סגור
פרדס פרי הדר של מהדרין באזור המרכז
פרדס של מהדרין באזור המרכז (צילום: עופר צור)

יצחק תשובה מנסה שוב להעלות החזקה במהדרין, הפעם ל-64%

קבוצת דלק הגישה הצעה לרכישת 10% מהמניות שבידי הציבור בתמורה ל-82 מיליון שקל ובפרמיה של 18%; הצעה קודמת בינואר 2024 נענתה באופן חלקי; מהדרין, שפועלת בין היתר בתחומי בתי הקירור, החקלאות והנדל"ן המניב, נפגעה מהמלחמה ופועלת לקידום הנדל"ן שברשותה; המניה זינקה בת"א

יצחק תשובה שוב מנסה להגדיל את החזקותיו בחברת מהדרין, בהיקף דומה, ולעלות להחזקה של 63.6%. זאת אחרי שהצעת הרכש הקודמת שלו ב-2024 הסתיימה ברכישת 11% מהמניות.
קבוצת דלק שבשליטתו (50.1%) הגישה אתמול (ראשון) בערב הצעה לרכישת 10% ממניותיה של החברה הבת מהדרין (53.5%) שפועלת בתחום המטעים והנדל"ן. המשקיעים הגיבו להצעת הרכש בחיוב ומניית מהדרין עלתה היום במסחר ב-13.3%, במחזור שגבוה פי שש ממחזור המסחר היומי הממוצע בה.
הצעת הרכש נוקבת במחיר של 237.5 שקל למניה, בפרמיה של 18% מעל מחיר המניה בסמוך להגשתה. במידה וההצעה תענה במלואה, תשלם דלק תמורה בסך של 82 מיליון שקל שתמומן ממקורותיה העצמיים. היענות מלאה תביא אותה כאמור להחזקה של 63.6%.
דלק רכשה את השליטה במהדרין (44.5%) באוגוסט 2023 מידיה של דסק"ש בתמורה ל-249 מיליון שקל ולפי שווי של 560 מיליון שקל. בינואר 2024 היא הגישה הצעת רכש קודמת לרכישת 5% עד 16% מהמניות במחיר של 162.4 שקל למניה, שהיה שקול אז לפרמיה של 9.5% ביחס למחיר המניה טרם ההצעה. ההצעה זכתה להיענות של מעט פחות מ-11% ובתמורה של 59 מיליון שקל דלק העלתה את החזקתה להיקפה הנוכחי.
רכישת השליטה במהדרין הייתה עבור תשובה מעין סגירת מעגל, משום שקבוצת דלק החזיקה בעבר הלא רחוק ב-19% ממניותיה. במאי 2020, בשיא משבר הקורונה שאיים להטביע אותה תחת נטל החוב הגדול שלה, נאלצה לממש אותן במסגרת מסע מימושים רחב. זאת, בתמורה ל-74 מיליון שקל ששיקפו לחברה שווי של 400 מיליון שקל.
מי שרכש אז את המניות היה איש העסקים בני ברון, כיום בעל השליטה באינרום, שמאז העלה את החזקותיו במהדרין ל-24%. ברון לא נענה להצעת הרכש הקודמת ואינו צפוי להיענות להצעה החדשה.
מימושה המלא של ההצעה יקטין את היקף החזקות הציבור בחברה מ-22% כיום ל-12% בלבד. מחזורי המסחר בה, שעומדים בשנה החולפת על ממוצע יומי של 167 אלף שקל, צפויים לרדת לאור זאת עוד יותר.
מהדרין נפגעה מהמלחמה שהגבילה את פעילותה, הובילה לעלייה בעלויות הביצוע ולנזקים בשטחים החקלאיים, ולירידה בביקושים לתוצרתה בחו"ל. בחברה העריכו את הנזק השנתי בגללה ב-41 מיליון שקל. את 2024 היא סיכמה בעקבות זאת עם ירידה של 15% בהכנסות ל-965 מיליון שקל ועם הפסד של 74 מיליון שקל שמיוחס לבעלי המניות.
בנתון זה מדובר בקיטון ביחס להיקפו ב-2023, 155 מיליון שקל, שכן במהלכה רשמה החברה הפחתות שווי של 159 מיליון שקל מנכסיה.
בעקבות חזרתו של תשובה לחברה, הודיעה מהדרין על כוונתה לפעול לפיתוח הנדל"ן שברשותה. בינואר דיווחה על מהלך ראשון בכך, כשהתקשרה עם יזמית הנדל"ן יוקה פארק למכירת 40% מקרקע שברשותה בנתניה בתמורה ל-82 מיליון שקל, בכוונה משותפת להקים בו מבנה תעשייה למכירה.
מהדרין נסחרת כיום בשווי של 693 מיליון שקלים לאחר שמנייתה עלתה בשנה החולפת (ועוד לפני סיכום העלייה היום) ב-28%. שוויה הנוכחי משקף להחזקותיה של דלק שווי של 371 מיליון שקל - רווח "על הנייר" של 63 מיליון שקל על השקעתה ברכישת המניות.