סגור
מגדל אלפא של אקרו נדל"ן לא הדמיה
מגדל אלפא של אקרו נדל"ן בתל אביב (צילום: אייל תגר)

דו"חות אקרו וישראל קנדה מצביעים על התעוררות שוק מגורי היוקרה במרכז הארץ

אקרו כבר מכרה השנה יותר דירות מבכל השנה שעברה, וישראל קנדה הכפילה את המכירות ביחס למחצית הראשונה אשתקד. בשוק מסבירים זאת גם בביקוש כבוש שהתפרץ, ובהטבות שמעניקות חברות הנדל"ן לרוכשים 

הריבית שהעלתה, ניסיון ההפיכה המשטרית ומאוקטובר גם המלחמה, הובילו לצניחה של 35% במכירת הדירות ב־2023. אך מדצמבר, הביקושים החלו להתעורר שוב. לפי הלמ"ס ברבעון הראשון של השנה נרשמה עלייה של 42% במכירת דירות חדשות. ההתעוררות בביקושים הגיעה גם לשוק היוקרה, כפי שמלמדים הדו"חות של אקרו נדל"ן וישראל קנדה לרבעון הראשון של השנה.
אקרו מכרה עד למועד פרסום הדו"ח היום 56 דירות, ובנוסף קיבלה 45 בקשות הצטרפות (כלומר, התקשרויות רכישה שטרם הפכו לחוזה מחייב). זאת כשבמהלך 2023 כולה אקרו מכרה 50 דירות בלבד, לעומת 169 דירות ב־2022. ואקרו, שמתמקדת בגוש דן, לא מוכרת דירות זולות. מחיר דירה ממוצעת ברבעון הראשון של השנה עמד על 7.7 מיליון שקל, וב־2023 המחיר הממוצע עמד על 7.4 מיליון שקל.
ישראל קנדה מצידה חתמה על 201 חוזי מכר וכתבי הצטרפות לא מחייבים מתחילת השנה ועד פרסום הדו"ח היום, בעוד שבמחצית הראשונה של 2023 היא ביצעה 99 עסקאות כאלו. גם ישראל קנדה ממוקדת בשוק היוקרה. לשם המחשה, מחיר דירה ממוצעת שהיא מוכרת בשדה דב עומד על 7.6 מיליון שקל.
אודי קושל, מנהל מחקר תחום חוב במגדל שוקי הון, הסביר את הזינוק במכירות בשוק היוקרה בהצטברות מספר משתנים: "ההאטה שנרשמה ב־2023 הובילה לביקוש כבוש שהתפרץ כעת. בנוסף, עדיין יש בארץ שכבה אמידה שפחות מושפעת מהמצב הכלכלי ומהריבית, לצד התאוששות שמתחילה בהייטק; וברקע גם אנטישמיות שהחריפה ועשויה להוביל יהודים להגביר את הביקוש לדירות כא. לא ניתן לדעת אם זו עלייה חד פעמית או תחילתה של מגמה, כשאירוע משמעותי כמו פתיחת חזית שנייה בצפון עלול לגרום לזעזועים במשק ולהשפיע גם על שוק הדיור היוקרתי".
גורם אחר בשוק ייחס את העלייה לגורם אחר: "מבצעי המימון שהחברות היזמיות מאפשרות לרוכשים הם אלה שמובילים לרכישות. גם בשוק היותר יוקרתי היזמים מציעים לרוכשים הטבות, בהן כאלה של 20-80 (תשלום ראשון של 20% בעת החתימה כשהיתרה משולמת עם קבלת הדירה) שבמשרדי המכירות אף משופרות. בשוק היוקרה זה קורה אף יותר. עבור המשקיעים, ההטבות מעלות את הביקוש כי הם בונים על כך שיוכלו למכור את הדירות עוד לפני שיצטרכו להשלים את הרכישה, ואלו שרוכשים עבור עצמם חוסכים את תשלומי המשכנתא עד לקבלת הדירה, ומקווים שעד אז הריבית תרד. נוצרה דינמיקה של ביקושים מחשש של הרוכשים שמבצעי ההטבות יצומצמו. בחודשים הקרובים נראה אם השוק חוזר לעצמו או שהתאוששות היא חד פעמית".
באקרו הסבירו את השיפור בהשפעת ההתאוששות הכללית בשוק, והוסיפו לכך הסבר שנוגע להוצאתם של פרויקטים חדשים לשיווק, כשאלה העלו את מספר הדירות שלה לשיווק מ־280 בסוף 2023 ל־785 כיום. כחלק מכך, 16 מ־29 הדירות שמכרה ברבעון הראשון הן בפרויקט אחימאיר ברמת אביב ששיווקו החל ברבעון השלישי של 2023, ו־21 מ־27 הדירות שמכרה ברבעון השני הן בפרויקט אקרו בשדרה ביפו, שאותו החלה לשווק באפריל. 45 מ־58 בקשות הרכישה שקיבלה הן מפרויקט זה ובפרויקט מגדל מזא"ה בת"א ששיווקו החל גם כן באפריל. באקרו מתכננים להעלות את היקף השיווקים עד לסוף השנה ל־1,475 יח"ד, כשאליהן יתווספו 311 יח"ד ב־2025 ולמעלה מ־1,600 ב־2026.