סגור
זוהר גושן
זוהר גושן (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
הבוררות שלא נגמרת: אדלסבורג מגייס את גושן לקרב על דוראד, וגם המדינה תערער

זוהר גושן, לשעבר יו"ר רשות ני"ע, מצטרף לצוות שייצג את אדלטק בערעור על פסק הבוררות שמחייב אותה ואת זורלו הטורקית להשיב חצי מיליארד שקל לקופת תחנת הכוח דוראד. גם הזוכות בבוררות, בהן קצא"א הממשלתית, יערערו וידרשו תשלום נוסף

יו"ר רשות ני"ע לשעבר, עו"ד זוהר גושן, מצטרף לצוות המשפטנים שמלווה את חברת האנרגיה אדלטק בערעור על החלטת הבורר שלפיה היא וזורלו הטורקית יחזירו כחצי מיליארד שקל לקופת תחנת הכוח דוראד. ל"כלכליסט" נודע כי גושן מצטרף לצוות הערעור לצד עוה"ד רון ברקמן ואייל רוזובסקי שייצגו את אדלטק בבוררות. עוד נודע ל"כלכליסט" כי לא רק אדלטק ושותפתה זורלו הטורקית יערערו על החלטת הבורר. גם הצד הזוכה בבוררות, שכולל את אלומיי של שלמה נחמה ורן פרידריך, את קבוצת לוזון ואת קצא"א שבבעלות המדינה, מתכוון לערער על הפסיקה.
הזוכים בבוררות טוענים כי יש לפסוק לטובתם 40 מיליון דולר נוספים שנטען כי אדלטק וזורלו קיבלו לכאורה במרמה. זאת אחרי שהבורר, השופט בדימוס יצחק ענבר, פסק כי 40 מיליון הדולר לא יוחזרו מאחר שזורלו נבחרה תחילה גם כקבלן שילווה את בניית התחנה אבל לא בנתה אותה בפועל. עוד דורשים הזוכים להצמיד את סכומי הזכייה של 100 מיליון דולר לשער השקל, שכן פסק הבוררות הצמיד את הסכום מ־2013 לריבית דולרית והצמדה לשקל משקפת זכייה ב־30 מיליון דולר נוספים.
הבורר החדש - אשר גרוניס: בפועל פסק ענבר כי זורלו ואדלטק, שבבעלות אורי אדלסבורג, יחזירו כ־130 מיליון דולר לקופת תחנת הכוח (כולל ריבית של 30 מיליון דולר) וכן ישלמו הוצאות משפט של 20 מיליון שקל. את המהלך מטעם קצא"א והמדינה מובילה יו"ר דוראד מיכל עבאדי. עוד נודע ל"כלכליסט" כי הערעור לא יובא לבית המשפט אלא בפני השופט לשעבר אשר גרוניס, שלפי הסכם הבוררות הראשון הוא זה שישמש ערכאת ערעור מוסכמת. לפי הסכם זה גרוניס לתת פסק בוררות סופי חצי שנה מיום קבלת פסק הבורר, כלומר עד סוף 2023.
בסוף יוני חויבו אדלטק וזורלו לשלם כחצי מיליארד שקל לשותפות תחנת הכוח דוראד. הסכום כולל 100 מיליון דולר בתוספת ריבית מ־2013 וכן 20 מיליון שקל נוספים ו־80% מהוצאות המשפט של דוארד. זאת לאחר שהשותפות בדוראד טענו כי שתיים משותפותיהן — משפחת אדלבסורג, ובראשה אורי אדלסבורג, ששותף בכמה תחנות כוח פרטיות בישראל, ותאגיד זורלו גזלו מהן במרמה 140 מיליון דולר, סכום שאמור לעבור לקופת דוראד, שהשותפות בה מתחלקת בין קצא"א (37.5%), זורלו (25%), אדלטק (18.75%) ודורי אנרגיה (18.75%) שנשלטת בידי אלומיי קפיטל של שלמה נחמה, רני פרידריך ויורשי חמי רפאל ז"ל שחשף את הפרשה, וכן קבוצת לוזון של עמוס לוזון. קצא"א קיבלה את המניות לאחר שהעמידה את הקרקע להקמתה של תחנת הכוח.
תחנת הכוח דוראד החלה לפעול ב־2014. לפי התביעה, כמה חודשים לאחר תחילת הפעלתה הודלפו לידיה של חברת דורי אנרגיה מסמכים שהעידו לכאורה שמשפחת אדלסבורג וזורלו ניפחו באופן שיטתי את עלויות ההקמה של תחנת הכוח, הסתירו זאת מהשותפות שלהן ולקחו לכיסם את ההפרש. מדובר כאמור ב־140 מיליון דולר.
התביעה נגד אדלטק וזורלו הוגשה על בסיס אותו קובץ המסמכים שדלף ולפיה יו"ר דירקטוריון זורלו, מוראט בורסה, ואורי אדלסבורג ערכו כמה פגישות בחו"ל, והשניים רקמו מזימה: זורלו תודיע לשותפותיה בדוראד כי עלות הקמת התחנה היא 877 מיליון דולר, זאת אף שההוצאה האמיתית נמוכה בהרבה, ואדלסבורג יסייע לזורלו לאשר את הסכום בדירקטוריון דוראד. עודד נטען כי הצדדים הסכימו לכאורה שוודגרופ האמריקאית, שתבנה את התחנה בפועל, תפריש לטובת זורלו 140 מיליון דולר מהסכום שתקבל, הכסף יופקד בחשבון בנק ייעודי שייפתח לצורך זה במקלט מס באיי הבתולה הבריטיים, משם תמשוך זורלו את הכסף ותפקיד 80 מיליון דולר בקופתה. אדלסבורג, נטען בתביעה, יקבל 60 מיליון דולר בעבור "שירותי ייעוץ".
ההסתבכות של הבוררות: אדלסבורג דחה את הטענות, וטען כי אלה אינן אלא "תמונה מעוותת ותלושה לגמרי מהמציאות, כיד הדמיון הטובה". הוא טען כי כל ההסכמים היו ידועים לשותפות בדוראד, וכי כי הן מנסות לחמוק מחובות תשלום. בתגובה לתביעה שהגישו השותפות, הגיש אדלסבורג תביעה נגדית עם חוות דעת של שלוש חברות ייעוץ שטענו שהמחיר סביר. גם זורלו הכחישה את הטענות.
בית המשפט העביר את התיק לבוררות, שהלכה והסתבכה. הבוררת הראשונה, השופטת בדימוס הילה גרסטל, נפסלה מלנהל את התיק אחרי שהתייעצה בשיחת טלפון, בנושא אחר, עם עו"ד אייל רוזובסקי שמייצג את את אדלטק בהליך. במקומה מונה כבורר השופט בדימוס ענבר, מהמשכן לבוררות ופתרון סכסוכים, ועכשיו יעבור התיק, בגלל הערעור, לבוררות של גרוניס.