סגור
יצחק תשובה גלעד יעבץ
מימין: בעל השליטה בקבוצת דלק יצחק תשובה ומנכ"ל אנלייט גלעד יעבץ (אייל טואג יונתן בלום)

בלעדי
תשובה ואנלייט במו"מ על אנרגיה מתחדשת במזה"ת ובמרוקו

ניו־מד אנרג'י (שמה הנוכחי של דלק קידוחים), שבשליטת יצחק תשובה, מנהלת משא ומתן להקמת חברה משותפת עם אנלייט, שתתמקד בהקמת פרויקטים של אנרגיה מתחדשת במדינות ערב. מנכ"ל ניו־מד אנרג'י יוסי אבו יחזיק ב־10%–20% מהחברה

יצחק תשובה הולך ומעמיק את פעילותו בתחום האנרגיה, ופועל על מנת להתרחב לתחום האנרגיות המתחדשות. ל"כלכליסט" נודע כי ניו־מד אנרג'י (NewMed Energy, שמה החדש של דלק קידוחים), החברה־הבת של קבוצת דלק שבשליטת תשובה, מנהלת מגעים מתקדמים עם חברת האנרגיה המתחדשת אנלייט להקמת חברה שתפעל לייזום, הקמה ותפעול של פרויקטי אנרגיה מתחדשת במדינות המזרח התיכון.
ככל הנראה, מדובר בהקמת פרויקטים של רוח וסולאר במדינות האזור — ירדן, מצרים, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו ואף ערב הסעודית, אם תחול התחממות ביחסיה עם ישראל. בכוונת החברה המשותפת לנצל את הידע והמומחיות של אנלייט בכל הנוגע לייזום, הקמה, תפעול ומימון פרויקטים של אנרגיה מתחדשת, ואת ההיכרות הקרובה שיש לניו־מד אנרג'י ולמנכ"ל שלה, יוסי אבו, עם המדינות המדוברות במזרח התיכון. עם זאת, יש אפשרות שככל ששיתוף הפעולה ייצא לפועל, החברה המשותפת תפעל בעתיד גם במדינות נוספות בעולם.
עוד נודע כי אבו יהיה שותף בחברה ויחזיק בנתח של 10%–20% ממנה. יתרת האחזקות צפויה להתחלק באופן שווה בין ניו־מד אנרג'י ואנלייט.
המהלך עולה בקנה אחד עם דברים שאמר מנכ"ל קבוצת דלק עידן ולס, שמכהן גם כדירקטור בניו־מד אנרג'י, בראיון ל"כלכליסט" במרץ 2021. הראיון נערך לאחר שניכר היה שקבוצת דלק נחלצה מהמשבר שנקלעה אליו בשיא הקורונה, ושבגללו נאלצה למכור נכסים רבים. באותה עת אמר ולס כי "אחד היעדים האסטרטגיים שארצה להוביל בשנה הקרובה הוא כניסה לתחום של אנרגיות מתחדשות, פעילות שתהיה סינרגטית לפעילויות הקיימות שלנו. הכוונה היא לא סתם ללכת עם הטרנד".
חודש קודם לכן, בכנס שערכה דלק קידוחים לפני שינוי שמה, הודיעה החברה כי בכוונתה להשיק חטיבה שתפעל בתחומי פעילות האנרגיה האלטרנטיביים. במסגרת זו מקדמת ניו־מד אנרג'י גם מהלכים להפקת מימן כחול ולכידת פחמן. תשובה אמר באותו כנס כי "נשקיע בפיתוחים טכנולוגיים ונביא לצמצום של פליטות גזי חממה".
ואכן, ניו־מד אנרג'י, שמחזיקה ב־45% ממאגר לווייתן — מאגז הגז הטבעי הגדול בישראל – פועלת באמצעותו במדינות שאליהן לוטשות עיניים ניו־מד אנרג'י ואנלייט. מאגר לווייתן, שניו־מד אנרג'י היא בעלת האחזקות הגדולה בו, מייצא גז טבעי לירדן ולמצרים בחוזים ארוכי טווח. אלה פתחו לניו־מד אנרג'י דלת משמעותית לעולם הערבי במזרח התיכון, ובפברואר האחרון הודיעה החברה שהיא נמצאת בתהליך מתקדם לקבלת רישיונות לחיפוש נפט וגז במרוקו.
כמו כן, ניו־מד אנרג'י, שנסחרת בבורסת תל אביב לפי שווי של כ־10 מיליארד שקל, היא החברה הישראלית הראשונה שביצעה עסקה משמעותית עם מדינה מאיחוד האמירויות, כאשר מכרה 22% ממאגר הגז תמר לקבוצת ההשקעות מובאדללה מאבו־דאבי תמורת 1.1 מיליארד דולר. את המכירה ביצעה החברה בהתאם למתווה הגז, שקבע כי היא אינה רשאית להחזיק בבעלות צולבת – הן במאגר תמר והן במאגר לווייתן.
אנלייט — אחת מחברות האנרגיה הירוקה הגדולות בישראל, שנסחרת ללא גרעין שליטה בשווי שוק של 7.5 מיליארד שקל ומנוהלת בידי גלעד יעבץ — היא בעלת ניסיון בהקמה של פרויקטים גדולים בחו"ל. יש לה פרויקטים בישראל, ספרד, ארה"ב וסרביה. למעשה, עיקר הצבר העתידי שלה (יותר מ־70%), שעומד על קרוב ל־20 ג'יגה־ואט, מרוכז בארה"ב (14.4 ג'יגה־ואט). בהתאם, אנלייט אף בוחנת אפשרות לבצע הנפקה בארה"ב, וכבר הגישה תשקיף חסוי לרשות ני"ע בארה"ב (SEC).
בפברואר 2021 הודיעה אנלייט על שיתוף פעולה עם חברת אנרגיה קונבנציונלית אחרת — נאוויטס פטרוליום, שבראשה עומד היו"ר גדעון תדמור, מי שבעצמו עמד בעבר בראש דלק קידוחים. למעשה, אבו הוא זה שהחליף את תדמור בתפקיד. ההסכם בין הצדדים קבע עקרונות לשיתוף פעולה בייזום, הקמה ותפעול של פרויקטי אנרגיה מתחדשת (בעיקר רוח) בשוק הבינלאומי, שבו נאוויטס תהיה השותפה הבכירה (60%) בעוד אנלייט תחזיק ביתרת המניות (40%). עד כה לא יצא דבר קונקרטי מההסכם זה, שנחתם לפני שנה וחצי ותוקפו נקבע לשנתיים.
פרויקטים של טורבינות רוח בים הם גדולים ממקביליהם היבשתיים, בעיקר בשל הצורך לכסות את העלויות הקבועות שהן גבוהות יותר. זאת משום שתהליכי הנחת התשתית והחיבור של הפרויקטים הממוקמים בים לרשת החשמל הם מורכבים יותר.
בהתאם, לא ברור אם הפרויקטים שמתכננות ניו־מד אנרג'י ואנלייט, במסגרת החברה המשותפת העתידית שלהן, יוקמו בים או ביבשה. עם זאת, סיום שיתוף הפעולה המתקרב עם נאוויטס יאפשר לאנלייט להתקשר עם ניו־מד גם לגבי הקמה של פרויקטים בים. אפשרות אחרת שעומדת על הפרק היא שאנלייט תשתף פעולה עם נאוויטס בארה"ב, ואילו שיתוף הפעולה עם ניו־מד אנרג'י יוגבל למדינות המזה"ת.
התרחבות קבוצת דלק לאנרגיה מתחדשת הוא במידה רבה טבעי, שכן לפני כמה שנים החליטה הקבוצה להתמקד בעסקי האנרגיה, הגם שחלק מהמיקוד הזה קיבל זירוז שלא בכוונה תחילה.
במסגרת האסטרטגיה של החברה, היא מכרה את השליטה בדלק רכב, יבואנית מאזדה, פורד וב.מ.וו, למנכ"ל גיל אגמון, ובהמשך, בשל חוק הריכוזיות שקבע הפרדה בין נכסים ריאליים ופיננסיים, נדרשה הקבוצה למכור את השליטה בחברת הביטוח הפניקס, וזו נמכרה לקרנות הזרות גלאטין פוינט וסנטרברידג'.
כשפרץ משבר הקורונה צלל מחיר הנפט, ואיתו נפלה מניית קבוצת דלק לשווי שוק של 650 מיליון שקל והגיעה לסכנת קריסה. כדי לעמוד בתשלומי החוב, מכרה הקבוצה נכסים רבים (דוגמת חברת ההתפלה IDE ודלק ישראל), כך שהיא נותרה עם פעילות הגז בישראל דרך ניו־מד אנרג'י, ובים הצפוני באמצעות החברה־הבת איתקה. במובן זה ההתרחבות לאנרגיות מתחדשות, שנחשבות לעתיד האנרגטי של העולם, הוא טבעי.
מאנלייט ומניו־מד אנרג'י לא נמסרה תגובה.