סגור
הפארק למחזור וחינוך סביבתי דודאים בנגב
הפארק למחזור וחינוך סביבתי דודאים בנגב (צילום: חזי נקש )

בלעדי
לא רק מוצרי חשמל: ירון רוזיאק רוצה להשקיע מיליארד שקל בייצור דלק מפסולת ביתית

בעלי ראלקו, יבואנית מוצרי החשמלֿ מתכנן להקים סמוך לבאר שבע מתקן לייצור דלק סילוני על בסיס פסולת ביתית שתועבר אליו כחלופה להטמנתה בקרקע. לפי הערכות, המתקן ייצר מדי יום כ־20 טונות של דלק סילוני ירוק

ירון רוזיאק, הבעלים (60%) של יבואנית מוצרי החשמל הוותיקה ראלקו, רוצה להיכנס לתחום האנרגיה ומקדם תוכנית להקמת מתקן לייצור דלק סילוני ירוק (SAF) בהשקעה של כמיליארד שקל באזור התעשייה נאות חובב שליד באר שבע.
המפעל המתוכנן ישתרע על שטח של יותר מ־100 דונם, ולדברי החברה כבר אותר בסיוע של משרד הכלכלה והתעשייה. ייצור הדלק ייעשה על בסיס שאריות של פסולת ביתית שאינה ניתנת למיחזור, במסגרת תהליך תרמו־דינמי להפקת גז סינתטי מהאנרגיה שמצויה בפסולת. בהמשך התהליך, הגז הסינתטי יעבור הנזלה, סינון והעשרה במימן - עד להפיכתו לדלק סילוני ירוק בהתאם לתקנים המקובלים בתחום באירופה ובארה"ב.
את המיזם מוביל שרון זייד, לשעבר מנכ"ל ברן וסמנכ"ל בבזן. בשיחה עם "כלכליסט" הוא אמר כי המתקן ייצר מדי יום כ־20 טונות של דלק סילוני ירוק, מתוך כ־500 טונות של פסולת ביתית שיועברו אליו כחלופה להטמנתן בקרקע. "נייצר בשנה כ־40 מיליון ליטר של דלק סילוני בר־קיימא, תוך פנייה לשוק ענק שבו דלק סילוני ירוק נמכר במחיר של כ־3,000 דולר לטונה, לעומת דלק סילוני רגיל שמחירו כ־800 דולר לטונה", הצהיר.
לדברי זייד, מתקן דומה לזה שמתוכנן לקום בנגב, פועל כבר במדינת נבדה בארה"ב. מפעל דומה נוסף פועל זה כמה שנים בקנדה, ומשמש לייצור של אתנול ומתנול על בסיס תהליכים תרמו־דינמיים שנעשים לפסולת ביתית. הוא הוסיף כי הטכנולוגיות שעל בסיסן מתוכנן המתקן מוכרות ומוכחות בעולם.
עוד אומר זייד כי למיזם "אין בעיית מימון", שכן רוזיאק קיבל מכתבי כוונות לגבי מימון המיזם מגופים פיננסיים בעולם, וזאת כשגם גוף מימון ישראלי גדול מעוניין להשתתף בו. "הנושא נמצא כעת בדיונים ברשות מקרקעי ישראל. מיום קבלת היתר הבנייה, נוכל להעמיד את המתקן בתוך תקופה של כשנתיים", אמר.
בדיקת ההיתכנות של הפקת דלק סילוני ירוק מפסולת ביתית כללה ניתוחים אנליטיים שנעשו במעבדות בארה"ב על אודות ההרכב של הפסולת הישראלית ופוטנציאל כמות האנרגיה שניתן להפיק ממנה בתהליך תרמו־דינמי. בדיקות אלה כללו משלוח של דגימות שנאספו מאתר הפסולת דודאים שבדרום הארץ ומאתר פסולת נוסף. כל דגימה כזאת הכילה כ־20 ק"ג של אשפה ביתית.
סמנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, אלעד עמיחי, אמר בשיחה עם "כלכליסט" כי הטכנולוגיה שעליה מתבססת התוכנית של ראלקו נבדקת על ידי המשרד. לדבריו, "נלווה את התוכנית ככל שהיא תעמוד בסטנדרטים הקיימים והנקיים ביותר. יש מיזמים דומים בחו"ל, ונלמד אותם לעומק".
ראש המועצה התעשייתית נאות חובב, ארז בדש, אמר כי בכוונת המועצה לקדם את המיזם, כחלק ממהלכיה לפיתוח תעשייה ירוקה המבוססת על טכנולוגיות מתקדמות. לדבריו, המועצה מסייעת ליזמים בשורה של מהלכים, לרבות ליווי בתהליכי הקצאת הקרקע, סבסוד פיתוח, ליווי בתהליכי רישוי והיתרי בנייה ועוד.
תוכנית להקמת מתקן מתקדם לטיפול בפסולת עירונית שמקדמים משרדי האוצר והגנת הסביבה בסמוך למתחם של השפד"ן במערב ראשון לציון, תקועה כבר כמה שנים בשל התנגדויות. מדובר במתקן שאמורות להקים שיכון ובינוי ו־GES והוא מתוכנן לטפל בכ־400 אלף טונות של פסולת עירונית בשנה. המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה בימים האחרונים ערר שהגישה לה בנושא עיריית ראשון לציון. גם לאחר דחיית הערר, העירייה הודיעה כי תמשיך להיאבק בתוכנית, בנימוק שלתושבי העיר עומדת הזכות להתנגד להקמת מתקן פסולת בקרבת מקום מגוריהם.
ראלקו - שעוסקת בעיקר ביבוא ובשיווק מוצרי חשמל של המותגים שארפ, זנוסי ובלומברג - סיכמה את המחצית הראשונה של השנה עם מכירות בהיקף של 138 מיליון שקל, בדומה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. זאת, כשבמהלך המחצית הראשונה של 2022 חל גידול של 6.3% בעלות המכירות שלה בשל עליית מחירי מוצרי החשמל, התייקרות התובלה הימית ושינויים בשערי מטבע.
מעיריית באר שבע נמסר בתגובה: "העירייה, באמצעות גורמי המקצוע ומומחים לנושא, בוחנת את הפנייה כמו יוזמות ורעיונות אחרים בנושא פסולת. העירייה טרם סיימה לגבש את עמדתה בנושא".