סגור
מימין יו"ר מגדל אחזקות חנן מלצר ומ"מ יו"ר רשות שוק ההון עמית גל
מימין: יו"ר מגדל אחזקות חנן מלצר ומ"מ יו"ר רשות שוק ההון עמית גל (צילומים: אלכס קולומויסקי, יח"צ)

בעל מניות בתביעה לביהמ"ש: מלצר חייב להתפנות ממשרד מגדל ביטוח

בתביעה נטען כי יו"ר מגדל אחזקות חייב היה לציית להוראת רשות שוק ההון, ורק לאחר מכן להיאבק נגד דרישה זו. "אסור היה למר מלצר לעשות דין לעצמו ולהמרות ברגל גסה את פיו של הממונה"

הסירוב של חנן מלצר, השופט בדימוס, להיענות לדרישת רשות שוק ההון ולפנות את משרדו בבניין מגדל בפתח תקווה, מגיע לבית המשפט. כזכור, הורתה רשות שוק ההון למגדל להפריד את מקום מושבם של בעלי התפקידים במגדל אחזקות החברה־האם הנסחרת בבורסה, ומגדל ביטוח, החברה התפעולית הפרטית.
מגדל מסרבת לבצע זאת בטענה שלא ניתן לבצע הפרדה כזו מעצם החוק שמחייב את מגדל אחזקות להעביר למשקיעים ובעלי המניות מידע שוטף על הפעילות של מגדל ביטוח. עוד טענה כי המכתב מהווה פגיעה קשה, לא מידתית ומקוממת בשופט מלצר, והוא חסר ביסוס משפטי. החברה טענה עוד במכתב ששידרה למ"מ הממונה על שוק ההון עמית גל, כי הרשות איננה נוהגת באותה מידה כלפי חברות ביטוח אחרות ומחריגה את מגדל. המכתב של מגדל נשלח בתגובה לדרישת הממונה.
אתמול פנה בעל מניות במגדל לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה להוציא צו שמחייב את מלצר להיענות לדרישת הרשות ולעזוב את המשרד בפתח תקווה. בתביעה, שהוגשה באמצעות עוה"ד עמית מנור וצח שפיצן, נטען כי "היה על מר מלצר בראש ובראשונה לציית לדרישת הרגולטור ולפנות את משרדו. לאחר מכן - וככל שמר מלצר סבור שהממונה שוגה - פתוחה בפניו הדרך לעתור לבית המשפט במטרה לנסות ולהפוך את רוע הגזרה. בפרט, אסור היה למר מלצר לעשות דין לעצמו ולהמרות ברגל גסה את פיו של הממונה".
בתביעה נטען עוד כי "בהתאם לדין ולהלכה הפסוקה התנהלותו של מר מלצר עולה, למרבה הצער, כדי הפרת חובת הזהירות וחובת האמונים שלו כלפי החברה. נוכח זאת, אין מנוס מהגשת תביעה זו שבמסגרתה מתבקש בית המשפט הנכבד ליתן מתן צו עשה, המורה למר מלצר לבצע הפרדה מוחלטת בין מקום מושבו לבין מקום מושבם של בעלי תפקידים במגדל ביטוח".
בפתיחת התביעה מציין התובע כי "תביעה זו מוגשת בלב כבד. לא בכל יום נאלץ בעל מניות בחברה לפנות לבית המשפט בעתירה לסעד כלפי יו"ר דירקטוריון החברה, שהנו שופט עליון בדימוס. עם זאת, התנהלותו של יו"ר דירקטוריון החברה לא הותירה בידי התובע ברירה אלא להגיש את התובענה שבפנינו". בתביעה מונה התובע את רשימת המנהלים שעזבו את מגדל בתקופה שבה שלמה אליהו שולט במגדל - בהם היו"רים לשעבר, יפתח רון טל, רן עוז, ניר גלעד, מוטי רוזן והמנכ"ל שגיא יוגב, מנהלי ההשקעות גיא פישר וקודם לכן אסף שוהם, דורון ספיר, הדירקטורים גבי פיקר ואברהם ביגר, עודד שריג, עופר אליהו ז"ל, יוחנן דנינו, עמוס ספיר וענת לוין - ואף מפרט טענות שהעלו חלקם בקשר לנסיבות שהובילו להתפטרותם.
כפי שפורסם ב"כלכליסט", מאז המכתב האחרון של הממונה בינואר, מחרים השופט מלצר את הפגישות למו"מ מול הרשות ומטעם מגדל מנהלים אותן עורכי הדין צבי אגמון ושיראל גוטמן עמירה. מגדל מוכנה למנות דירקטור בלתי תלוי (דב"ת) נוסף במגדל ביטוח ולהיענות לדרישת הממונה למנות יו"ר קבוע במגדל ביטוח לשלוש שנים, אבל רק במסגרת מתווה הסדר כולל בין החברה לרשות. ברשות רואים בצעדים של מגדל ביזוי של הרגולטור ונראה כי בקרוב מאוד תועבר הוראה למגדל לבצע את כל הוראות הממונה, ואם החברה תסרב יושתו עליה סנקציות והחברה צפויה להביא את הנושא להכרעה משפטית.
התהליך של רשות שוק ההון מול מגדל ומלצר לא הסתיים עדיין ונמצא בדיונים. הקש ששבר את גב הגמל מבחינת הרשות הייתה הליך המינוי של רונן אגסי כמנכ"ל מגדל ביטוח לפני חודש, הליך שהובל בידי בעל השליטה אליהו ומלצר, שניהם דירקטורים במגדל אחזקות שנמצאת תחת פיקוחה של רשות ני"ע, אבל לא במגדל ביטוח שעליה מפקחת רשות שוק ההון.
ממגדל נמסר בתגובה: "התביעה טרם הומצאה למגדל. אנו נמשיך לקיים את הדיונים עם רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון במישרין ובפתיחות ולא באמצעות התקשורת".