סגור
נועם וימן בעל השליטה דיפלומט
נעם וימן, מנכ"ל ובעל השליטה בדיפלומט (צילום: קרן בן ציון)

רווחי דיפלומט זינקו, אבל היא מאיימת בגל התייקרויות נוסף

דיפלומט, המשווקת מוצרי מזון ומוצרי צריכה, רשמה ברבעון גידול של 22% ברווח הנקי, ל־26.6 מיליון שקל. החברה דיווחה כי "היא בשלבי יישום של העלאת מחירים של מוצרי החברה שעליה כבר הודיעה", ועשויה לגלגל ללקוחות התייקרויות נוספות

דיפלומט ממשיכה להוביל את גל ההתייקרויות בשוק המזון ומוצרי הצריכה ומציגה שיפור במכירות, ברווחיות הגולמית והתפעולית, לצד זינוק של 21.8% ברווח הנקי שהסתכם ברבעון השלישי ב־ 26.6 מיליון שקל. החברה פועלת להשלים את יישום העלאת המחירים עליה הודיעה בחודש שעבר ומזהירה כי תעלה מחירים פעם נוספת, בעקבות התייקרויות שדורשים ספקיה. כך עולה מדו"חות החברה לרבעון השלישי שהתפרסמו אתמול.
מכירות דיפלומט, שצמצמה הנחות לקמעונאים ולצרכנים בהיקף של כ־25% והעלתה את מחיריהם של חלק משמעותי ממוצרי המותגים שהיא משווקת, צמחו ברבעון השלישי ב־11.8% ל־758 מיליון שקל. הצמיחה הושגה בעיקר מעלייה של 16.2% במכירות של דיפלומט בישראל שהסתכמו ברבעון ב־452 מיליון שקל.
בחברה הסבירו את העלייה במכירות בישראל בגידול אורגני ומאיחוד תוצאות מדיטרנד, העוסקת בייבוא ושיווק מוצרי בריאות, תוספי תזונה ותרופות ללא מרשם, אחרי שבמרץ החולף רכשה החברה 10% נוספים בפעילות והגיעה לאחזקה של 60%.
העלאת המחירים שביצעה דיפלומט היתה בין הגורמים שהובילו לזינוק של 18% ברווח הגולמי. בעקבות כך, שיפרה החברה את הרווחיות הגולמית ל־22% מהמכירות לעומת 20.8% מהמכירות ברבעון השלישי אשתקד.
דיפלומט התמודדה ברבעון עם עלייה בשיעור בהוצאות מכירה, שיווק והפצה ל11.69% מהמכירות לעומת 11.22% ברבעון המקביל אשתקד, כתוצאה מעלייה בעלויות האחסנה, ההובלה והדלק שהתייקרו, מעלייה במלאי וכן מעלייה בהוצאות שכר עבודה. אלא שהחברה לא הידקה את החגורה וגם הוצאות ההנהלה והכלליות צמחו אף הן ב־23.4% בעקבות עלייה בהוצאות שכר עבודה, נסיעות עסקיות לחו"ל, גידול בהוצאות משרדיות ובעלויות ביטוח.
אלא שלמרות העלייה בהוצאות, דיפלומט חתמה את הרבעון עם עלייה של 16.9% ברווח התפעולי שהסתכם ב־36.2 מיליון שקל, כך שהרווחיות התפעולית טיפסה ל־4.8% מהמכירות לעומת 4.6% מהמכירות של הרבעון המקביל אשתקד. בישראל נשחקה הרווחיות התפעולית ל־ 4.7% מהמכירות, בשל עלייה בהוצאות התפעול.
שיפור התוצאות של החברה, שבשליטתו ובניהולו של נעם וימן, נרשם בהמשך לכך שדיפלומט היתה ממובילות גל עליות המחירים. כבר במאי אשתקד, דיווחה דיפלומט למשקיעים כי היא בוחנת העלאת מחירי המוצרים שהיא משווקת, לאור העלייה החדה במחירי ההובלה הימית בעולם.
לדיפלומט לא לקח יותר מידי זמן לבחון את הנושא, וכבר למחרת היום הודיעה החברה לקמעונאים על העלאת מחירי החיתולים ממותג פמפרס ב־5% של קונצרן פרוקטר אנד גמבל. דיווח זה נרשם במקביל לדיווח של שטראוס על בחינת האפשרות להעלאת מחירים וכשהקמעונאים ובראשם איציק אברכהן, אז מנכ"ל שופרסל עוררו שיח בנושא ההתייקרויות ובעקבות כך, פשטו חוקרי רשות התחרות על משרדי שטראוס ושופרסל וזימנו רבים מבכירי הענף ובהם וימן לחקירה באזהרה.
אולי בעקבות כך נמנע וימן מקידום מהלך העלאות המחירים שתכנן ובדו"חות לסיכום הרבעון השלישי שהתפרסמו בנובמבר אשתקד, הסביר כי "השפעת התייקרות שינוע הסחורות על תוצאות פעילותה של החברה רלבנטיים בעיקר לתחום הפעילות בישראל... ובמרבית המוצרים בהם עלות הסחורה כוללת את ההובלה הימית, ספקי החברה לא העלו מחירים".
אלא שבתחילת השנה הנוכחית, הפתיעה דיפלומט את הענף כששיגרה לקמעונאים מחירון חדש המשקף עליית מחירים של עד 16% ברוב מותגיה. סירובם של הקמעונאים לאשר את המהלך הוביל לדחייתו עד אחרי פסח.
בין לבין, הספיקה החברה לחלק לבעלי המניות דיבידנד של 24 מיליון שקל. הצפת הנושא בחודש יולי הביאה לקריאות לחרם על מותג טונה סטארקיסט שמשווקת החברה ולפגיעה בתוצאותיה.
כפי שנחשף ב"כלכליסט", החרם על טונה סטארקיסט וסירובה של שופרסל לאשר את העלאת מחירו של המותג, הובילה לירידה של 30% במכירות הכספיות הכמותיות של המותג באוגוסט. בעקבות כך, עליית מחירים שתוכננה נדחתה עד לאחר תום חגי תשרי, שלאחריהם הודיעה החברה ללקוחותיה על צמצום הנחות בשיעור של כ־25% והעלאת מחירי מוצרי פרוקטר אנד גמבל ובהם חיתולי פמפרס, מוצרי היגיינה נשית של אולוויז, מוצרי כביסה של אריאל, שמפו הד אנד שולדרס ועוד, החל מתחילת נובמבר. לטענת דיפלומט, "נכון להיום, הודעת החברה בדבר התייקרות זו נמצאת בשלבי יישום שונים".
כעת, למרות השיפור בתוצאותיה, מכינה דיפלומט את הקרקע להתייקרות נוספת. "למיטב ידיעת החברה, חלק מספקיה מתכוון להמשיך בהעלאות המחירים בשנה הבאה והחברה תיאלץ להעביר התייקרויות אלה ללקוחותיה, שאם לא — תהיה לכך השפעה מהותית על תוצאותיה הכספיות".
בעוד העלאות המחירים לשוק הקמעונאי, שמגלגל אותן לצרכן, נתקלו בהתנגדויות מצד הקמעונאים הגדולים, דיפלומט העלתה מחירים ביתר קלות לשוק המוסדי, הכולל מסעדות, בתי מלון ועוד. כפי שנחשף ב"כלכליסט", דיפלומט הודיעה החודש למסעדנים כי החל מ־1 בדצמבר יעלה מחירו של קטשופ היינץ ב־21% ושל מיונז היינץ ב־18%. בעקבות כך, מכל בן 13 ק"ג קטשופ היינץ יתייקר מ־135 שקל ל־163 שקל. מיכל של מיונז היינץ במשקל 4.8 ק"ג שעלה 86 שקל, יימכר ב־100 שקל.
התייקרות זו נרשמת אחרי שבפברואר החולף העלתה דיפלומט למסעדנים את מחירי המוצרים ב־5% עד 27% ובין היתר הקטשופ שהיא מייבאת התייקר למסעדות ב־11.5% ומיונז היינץ התייקר ב־7.5%.
לצד העלאות המחירים ושיפור הרווחיות, ממשיכה דיפלומט, אחת מ־6 חברות המזון הגדולות בישראל, במהלכים לחיזוק כוחה. החברה חתמה על הסכם לרכישת 51% בחברת דורות העוסקת בייצור ושיווק מוצרי שום ותיבול וממתינה לאישור רשות התחרות להשלמת העסקה. במקביל, חתמה על הסכמים לרכישת שתי חברות הפועלות בתחומי הפארמה ותוספי התזונה, לפיהם תרכוש 65% ממניות חברת נווה פארם תמורת כ־81 מיליון שקל וכ־90% ממניות חברת ביגדם תמורת כ־15 מיליון שקל, בעסקה שכבר קיבלה את אישור הרשות.