סגור

האוצר במאמצים למשוך חברות פינטק זרות: "נשחק לפי החוקים שלהם"

תזכיר חוק שפורסם השבוע קובע כי כל חברת פינטק שפועלת לפי תקן אירופי תוכל לספק שירותי תשלום בארץ. "כדי למשוך לכאן שחקנים משמעותיים עלינו להיות מאירי פנים", אמר גורם שהשתתף בניסוח התזכיר

המאבק של משרד האוצר להגברת התחרות בענף הבנקאות עלה השבוע שלב עם פרסום תזכיר חוק שמגדיר את אופן הרישום של חברות פינטק זרות כדי שיוכלו לספק שירותי תשלום נרחבים בשוק הישראלי.


לצד הדרישות השונות מחברות הפינטק שייכנסו לפעילות בארץ, צוין כי כל חברת פינטק שפועלת תחת התקן האירופי (2PSD) תוכל לספק לצרכנים הישראלים שירותי תשלום.
החלטת האוצר הסתמכה על ההנחה כי מאחר שהשוק הישראלי נחשב קטן, שחקנים אירופים יעדיפו לא לפעול בשוק כל עוד הרגולציה המקומית לא תשתווה לזו בה הם פועלים. "כדי למשוך לכאן שחקנים משמעותיים אנחנו צריכים להיות יותר מאירי פנים מהאירופאים, אנחנו מחויבים לשחק על פי חוקי המשחק שלהם", הסביר בכיר שהיה חלק מניסוח התזכיר.
שירותי התשלום העיקריים, שכוללים סליקה והנפקה, נשלטים היום בידי הבנקים וחברות כרטיסי האשראי. גם הארנקים הדיגיטליים ואפליקציות התשלומים כמו ביט ופייבוקס, שהפכו פופולריות בשוק הישראלי, מתבססות על חשבון כרטיס האשראי וחשבון הבנק. החזון של תזכיר החוק הוא התנהלות וסליקה באופן עצמאי של תשלומים על ידי חברות פינטק בינלאומיות ומקומיות, ללא קשר לבנק או לחברת כרטיסי האשראי.

2 צפייה בגלריה
ענת גואטה יושבת ראש הרשות ל ניירות ערך
ענת גואטה יושבת ראש הרשות ל ניירות ערך
ענת גואטה, יושבת ראש הרשות לניירות ערך
(צילום: אוראל כהן)

גופי הפינטק יכולים להתחרות בבנקים במספר תחומים. ראשית, בתחום העברת כספים מחשבון עו"ש אחד לאחר; שנית, בכוחם של גופי הפינטק להפחית בעלויות המסחר בניירות ערך. בשלושת הרבעונים הראשונים אשתקד הסתכמו ההכנסות של חמשת הבנקים הגדולים מפעילות ניירות ערך של הלקוחות ב־1.9 מיליארד שקל, עלייה של 12% לעומת התקופה המקבילה ב־2020; שלישית, הפינטק יכול לפשט את תחום ייעוץ ההשקעות והמסחר ולהגדיל באופן ניכר את מספר השחקנים בענף. כניסה של שחקנים חדשים עשויה להוזיל את עמלות הקנייה והמשמרת; רביעית, גופי הפינטק אמורים להחליף את הבנקים בהעברת כספים לחו"ל.
כיום העברות אלו נעשות באמצעות מערכת סוויפט, שגובה עמלה גבוהה. בעולם קיימים גופים שעוסקים בהעברת כספים בין מדינות בעת ביצוע רכישות אונליין או לחלופין בהעברת כספים של עובדים זרים, כלומר הפתרונות להוזלת הפעולה כבר קיימים, ואימוצם לא אמור להוות אתגר משמעותי.
לא רק הבנקים, גם חברות כרטיסי האשראי עשויות להיפגע מהמהלך של משרד האוצר. הגופים הזרים צפויים להוות תחרות ישירה לחברות כרטיסי האשראי. עמלת סליקה בכרטיסי אשראי עבור עסק ישראלי נקבעת על פי מחזור העסק וגודל העסקה. באופן כללי עמלה זו נעה היא 1%-0.7% מגובה העסקה. כניסת שחקני פינטק נוספים תאפשר להוריד את עלויות העסקאות עבור בתי העסק, בתקווה שהקטנת העלויות תתגלגל אל הצרכנים.
חשבון נאמנות נפרד
תזכיר החוק גם מפרט את הדרישות מהגופים שיפעלו בתחום. אחת הדרישות היא לשמור על כספי הלקוחות בחשבון נאמנות נפרד, כדי להבטיח השבת כספים של לקוחות במקרה של חדלות פירעון מצד ספק שירותי התשלום. כאלטרנטיבה, החברה תוכל להעמיד ערבות על הכספים. בדומה לבנקים וחברות ביטוח, גופי הפינטק יוכפפו גם לדרישות הון עצמי כדי לשמור על יציבותם.
עד היום לא גובשה אסדרה לרישוי ופיקוח על גופים חוץ־בנקאיים הנותנים שירותי תשלום. תזכיר החוק פורסם במשרד האוצר כתוספת למסקנות ועדת שטורם, ונכתב בשיתוף פעולה עם רשות ני"ע, בראשות ענת גואטה, הרגולטור על חברות הפינטק בישראל. משרד האוצר והרשות לני"ע ימתינו כעת להערות הציבור, כולל הבנקים וחברות האשראי.

2 צפייה בגלריה
אפליקציית ביט של בנק הפועלים
אפליקציית ביט של בנק הפועלים
אפליקציית ביט של בנק הפועלים. הפכה לגורם דומיננטי מדי

תזכיר החוק מגיע לאחר שבחודש דצמבר האחרון פרסמה רשות ני"ע את הליך הרישוי לתחום מתן מידע לשירותים פיננסיים, שגם הוא אמור להגדיל את התחרות בענף הבנקאות עם הגדלת השקיפות של שירותי הבנקאות. שני האחרונים מצטרפים לרפורמה בקליק שאומצה בשנה שעברה ומאפשרת לכל לקוח לעבור מבנק אחד לאחר בתוך שבעה ימי עסקים, תוך ניתוב ההוראות הישנות מהחשבון הישן לחשבון החדש. בנוסף לכך בחודש מרץ אמור לקום בעזרת הרשות אתר מקיף שיציג את כל העלויות של הבנקים וביצוע התשלומים, כדי להגדיל את שקיפות התשלומים במערכת הבנקאית.
צורך להחליש את ביט
פרט למאבק בתחרות הנמוכה בענף הבנקאות, מבקש בנק ישראל להגדיל את התחרות באפליקציות התשלומים הישראליות. על פי בנק ישראל, אפליקציית ביט של בנק פועלים הפכה לגורם דומיננטי מדי בשוק אפליקציות התשלומים. על כן האפשרות שלקוח יוכל להעביר כסף באמצעות אפליקציה של ביט לאדם אחר, גם אם הוא משתמש באפליקציה של המתחרים דוגמת פייבוקס ופיי, תחליש את ביט ותעודד את התחרות. אפשרות השליחה תעשה על ידי הקמת מאגר לקוחות כולל.
ביט כוללת היום 2.5 מיליון לקוחות, ועל פי הערכות בשוק היא חולשת על יותר מ־80% מהתשלומים מאדם לאדם בסלולרי. מתחרותיה, פיי של לאומי ופייבוקס של דיסקונט, משתרכות הרחק מאחור. בד בבד עם האפשרות להעביר כסף מאפליקציה לאפליקציה, אישר בנק ישראל לחברות לעשות שימוש בנתוני המשתמשים.