סגור
אסדת לווייתן  ובריטיש פטרוליום
(צילום: רויטרס)

ניתוח
תשובה מצרף את אבו דאבי ו־BP לשליטה בלווייתן

שתי ענקית האנרגיה בריטיש פטרוליום וחברת הנפט של ממשלת אבו דאבי הגישו הצעת רכש בהיקף של 7 מיליארד דולר לניו מד של יצחק תשובה שמחזיקה במאגר לווייתן. העסקה כפופה לקבלת אישורים רגולטוריים

היום שאחרי נסיגת הממשלה מהרפורמה המשפטית נפתח עם סוג של מפץ במגזר האנרגיה הישראלי, כשבריטיש פטרוליום (BP) וחברת הנפט של ממשלת אבו דאבי (ADNOC) הגישו הצעת רכש לא מחייבת ל־45% מניות ניו מד שבידי הציבור, לפי שווי של 14.1 מיליארד שקל. מדובר בשווי הגבוה בכ־72% מהשווי בו נסחרה ניו מד ערב המסחר אתמול בבוקר, והמניה הגיבה בזינוק של 32% בבורסה בתל אביב.
שתי חברות הענק הבינלאומיות מחזיקות 10% מתחום האנרגיה הגלובלית. הן אמורות לרכוש 5% נוספים מקבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה ולהפוך לשותפה של דלק בניו מד, עם 50% כמו דלק. השתיים לא פרסמו את יחס אחזקתן בנתח זה, אולם הוא יוחזק ככל הידוע בחלקים שווים - 25% כל אחת.
ניו מד מחזיקה במאגר לווייתן, אחרי שלפני שנה מכרה את אחזקתה במאגר תמר (22%) לחברה אחרת מאבו דאבי, מובאדללה, תמורת 1.1 מיליארד דולר. יש הבדל בין שתי החברות האמירתיות: מובאדללה היא חברה פיננסית שעשתה השקעה פיננסית בתמר, ADNOC היא חברה תפעולית שמפיקה נפט וגז באבו דאבי ובחלקים אחרים של העולם.


ניו מד תקים ועדה לא תלויה שתכלול שלושה דח"צים ותנהל מו"מ עצמאי עם הציבור ועם קבוצת דלק המנוהלת בידי עידן ולס, לבחינת העסקה. אם הוועדה תאשר אותה היא תעבור לאישור אסיפת בעלי המניות של החברה. כדי לאשר את העסקה יהיה צורך לקבל אישור של בית המשפט לפיקוח על ההסדר, ובין היתר תכונס אסיפה כללית, ויידרש רוב של מחזיקי היחידות בקרב הציבור (ראו בהמשך פרטים נוספים על תהליכי האישור).
בסיומה של העסקה יחזיקו דלק (50%), ADNOC ו־BP ב־50% הנותרים, לבדן במניות ניו מד שתהפוך לחברה פרטית. היקף העיסקה עומד על כ־7 מיליארד שקל. מי שרקם והוביל אותה הוא מנכ"ל ניו מד יוסי אבו.
ההשקעה של האמירתיים מגיעה בתקופה של דיווחים על התקררות ביחסים בין המדינות
אבל עם כל הקרדיט ל־ADNOC, השם החם בעיסקה הנרקמת היא בריטיש פטרוליום, חברת ענק - בין 5 הגדולות בעולם בתחום האנרגיה. היא נסחרת בשווי של 111 מיליארד דולר ופעילה כמעט בכל ברחבי העולם. הפעילויות שלה באזורנו היא במצרים בעיקר, בה היא מחזיקה 20% ממאגר זור הענק. בשנה שעברה מכרה החברה את אחזקותיה בחברת הנפט הרוסית רוסנפט (19.75%) בעקבות המלחמה באוקראינה.
ההשקעה של האמירתיים לא פחות מעניינת, והיא מגיעה בתקופה של דיווחים על התקררות ביחסים בין המדינות. ADNOC מוחזקת ישירות בידי הממשל באבו דאבי, וכמו עסקת הפניקס, שהשליטה בה נרכשת בידי קרן ADQ מאבו דאבי, היא תידרש לאישורים ממשרד האנרגיה. לא מדובר בגישה למידע רגיש על אזרחי ישראל ונראה כי הסיכוי לקבלת אישורים איננו נמוך. "המו"מ היה מסחרי, ורק מסחרי. לא היו פה שיקולים פוליטיים כלשהם", סיפר אבו.
ניו מד אמורה היתה להתמזג בחצי השנה האחרונה עם קפריקון הבריטית כדי להיכנס למסחר בבורסת לונדון. העסקה לא יצאה לפועל בשל התנגדות של בעלי מניות בקפריקורן שהחליפו את הנהלת החברה וטירפדו את המהלך.
"אז במקום להביא את ניו מד ללונדון הבאתי את לונדון לגז הישראלי", אמר אתמול יוסי אבו, "המהלך הוא ענק וזה כמו להביא את הכדורגלנים מסי ואמבפה לבית"ר ירושלים".
המהלכים לעסקה החלו אחרי הסימנים הראשונים לנפילת העסקה מול אפריקורן. לאבו היכרות אישית עם מנהלי חברות הנפט באמירויות. "מרגע שהבנו שעיסקת קפריקורן איננה ודאית אנחנו עובדים על העסקה הזו חצי שנה. זה התחיל כדיונים על שיתופי פעולה מול האמירתיים. המו"מ לא היה פשוט אבל בסופו של דבר הראייה שלהם היא מסחרית ועניינית וזה לא עניין של פוליטיקאים אלא אנשי עסקים".
היעדים של המהלך נוגעים לפעילות של הגדלת האספקה של גז ישראלי למצרים אבל בעיקר לפתיחת ציר מכירות מלווייתן לאירופה. "השחקנים המרכזיים באנרגיה המצרית הם בריטיש פטרוליום ו־ENI האיטלקית", אומר אבו. "המטרה היא להכפיל את הפקת הגז מלווייתן לייצוא. היום מפיקים מלווייתן 12 BCM בשנה והמטרה שלנו היא להגיע ל־24 BCM. התוספת אמורה לעבור באמצעות מתקני הנזלה למצרים ובעיקר לאירופה, גרמניה ואיטליה, כשנושא ההנזלה יהיה בידי BP המתמחה בכך".


מתוך כ־1,000 BCM של מאגר לווייתן מחצית מיועד למשק הישראל ומחצית ליצוא, וכדי להגדיל את הנפח יידרשו אישורים של רשויותה אנרגיה. יעד נוסף ומרכזי של השותפות החדשה הוא גישה משותפת למכרז על "הבלוק הרביעי", לחיפושי נפט וגז בישראל, עליו הכריזה המדינה לפני מספר חודשים. "שיתוף הפעולה הזה, הניסיון שלנו באיזור וההיכרות עם השטח, לצד הניסיון התפעולי של שתי השותפות החדשות מעלות משמעותית את סיכויי ההצלחה של חיפושי מאגרים נוספים", אמר אבו.
השווי שמקבלת ניו מד בעסקה הוא הגבוה ביותר בתולדותיה. קבוצת דלק צפויה ליהנות גם היא משמעותית מהעיסקה, לא רק ב־700 מיליון שקל שתקבל עבור 5% ממניות ניו מד שתמכור, אלא מעלייה משמעותית בשווי מניות ניו מד שייוותרו בידיה, עליה שבאה לביטוי כבר אתמול.
כאמור, המגעים לעסקה החלו בסמול טוק בארוחת ערב בין אבו למוחמד אל עמיאני, מנהל הפעילות הבינלאומית של ADNOC. "זה היה כרוך במספר ביקורים שלו בארץ ושלי באמירויות. בשלב מסוים התחלנו לדבר על השותפות, ואחרי זמן הבנו שכל צד מדבר בשקט עם בריטיש פטרוליום בנפרד על הצטרפות לעסקה. וכך זה הפך לעסקה משולשת", אמר אבו והוסיף: "טוב שלא שיפרתי את ההצעה לקפריקורן. העסקה הזו הרבה יותר טובה".
אז למה לא הלכתם על זה מהתחלה?
"כי חשבנו שהצפת ערך יכולה לבוא מהנפקה בלונדון. בריטיש והאמירתיים עפים על הפעילות שבנינו פה".
המו"מ עם דלק אמור להתחיל בקרוב אבל כבר עתה ברור כי לכל צד יהיה מספר שווה של דירקטורים בחברה והיו"ר יהיה איש דלק, כיום גבי לסט.
ניו מד פרסמה אתמול גם את דו"חותיה השנתיים ל־2022. הכנסות השותפות עלו ב־29% והסתכמו ב־972 מיליון דולר. בשורה התחתונה טיפס הרווח הנקי השנתי ב־16% והסתכם ב־469 מיליון דולר. ניו מד ציינה כי תפוקת הגז הטבעי ממאגר לוויתן גדלה ל־11.4 BCM (מיליארד מטר מעוקב) בשנת 2022, לעומת 10.7 BCM שנה קודם לכן - גידול של 6.5%. הייצוא למצרים בשנת 2022 הסתכם בכ־4.9 BCM לעומת 3.4 BCM בשנת 2021.
החברה תחלק דיבידנד של 60 מיליון דולר בגין תוצאות השנה שחלפה, המצטרף לדיבידנדים של 50 מיליון דולר שכבר חילקה ב־2022. בשנה זו העבירה החברה היטלים ומיסים של 1.4 מיליארד שקל למדינה עבור פעילותה.
הרווח הנקי של ניו מד ברבעון הרביעי של שנת 2022, הסתכם בכ־142 מיליון דולר, לעומת כ־218 מיליון דולר ברבעון המקביל ב־2021 שכלל גם את הרווח ממכירת מניות תמר למובאדללה. אבו קיבל שכר בעלות 2.83 מיליון דולר ב־2022 שהם כ־10 מיליון שקל ושליש מהם בתשלום מבוסס מניות.
פרטי העסקה הסופיים טרם התגבשו - ועדיין לא הוגשה בקשה רשמית למשרד האנרגיה. לכן, לא ידוע בדיוק אילו אישורים העסקה תצטרך לקבל מהממשלה. בכל מקרה, העסקה תידרש לאישור של מועצת הנפט והממונה על הנפט במשרד האנרגיה, חן בר יוסף.
בין השיקולים שייבחנו הם עמידה בדרישות הפיננסיות בתחום, ניסיון החברות וההשפעה על התחרות במשק. יש לציין ששהענקיות הבינלאומיות הן חברות בעלות מוניטין רב בשוק האנרגיה העולמי.
כאמור, לא מדובר בעסקה הראשונה של חברה מאבו דאבי בנכס נפט ישראלי. בשנת 2021 רכשה חברת מובאדלה פטרולויום שבשליטת ממשלת אבו־דאבי 22% את חלקה של ניו מד אנרג'י במאגר הגז הטבעי תמר (22%).
העסקה דאז דרשה את אישור הממונה על הנפט במשרד האנרגיה - שקיבל את המלצת מועצת הנפט, אישור הוועדה המייעצת לבחינת היבטי ביטחון לאומי בהשקעות זרות שבמשרד האוצר ואת אישור רשות התחרות. ייתכן שהעסקה הנוכחית תידרש לאישורים רגולטוריים דומים.