סגור
סניף של רשת אייס ACE ב נמל תל אביב
סניף של רשת מולטי ריטייל אייס ACE בנמל תל אביב (צילום: שאול גולן)

הפסד רבעוני למולטי ריטייל, לשעבר אייס; המניה מתרסקת השנה ב-85%

קבוצת מוצרי תחזוקת הבית ביצעה מחיקה של 20.3 מיליון שקל עקב ירידת ערך מוניטין, ועל כן רשמה הפסד נקי של 21.3 מיליון שקל ברבעון השלישי; בנובמבר דווח כי החברה לא עמדה באמת המידה הפיננסית לה התחייבה בפני הבנקים, בפעם השלישית

שנה וחצי אחרי שהתרחבה לתחום עיצוב הבית (באמצעות רכישת רשתות ביתילי, אורבן, ואיי.די.דיזיין וכן מפעל רהיטים המשרת את פעילותן, תמורת 108.7 מיליון שקל), נאלצה חברת מולטי ריטייל (לשעבר אייס – אוטו דיפו), לבצע מחיקה בגובה 20.3 מיליון שקל, בעקבות ירידת ערך מוניטין. המחיקה, הובילה לכך שאת הרבעון השלישי חתמה החברה עם הפסד נקי בגובה 21.3 מיליון שקל.
ההרעה בתוצאות החברה באה לידי ביטוי במכירות החברה שירדו ברבעון השלישי ב-6.7% והסתכמו ב-210.7 מיליון שקל. הירידה נבעה בעיקר מקיטון בהכנסות במגזר שדרוג הבית והרכב הכולל את 33 סניפי אייס, אוטו דיפו, צ'ק אפ ואתר האונליין של החברה. הירידה נומקה בעלייה בחלקו היחסי של פדיון הזכיינים וספקי המרקט פלייס שמפעילה הרשת, ל-36.4% לעומת 32.4% ברבעון המקביל אשתקד.
הרווח הגולמי ירד בשיעור נמוך יותר של 3% ל-96.6 מיליון שקל, כך שהרווחיות הגולמית השתפרה ל-45.9% מהמכירות, לעומת 44.1% ברבעון המקביל אשתקד. עלייה בהוצאות הובלה ובהוצאות שכר, בעקבות רכישת רשת בדיקות הרכב צ'ק אפ, הובילו לעלייה של 2.95% בהוצאות המכירה והשיווק. זאת לצד עלייה חדה יותר של 14.4% בהוצאות הנהלה וכלליות המיוחס להוצאות שכר, מחשוב ופחת, שהובילו לצניחה של 73.3% ברווח התפעולי לפני הוצאות אחרות, שהסתכם ב-2.5 מיליון שקל.
אלא שכאמור, בחינת הצורך בירידת מוניטין העלתה כי בעוד ערכו בספרים של מוניטין זרוע רשתות עיצוב הבית עומד על 86.5 מיליון שקל, הסכום בר ההשבה נמוך בכ-23% ועומד על 66.1 מיליון שקל בלבד. בעקבות כך, רשמה החברה הפסד מירידת ערך מוניטין של מגזר עיצוב הבית, אליו התווספו הוצאות תכנית ההתייעלות עליה הכריזה החברה ביולי האחרון, בגובה 3.2 מיליון שקל, והדבר הוביל להפסד תפעולי בגובה 20.1 מיליון שקל. עוד התמודדה החברה עם עלייה של 20.1% בהוצאות המימון שהסתכמו ב-7.6 מיליון שקל, בשל עלייה בחוב לבנקים בעקבות רכישת תחום פעילות עיצוב הבית וכן מהשפעת עליית הריבית.
במסגרת תכנית ההתייעלות בה החלה החברה ביולי האחרון, נסגרו סניפי רשת אורבן ברעננה ובקריית אתא בחודש אוגוסט, והועמק תהליך איחוד המטות בין מגזרי הפעילות אשר כלל צמצום משרות ויציאה ממשרדי החברה בסגולה ובראשון לציון, וסיום ההתקשרות לחכירתם. במקביל, פינתה החברה את המרכז הלוגיסטי שלה בערד, וסגרה את סניף איי די דיזיין בנשר. להערכת החברה הצעדים הללו צפויים להביא לחיסכון של כ-10.5 מיליון שקל במונחים שנתיים.
החברה שעשתה שימוש בהקלה שנתנה רשות ני"ע, ופרסמה את דוחות הרבעון השלישי באיחור של כחודש, העניקה הצצה להשפעה של המלחמה בעזה והלחימה בצפון על תוצאותיה. הפדיון של החברה ירד בחודש אוקטובר בכ-23% ביחס לחודש אוקטובר אשתקד, אך החל מתחילת חודש נובמבר חלה עלייה בתנועת הלקוחות וחודש נובמבר הסתכם עם ירידה של כ-5% בפדיון יחסית לחודש נובמבר אשתקד.
מגמת השיפור נמשכה בחודש דצמבר והפדיון בחודש זה היה גבוה בכ-15% יחסית לחודש דצמבר אשתקד. להערכת החברה, כתוצאה מהשיפור בפדיון, בשילוב עם הצעדים שננקטו על ידה, וככול שלא יחולו שינויים מהותיים בימים האחרונים של חודש דצמבר, תסיים מולטי ריטייל את הרבעון הרביעי השנה עם EBITDA של כ-4 מיליון שקל, וזאת למרות ההפסדים שחוותה החברה בחודש אוקטובר. ההערכה האמורה, אינה כוללת פיצויים שהחברה צופה לקבל מהמדינה בגין נזקי המלחמה, מאחר ובשלב זה אין ביכולתה להעריך את גובה הפיצוי שיתקבל.
בהמשך לכך שהחברה לא עמדה באמת המידה הפיננסית לה התחייבה בפני הבנקים, ולפיה היחס בין החוב הפיננסי נטו לבין ה-EBITDA בניכוי CAPEX לא יעלה בכל עת על 4.5: דיווחה החברה כי בהמשך לשיחות שהתקיימו עם הבנקים סוכם כי לא יממשו את זכותם לפירעון מיידי בשל אי העמידה באמת המידה הפיננסית וכי ברבעון השלישי וברבעון הרביעי של שנת 2023 וברבעון הראשון של שנת 2024 – היחס בין החוב הפיננסי נטו לבין ה-EBITDA בניכוי CAPEX לא ייבחן על ידיהם, ובלבד שיתקיימו התנאים הבאים: ברבעון השני וברבעון השלישי של שנת 2024 – סכום ה-EBITDA (בסך מצטבר של 12 החודשים האחרונים) יהיה חיובי בכל עת. כמו כן, החל מהדוחות הכספיים של החברה ליום 31 בדצמבר 2024 ואילך, תשוב ותעמוד החברה באמת המידה הפיננסית. עוד הוסכם כי עד ליום 31.12.2024 (כולל), החברה לא תבצע חלוקות ותקבולים אחרים ולא תבצע פירעון הלוואות בעלים מכל סוג שהוא. למעט, דמי ניהול שישולמו לבעלת השליטה בסך שלא יעלה על 100,000 שקל לחודש בתוספת מע"מ.
בנוסף, סיכמה החברה עם הבנקים כי עד ליום 30.6.2024 תוגדלנה מסגרות האשראי הבלתי מחייבות שהעמידו התאגידים הבנקאיים לחברה (ואשר נכון למועד זה עומדות על סך מצטבר של 100 מיליון שקל) לסך מצטבר של 125 מיליון שקל וכי החברה לא תידרש לפרוע בפירעון מוקדם סך של 2.5 מיליון שקל אותו התחייבה לבצע בפברואר 2024, ובנוסף, תשלום שוטף על חשבון יתרת ההלוואה שהייתה החברה אמורה לפרוע בחודש פברואר 2024 בסך של כ-2.4 מיליון שקל, נדחה לסוף תקופת ההלוואה.