סגור

שבוע הריביות ערבב את הקלפים בשוק המט"ח: הדולר נופל, הפאונד והפרנק השוויצרי נוסקים

הבנק המרכזי בארה"ב פתח אמש את התיאבון לבנקים באירופה - הבנק המרכזי בשוויץ הקפיץ את הריבית במפתיע בחצי אחוז והפרנק רושם את הזינוק היומי הגדול מזה שנים לעומת הדולר והיורו; הפאונד מנתר אף הוא אחרי העלאת הריבית הצפויה באנגליה; השקל ביום חלש

הבנק השוויצרי המרכזי (ה-SNB) העלה במפתיע את הריבית היום לראשונה אחרי 15 שנים, בחצי אחוז, ל-0.25%- מ-0.75%-, ובכך הביא את המטבע המקומי לזינוק חד לעומת המטבעות העיקריים.
הדולר נופל ב-3% לעומת מקבילו השוויצרי ונסחר תמורת 0.964 דולר לפרנק שוויצרי. היורו נחתך ב-2% מול הפרנק השוויצרי ובשפל של חודשיים, בירידה היומית הגדולה שלו מאז 2015. הדולר בירידה היומית הגדולה שלו לעומת הפרנק מזה 6 וחצי שנים.
רוב האנליסטים בשוק ציפו כי ה-SNB ישאיר את שיעור הריבית על כנה ועל כן ההפתעה הגדולה ששינתה גם את המגמה בשוק המט"ח. בשוק ציפו להעלאה ראשונה בספטמבר, ומעט האנליסטים שכן צפו העלה כבר היום, נתנו תחזית להעלאה של רבע אחוז.
הפאונד מזנק ב-1.8% לעומת מקבילו האמריקאי (שרושם ירידה חדה של 1.4% גם לעומת סל 6 המטבעות העיקריים ונסוג משיא של שני עשורים) ונסחר תמורת 1.23 דולר לפאונד. ברקע, הבנק המרכזי של אנגליה העלה היום את הריבית בפעם ה-5 ברצף, ברבע אחוז, לרמה של 1.25%, הגבוהה מזה 13 שנים.
גם היורו מזנק לעומת הדולר, ביותר מ-1% ונסחר תמורת 1.05 דולרים, אך יורד בחצי אחוז מול מקבילו הבריטי.
ועתה העיניים לטוקיו: הדולר נחתך ב-1.5% לעומת הין (שלאחרונה רשם שפל של עשור לעומת הדולר), ונסחר תמורת 131 ין לדולר, בזמן שהבנק המרכזי של יפן מתכנס וצפוי מחר לפרסם את החלטת הריבית במשק ואת צעדיו המוניטאריים הבאים.
בגדול, כשהריבית במדינה עולה, התשואה לפדיון של האג"ח באותה מדינה עולה גם (ומחיר האג"ח יורד), ועל כן ההשקעה באיגרת הופכת לכדאית יותר. משום כך, משקיעים זרים ממירים את המטבע של מדינתם למטבע של אותה מדינה בה עולה הריבית, כדי לרכוש את האג"ח שלה. וכך שער החליפין של אותו מטבע באותה מדינה בה העלו ריבית עולה לעומת האחרים.
ובזירה המקומית שלנו, השקל ביום חלש לעומת המטבעות העיקריים - גם מול הדולר שכאמור נחתך מול המטבעות המובילים. המטבע האמריקאי עולה ב-0.4% ונסחר תמורת 3.44 שקלים. היורו מנתר ב-1.5% ל-3.64 שקלים והפאונד קופץ ב-2% ל-4.27 שקלים. הפרנק השוויצרי מזנק ב-4% ל-3.57 שקלים.
בשל החולשה היומית של הדולר, הזהב, חוף מבטחים אחר בימים "חורפיים" בשוקי ההון, מנתר כמעט ב-2% למחיר של מעל ל-1,850 דולר לאונקיה.