סגור
כנס  מגמות אסטרטגיות בצלאל מכליס מנכ"ל אלביט
בצלאל מכליס מנכ"ל אלביט מערכות (צילום: אוראל כהן)

עסקת ענק לאלביט מערכות בהולנד - תספק משגרי רקטות ב-1.1 מיליארד שקל

החוזה נחתם במסגרת הסכם בין משרד הביטחון למשרד ההגנה ההולנדי - עסקת יצוא ראשונה של ישראל להולנד; אלביט מערכות תספק 20 מערכות שיגור לרקטות, במהלך 5 השנים הבאות

צבא הולנד יצטייד במשגרי רקטות ארטילריות של אלביט מערכות בהיקף של יותר מ-1.1 מיליארד שקל, וזאת במסגרת חוזה ענק שנחתם בין משרד הביטחון למשרד ההגנה ההולנדי.
מדובר בעסקת יצוא ביטחוני ראשונה שנחתמת בין ישראל להולנד (GTG) ונחשבת לאחת הגדולות שעליהן חתמה ישראל במהלך השנים האחרונות עם מדינה אירופאית. לפי תנאי החוזה, אלביט מערכות שבשליטת מיקי פדרמן תספק להולנד כ-20 מערכות שיגור לרקטות מסוג PULS וזאת במהלך חמש השנים הקרובות.
מדובר במשגרים רב-תכליתיים המאפשרים שיגור של רקטות וטילים לעבר מטרות בטווחים שבין 12 קילומטר ל-300 קילומטר. כך, בכוחו של משגר אחד לשגר רקטות מסוגים שונים, בהן 'אקסטרא' המיועדת לטווח של 150 ק"מ; 'נץ דורס' לטווחים של עד 300 ק"מ; 'כידון קסום' לטווח של כ-40 ק"מ ועוד.
העסקה עם הולנד כוללת גם חבילת רקטות לטווחים השונים ושירותי הדרכה ותמיכה לכוחות שיפעילו את מערכי השיגור. המשגרים עצמם ניתנים לנשיאה באמצעות פלטפורמות גלגליות או זחליות. רקטות אלה, כמו משגרי ה- PULS שבאמצעותן הן משוגרות, פותחו בעבר בידי התעשייה הצבאית (תעש מערכות) שהופרטה בסוף 2018 ונמכרה לאלביט מערכות.
את ההסכם עם משרד ההגנה ההולנדי הובילו מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר וראש האגף ליצוא ביטחוני יאיר קולס. שר הביטחון, יואב גלנט אמר בהתייחס אליו כי הוא חש בו כדי להעמיק את הקשרים בין ישראל להולנד וכי הפתרונות שמעמידות התעשיות הביטחוניות המקומיות מחזקים את קשריה של ישראל בעולם. מנכ"ל אלביט מערכות בצלאל (בוצי) מכליס אמר כי משגרי הרקטות שבהם יצטייד צבא הולנד יאפשרו שיתוף פעולה הדדי בין מדינות שחברות בברית נאט"ו וכבר רכשו מערכות מסוג זה.
בחודש וחצי האחרונים אלביט דיווחה על שורה של עסקאות ביטחוניות בישראל בהיקף כולל של כמעט 600 מיליון דולר. עסקאות אלה כוללות מכירה של חימושים מדויקים ומערכות לוחמה אלקטרונית; תותחים ומערכות ארטילריה וחידוש ההסכם לאספקת שירותים לכיבוי אש מהאוויר עם המשרד לביטחון לאומי.
לפני כחודשיים דיווחה אלביט מערכות על עסקה גדולה עם דנמרק, שבמסגרתה תספק לצבא הדני משגרי PULS ותותחי ATMOS בסכום כולל של 252 מיליון דולר וזאת כחלק מחידוש ועדכון הארסנל הדני בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה.