סגור

איש העסקים יוסי מימן נפטר בגיל 75

מימן, שהיה מבעלי ערוץ 10 ומבעלי צינור הגז ישראל-מצרים, נפטר בביתו מוקף בבני משפחתו. מימן היה נשוי בשנית, והותיר אחריו שלושה ילדים מנישואיו הראשונים. ב-2019 אמר בראיון למוסף "כלכליסט" כי אחרי השתלת הכבד, על אלכוהול הוא ויתר, אך לא על סיגריות: "מתים רק פעם אחת"

איש העסקים יוסי מימן, שהיה בעל השליטה בערוץ 10, בעלים של קבוצת מרחב הפרטית ויו"ר אמפל הציבורית, נפטר אתמול (שישי) בגיל 75 בעקבות קשיי נשימה. מימן, שהיה נשוי בשנית והתגורר בהרצליה פיתוח, נפטר בביתו, כשלצדו רעייתו הלית בן ישראל ושלושת ילדיו - אוהד, נעה ויואב מנישואיו הראשונים.


מימן נולד בגרמניה ב-1946 להורים ניצולי שואה מפולין, גדל בפרו ולמד לתואר ראשון ושני באוניברסיטאות בארצות הברית. לאחר לימודיו עבד בחברת הנפט אקסון מוביל ובסיטי בנק, ובשנת 1971 עלה לישראל.

בשנת 1975 ייסד את חברת מרחב, העוסקת בפיתוח, מימון וניהול פרויקטים בחקלאות, תקשורת, תחבורה, גז ונפט. בנוסף לכך כיהן כיו”ר מועצת המנהלים, נשיא ומנכ”ל חברת אמפל. באמצעות מרחב ואמפל שלט מימן בכ-20.5% מספקית הגז המצרי EMG.
מימן היה כאמור בעל השליטה בערוץ 10 מאז עלייתו לאוויר ב-2002, ונשאר עם היקף משתנה של אחזקות עד לסגירת הערוץ. "זה התחיל כמעין הובי, שיהיה לי מה לעשות פה ושם כמה ערבים", סיפר ב-2019 בריאיון ל"כלכליסט". "כל השנים זה היה קרב מטורף נגד כל המערכות הרגולטוריות, אי שפיות מתמשכת".

3 צפייה בגלריה
ועידה כלכלית לאומית 2019 יוסי מימן איש עסקים
ועידה כלכלית לאומית 2019 יוסי מימן איש עסקים
יוסי מימן בוועידת "כלכליסט" ב-2019
(צילום: עמית שעל)

באותו ריאיון שיתף מימן גם במצבו הבריאותי. "ב-2014 גילו שאני חולה בשחמת הכבד. היו לי שתי אפשרויות: לחיות עם זה 6-9 חודשים, עד הסוף, או לחפש כבד להשתלה. היה לי פרופיל בריאותי בעייתי, והייתי בגבול הגיל, לא רצו להשתיל לי. יותר משנה חיפשתי מי שיסכים, והרי אין מספיק תורמים. ירדתי ל-48 קילו, חצי מת. בבית חולים בפריז הצוות כבר לא רצה לנתח אותי, אבל הגעתי לרופא יהודי שהתעקש, וב-2016 השתילו לי כבד. ניתוח של 14 שעות, שאחריו שכבתי 17 יום מורדם לגמרי ונכנסתי לתהליך שיקום אטי".
ב-2017 נקשר שמו של מימן לפרשת שחיתות ושוחד בפרו, והוא הואשם בעיתונות הפרואנית כי שיחד את הנשיא הפרואני אלחנדרו טולדו.

(יוסי מימן בוועידת כלכליסט, ספטמבר 2019)

הראיון למוסף "כלכליסט"

בראיון שהתפרסם בחודש מרץ 2019 במוסף "כלכליסט" סיפר מימן לדיאנה בחור ניר על נישואיו עם הלית בן ישראל: "יש בינינו פער של 25 שנה, אבל אנחנו יחד כבר 15 שנה. אצלי זה סיבוב שני, בשבילה ראשון, אבל זה בסדר, אחריי יהיה לה סיבוב שני. ובלי ציניות, היא אחד הדברים שעזרו לי לעבור את העשור הזה. בטח את המחלה", אמר ל"כלכליסט".
מאשתו הראשונה מרים, אדריכלית, הוא אב לאוהד (42), יואב (35) ונועה (38). נועה היא המוכרת משלושת ילדיו - כשחקנית ויוצרת קולנוע וטלוויזיה. בנו אוהד מימן, המתגורר בהולנד, הקים חברה לגידול דגי קינג פיש ילוטייל. החברה הונפקה בבורסת אוסלו בדצמבר 2020.

באותו ראיון יחיד שקיים בשנים האחרונות סיפר למוסף "כלכליסט" גם על הבריחה לאלכוהול ועל המפגש עם המוות.

(הקטעים הבאים - מתוך הראיון במוסף כלכליסט ב-2019):

בשוק מעריכים את ההשקעה שלך בערוץ 10 ביותר מ־400 מיליון שקל, אולי קרוב לחצי מיליארד, כסף ששרפת.
"את רוצה את עומק הבור במטרים? יותר מדי מיליונים. שלא לדבר על כך שמבחינה כספית זה היה אסון".
בשנת 2000, שבה יצא לדרך המכרז לערוץ המסחרי החדש, מימן צלל לעוד הרפתקה שנהפכה למיזם ענקי: הוא הקים עם איש עסקים מצרי והחברה הממשלתית לנפט של מצרים את EMG (East Mediterranean Gas Company). שהקימה בית זיקוק במצרים ובעיקר - הניחה צינור להובלת גז ממצרים לישראל. ב־2002 מימן קנה את החברה הוותיקה אמפל, התנתק מרוב האחזקות שלה ומכר לה מניות של EMG, כך שהגז המצרי נהפך לעיקר פעילותה.
הגז החל לזרום אחרי תלאות רבות רק ב־2008. מראשית 2011 לאחר פרוץ האביב הערבי צינור הגז מאל־עריש פוצץ מספר פעמים, עד שב־2012 ביטלה מצרים את חוזה הגז. אמפל נשארה עם חוב עתק למוסדיים וקרסה. "בימים של הבלגן במצרים ופיצוץ צינור הגז היתה לי נטייה לשתות אלכוהול. אי אפשר להגיד שנהפכתי לאלכוהוליסט, כי בשלב הזה כבר הייתי כזה. אבל זה היה קשה".
איך לא העלית בדעתך הסלמה במצב במצרים?
"האביב הערבי לא היה נגד הגז, הוא היה הפיכה אמיתית בכמה מדינות. אף אחד לא צפה את זה - לא מובארכ, לא ה־CIA, לא מערכת הביטחון שלנו. גולדמן זאקס העריך את השווי של EMG ביותר מ־3 מיליארד דולר, כי רצינו לעשות גיוס של כמעט מיליארד דולר, הכול היה מוכן לרוד שואו. וכמה חודשים אחר כך היתה הפיכה במצרים וראיתי את הכל קורס. אתה רואה שהכל מתמוטט ומתחיל לחשוב מה הלאה. לא היה כאן מינוף חסר אחריות, מה שקרה דומה יותר לאסון טבע".
3 צפייה בגלריה
אחד מהפיצוצים בצינור הגז של EMG שבאל עריש
אחד מהפיצוצים בצינור הגז של EMG שבאל עריש
אחד מהפיצוצים בצינור הגז של EMG שבאל עריש
(צילום: EPA)

בסיפור המצרי נשארת בלי המכנסיים.
"בואי נהיה מדויקים. רוב האנשים מסתובבים עם מכנסיים אבל גם עם תחתונים. אז כשאת אומרת נשארת בלי המכנסיים, אל תגבילי את עצמך".

עשור של ברבורים שחורים: חובות ערוץ 10, פיצוצים בצינור הגז, השתלת כבד.

מימן ניהל את המאבק על הצלת פרויקט הגז ועל חייו בו זמנית. ב־2016 היה חולה מאוד בשחמת הכבד. "הייתי במצב קשה מאוד, שאלוהים ישמור. יותר מת מחי. שקלתי 48 קילו, אבל דווקא אז התחלתי לעבוד קשה מאוד על מכירת הגז למצרים (מה שבוצע בסופו של דבר באמצעות מכירת EMG ליצחק תשובה ד.ב). פתאום הבנתי: לנו יש גז, ולהם אין. בינתיים פה יצחק תשובה, גנרל עם מזל, מצא גז, ואין לו מה לעשות איתו פה. אז חשבתי: בואו נשנה את הכיוון. במקום לקנות מהם גז, נמכור להם גז! סיבוב של 180 מעלות".
צריכה מוגזמת של אלכוהול היא גורם ידוע לשחמת הכבד, ומימן לא הסתיר את הקשר בין המחלה לחיבה שלו לאלכוהול. "את יושבת על הבר, מבקשת דרינק, נותנים לך. מבקשת עוד דרינק, נותנים לך. מבקשת עוד, קיבלת. אחרי המון זמן פתאום בא הברמן עם החרא הזה של 'עכשיו משלמים את החשבון'. שחמת הכבד היתה החשבון.
"המחלה והניתוח והשיקום היו מהדברים הכי קשים שעברתי. זה חשבון גבוה מאוד. ותוך כדי המלחמה עם מצרים ועם ערוץ 10. מעמסה לא קלה, ואתה חייב להחזיק את הכול כדי שזה לא ידרוס אותך. הייתי באמת בגבול שבין חיים למוות". את הסיפור על המחלה שכמעט חיסלה אותו תיבל בהרבה הומור: "כשהמנתח שלי הסתכל עליי הוא לא האמין עד כמה הוא טוב".
בסלון של מימן ניצב לאורך השנים ארון משקאות מרשים עם מגוון בקבוקים, אף שהפסיק לשתות זמן קצר לפני שהתגלתה המחלה, כשהגוף כבר צעק "הצילו". "כולם אמרו לי להיפטר ממנו, אבל אין לי בעיה למזוג וויסקי לחברים". מצד שני, סיגריות — שגם הן נאסרו עליו - הוא עישן כמו קטר. "נכון, אני עוד לוקח תרופות שמחלישות את המערכת החיסונית ומגדילות סיכון לחלות בסרטן, אבל מתים רק פעם אחת", הוא תימצת את גישתו.
ממה אתה הכי מבסוט?
"מזה שלאורך כל הדרך לא דפקתי אף אחד. אני מעדיף להיות הפראייר ולא המנוול".
איך תרצה להיזכר?
"כמי שמאוד אוהב את המדינה ואת העם היהודי. כל היתר פחות רלוונטי".