סגור
בתי קולנוע סינמה סיטי ירושלים
סינמה סיטי ירושלים (צילום: סיון פרג')

המלחמה שיתקה את סינמה סיטי, ההכנסות ירדו וקובי מימון קיבל הקלות מהלווים

הירידה בהכנסות משוכרים במתחם הסינמה סיטי שבגלילות, העלתה באיירפורט סיטי חשש שלא תעמוד באחד מתנאי ההלוואה שהמתחם משועבד עבורה. כעת היא קיבלה מהגופים המלווים פטור בנוגע אליו

איירפורט סיטי, שמחזיקה במתחם הסינמה סיטי בגלילות, מתמודדת עם ירידה בהכנסות בעקבות המלחמה. החברה דיווחה לבורסה כי הגישה למוסדיים בקשה לויתור על אחת מאמות המידה הפיננסיות הקשורות להלוואה, שהמתחם משועבד עבורה, בגלל השפעות מלחמת חרבות ברזל.
מדו"חות הרבעון השלישי של איירפורט סיטי, שנשלטת על ידי קובי מימון וחיים צוף, עולה כי בסוף נובמבר דיווחה החברה שהמלחמה, שפרצה כמעט חודשיים קודם לכן, לא הביאה עד אז לפגיעה מהותית בנכסיה וב־NOI השנתי שלה (הכנסות תפעוליות נטו).
אולם בחברה הזהירו כי התמשכות המלחמה עלולה להשפיע על תוצאותיה, וכי קיימת אי־וודאות האם היא תוכל לעמוד באחת מארבע אמות המידה הנדרשות במסגרת הלוואה שנטלה בעבר, לאור ירידה שכבר נרשמה בפעילות במתחם הסינמה סיטי בגלילות, וירידה שנרשמה ב־NOI בגלל המלחמה. אי־עמידה באמות המידה במשך שני רבעונים רצופים מהווה עילה לפירעון מיידי של ההלוואה.
לכן החברה פנתה למלווים, מוסדיים בראשות חברת הביטוח הראל - שהיא בעלת עניין (8%) באיירפורט סיטי - וקיבלה מהם כתב ויתור (Waiver) לגבי הצורך בעמידה באמת המידה שקבעה יחס כיסוי גבוה מ־1.2 בין ה־NOI לבין יתרת החוב (קרן וריבית) עד לסוף הרבעון השלישי של 2024.
מדובר בהלוואה של 340 מיליון שקל שנטלה החברה־הבת (100%) נצבא ב־2015, לתקופה של 13 שנים ובריבית קבועה של 1.88% בשנה, שיתרתה נכון לסוף ספטמבר היתה 257 מיליון שקל. נכון לסוף 2022 עמדה נצבא בכל אמות המידה, אבל יחס הכיסוי בין ה־NOI לחוב עמד אז על 1.45, ובחברה חששו כי בעקבות הפגיעה בפעילות בסינמה סיטי במלחמה הוא יירד מתחת ליחס הנדרש.
לצידה של סינמה סיטי בגלילות פועלים במתחם גם שוכרים רבים, שפעילותם נסמכת במידה רבה על תנועת המבקרים בקולנוע. משיחות שקיים "כלכליסט" עם גורמים מובילים בענף הקולנוע עולה כי לאחר התאוששות איטית מהקורונה, ההפגנות הגדולות נגד ההפיכה המשטרית, שנערכו במהלך סופי השבוע, הנחשבים כערבי הפעילות החזקים בבתי הקולנוע, הביאו לירידה בתנועת המבקרים בהם. המלחמה שפרצה ב־7 באוקטובר הביאה לסגירתם של בתי הקולנוע למשך שבועיים כשבהמשך הם החלו להיפתח תחת מגבלות. אותם גורמים מעריכים כי תנועת המבקרים בהם כיום נמוכה ב־50% מזו שנרשמה לפני המלחמה.
איירפורט סיטי רשמה ברבעון השלישי NOI של 194 מיליון שקל מפעילותה בישראל ו־8 מיליון נוספים מפעילותה באירופה, שיפור של 10% לעומת הרבעון המקביל. ה־NOI המצטבר מנכסיה המניבים עלה במהלך ינואר־ספטמבר ב־9% לעומת התקופה המקבילה ל־588 מיליון שקל, וה־FFO באותה תקופה עלה ב־18%, ל־433 מיליון שקל.
איירפורט סיטי נסחרת כיום לפי שווי של 7.6 מיליארד שקל אחרי שמנייתה עלתה מתחילת השנה ב־9%, בעוד מדד ת"א־מניב ישראל, שבו היא נכללת, ירד ב־2%.