סגור

דורי נאוי: "יצאנו מהתחום המסורתי לכיוונים אחרים לגמרי"

בעל השליטה באחים נאוי אמר לאחר הדוחות שחברת האשראי החוץ בנקאי מתקדמת בכיוון מוסדי, במקום הפעילות המסורתית של ניכיון צ'קים; היום החלה להיסחר בבורסה חברת יעקב פיננסים של שאול נאוי, לאחר שהאחים פירקו בטעם מר את השותפות ביניהם

שנת 2021 הייתה השנה הראשונה בה המותג "האחים נאוי" נהפך לכדי "נאוי" בלבד. לאחר ריב תקשורתי על מניות החברה בין האחים דורי ושאול, שהגיע עד לכדי בית משפט, מנכ"ל החברה דורי נאוי הפך לבעל השליטה היחיד בה.
תחת דורי זנחה קבוצת אחים נאוי את פעילות ניכיון הצ'קים הדחויים עבור עמלה, הפעילות העיקרית שלה בשלושת העשורים הראשונים לקיומה. יחד עם יו"ר החברה שחר אושרי החברה הפכה תוך קצת יותר משנה לחברת אשראי לפרויקטים. תיק האשראי של החברה מורכב היום מ-82% בעסקאות אשראי גדולות שנעות בין 10 מיליון ל-100 מיליון.
1 צפייה בגלריה
מימין דורי נאוי מנכ"ל קבוצת נאוי ו שאול נאוי יור קבוצת נאוי
מימין דורי נאוי מנכ"ל קבוצת נאוי ו שאול נאוי יור קבוצת נאוי
מימין דורי ושאול נאוי
(צילום: עמית שעל)
"הנהלת האחים נאוי הבינה כי היא חייבת לפעול על מנת לבדל את החברה מול השוק"', אמר אושרי. "החזון של דורי הוא להוריד את הפעילות המסורתית של ניכיון צ'קים, שהיא פעילות בעלת סיכון והכנסות נמוכות ולהתמקד בעסקאות עם גופים בינוניים וגדולים, שמתאפיינים ברמת סיכונים נמוכה יותר. עסקאות מזעריות וקטנות מצריכות הפרשות גבוהות לחובות מסופקים. היום ההפרשות שלנו מזעריות, נתון שעוזר לנו להגדיל את הרווחיות מרבעון לרבעון".
דורי הוסיף כי "המהפך בחברה כבר בוצע. יצאנו מהתחום המסורתי והלכנו לכיוונים אחרים לגמרי. ביקשנו להתקדם בכיוון מוסדי כדי לנצל את ההון העצמי הגבוה של החברה". ההון העצמי של החברה הוא 644 מיליון שקל.
בהתאם להתמקדות בעסקאות גדולות, צמח תיק האשראי של הלקוחות לכדי שיא - 3 מיליארד שקל בסוף 2021 לעומת 1.8 מיליארד שקל בסוף 2020, עלייה של 69%. יעד החברה הוא להגיע לתיק אשראי בהיקף של 4.5 מיליארד שקל תוך שלוש שנים.
ההתמקדות בעסקאות אשראי גדולות הטיבה עם תוצאות החברה. ההכנסות ממימון צמחו ב-22.7% ל-167 מיליון שקל. הרווח הנקי עלה ב-48% ל-110 מיליון שקל וחצה לראשונה את רף ה-100 מיליון שקל.
נאוי רשמה הכנסות מחובות מסופקים בהיקף של 17.2 מיליון שקל. מדובר בהון שרותק בתקופת הקורונה לשם חובות מסופקים מתוך החשש שהתפשטות נגיף הקורונה תביא לגל של פשיטות רגל וביטול חובות. בשנה החולפת החלו חברות אשראי, בדומה למערכת הבנקאית, לשחרר את ההון שרותק, והוא נרשם כרווחים. בניכוי הרווח החד פעמי, שלא צפוי להימשך לתוך 2022, הרווח של החברה מסתכם ב-93 מיליון שקל.
החשיפה הגבוהה של נאוי לנדל"ן בולטת על רקע האתגר של הבנקים להגדיל את האשראי לענף הבינוי והנדל"ן. בשנת 2021 צמחו בחדות תיקי האשראי של הבנקים וחשיפתם לתחום הבינוי לכדי שיעור של 26%, השיעור המקסימלי שהותר על ידי הפיקוח על הבנקים. על כן, חלק מהבנקים הגדולים, דוגמת בנק הפועלים, החלו להקטין את קצב צמיחת האשראי לענף הבינוי. בניגוד לבנקים, לחברות האשראי החוץ בנקאי אין מגבלת חשיפה לענף הדיור.
על פי אושרי "קבוצת נאוי רואה הגעה של הבנקים לשיא חשיפה לנדל"ן ואנחנו שם למלא את החסר. אנחנו משתדלים לעשות את העסקה עם חברות מוכרות ומהדקים את רמות הסיכון, תוך התמקדות בבטוחות".
בשנה הנוכחית החברה תעשה גם את צעדיה הראשונים במתן אשראי בחו"ל, וגם שם תתמקד בתחום הנדל"ן.
נאוי נסחרת בבורסת תל אביב בשווי של מיליארד שקל. דורי מחזיק ב-52.64% מהחברה ובית ההשקעות אלטשולר שחם מחזיק ב-11.62% ממנה. בשנתיים האחרונות פעל דורי להגדיל את חלקו בחברה, בעיקר על חשבון בית ההשקעות שירד משיעור של 25% בחברה ב-2020. המהלך עורר השערות שדורי עלול למחוק את החברה, אך הוא הסביר כי מטרתו היא להגיע לכדי 62% בחברה. על פי דורי, "מחיקה ממש לא על הפרק. יש לי אישור מרשות שוק ההון להגדיל את חלקי בחברה בעוד 5%, אחרי שאנצל את האישור אני אבקש להגדיל מחדש בעוד 5%. השוק העניש אותה בעבר וגם היום השווי שלה לא מתאים לה. החברה אטרקטיבית ולכן אני מעוניין להגדיל את האחזקות שלי בה".
בשנת 2020 פירקו האחים דורי ושאול את השותפות בינם, לאחר שדורי רכש את חלקו של שאול בחברה (17.4%). הפירוק לווה באקורדים צורמים שהגיעו אף לבית משפט בטענות של דורי על שאול לחתירה תחת החברה. האחים מצאו לבסוף את הדרך להיפרד, כאשר שאול שילם 2 מיליון שקל ודורי משך את התביעה.
דורי קיבל את האחים נאוי, ושאול הקים חברת אשראי חדשה בשם יעקב פיננסים, שהחלה להיסחר היום בבורסה לפי שווי של כ-530 מיליון שקל, כחצי מהשווי של האחים נאוי.