סגור

סנקציות חדשות של ארה"ב על בלארוס יתנו דחיפה למחירי האשלג

איי.סי.אל הישראלית צפויה להעלות את מחירי האשלג בחוזים שלה - החברה כבר עדכנה כלפי מעלה מחירים במסגרת החוזה עם הודו, מ-280 ל-445 דולר לטונה. מחיר ספוט אשלג עומד היום על 630 דולר, שיא של 13 שנה

יצרנית האשלג והדשנים איי.סי.אל (לשעבר כיל), עשויה להנות יחד עם המתחרות שלה ברחבי העולם, מצעד משמעותי שבו נקטה ארה"ב כנגד אחת המתחרות שלה.
ארה"ב הטילה סנקציות על ענקית האשלג מבלארוס BPC - Belarus Potash Company וההערכות הן שצעד זה עשוי להוביל לגל של התייקרות במחיר הסחורה, המשמשת כבסיס לדשן לחקלאות.
באיי.סי.אל שבשליטת החברה לישראל (45.73%) אכן העלו לאחרונה מחירים ביתרת חוזה האספקה להודו, תוך כדי תקופת החוזה. החברה הקפיצה את מחירי האשלג בחוזה מ-280 דולר ל-445 דולר לטונה אשלג.
החוזה של החברה עם סין ל-2022 צפוי להיסגר בינואר או פברואר במחיר כפול מזה של השנה שעברה, לפי ההערכות הוא יעלה למעל ל-500 דולר לטונה. מחיר הספוט של טון אשלג עומד כיום בסביבת 650 דולר, רמת שיא של 13 שנים. ערב המשבר הפיננסי העולמי ב-2008 עמד מחיר האשלג על 800 דולרים לטון.
1 צפייה בגלריה
מפעלי ים המלח ICL
מפעלי ים המלח ICL
מפעלי ים המלח של איי.סי.אל
(צילום: רויטרס)

הסנקציות שהוטלו על החברה מבלארוס, הן חלק ממהלך של המערב כנגד נשיא המדינה אלכסנדר לוקשנקו - הנשיא מכהן בתפקיד מאז 1994 ומכונה כ"דיקטטור האחרון של אירופה". הסנקציות החדשות צפויות כנגד BPC צפויות להגביר את התלות בחברות אחרות הפועלות בתחום, בהן ענקית האשלג הקנדית נוטריאן (Nutrien). הצעדים כוללים מניעת גישה לשירותים פיננסים מבוססי דולרים אמריקניים שיקשו על המסחר של BPC בשווקים בינלאומיים.
מניית איי.סי.אל זינקה ב-95% ב-12 החודשים האחרונים ושווי השוק של החברה עומד על 36.9 מיליארד שקל. בשווי שוק זה מדורגת החברה במקום הרביעי, אחרי נייס, לאומי ופועלים, במונחי שווי שוק במדד הדגל של הבורסה - ת"א 35.