון שקל. באסיפת מחזיקי האג"ח בשבוע שעבר אמר יו"ר נאווי שחר אושרי: "ההסדר טוב אבל אנחנו לא מוכנים שחנן מור ואבי מאור יקבלו 2% מהמניות ואם זה יקרה נצביע נגד". אושרי סירב להתייחס לשאלת כלכליסט או לאשר שאמר את הדברים.
אלטרנטיב מנוהל בידי יאיר דרורי ומחזיק ב-10% מהסדרה (כ-13 מיליון שקל). דרורי אמר לכלכליסט הערב: "אין ספק שזה הסדר בעייתי. באירועים דומים בחו"ל, המלווה דורש מהלווה לגדר העלאות ריבית, והעלייה בריבית כאן היא חלק גדול מהנפילה של החברה. לעשות תספורת של 75% למחזיקי האג"ח ובמקביל להשאיר 3.5% לבעלי המניות הקיימים של החברה זו בעיה ואיננו יכולים להסכים לזה".
נציין כי חברי נציגות הסדרה דורון תורג'מן ועדי פיגל טענו באסיפה כי החלופה של פירוק תשאיר למחזיקים הרבה פחות ואפיל אפס. על כך אמר דרורי: "לא חייבים ללכת לפירוק. בתביעות נגד בעלי התפקידים אנחנו עשויים לקבל לא מעט כסף".
החוב הכולל של חנן מור לנושיה עומד על כ-2.3 מיליארד שקל, אולם רובו הוא לבנקים ומוסדיים שתומכים בהסדר, כך שההכרעה עוברת לבית המשפט שיצטרך להחליט איזה משקל להעניק למחזיקי האג"ח שמהווים כ-600 מיליון שקל מהחוב.