סגור
מימין: גיל דויטש רוני בירם ו נבות בר מייסדי קרן קיסטון
מימין: גיל דויטש, רוני בירם ונבות בר, מייסדי קרן קיסטון (צילום: שי שברו)

"קיסטון קיבלה 27 מיליון שקל בשנה מאגד ותחנת באר טוביה"

תביעה שהוגשה לביהמ"ש על ידי בעל מניות בקרן קיסטון דורשת לחשוף מסמכים הקשורים לרכישת השליטה באגד ובתחנת הכוח. התובע: "העסקאות לא היו לטובת החברה ונכרתו באופן בלתי חוקי ובניגוד עניינים כדי להשיא דמי ניהול לבעלי השליטה"

שתי עסקאות הענק של קרן תשתיות הריט קיסטון בדרך לבית המשפט. בעל מניות של החברה הגיש אתמול לבית המשפט המחוזי בתל אביב (המחלקה הכלכלית) בקשה לעיון וגילוי במסמכים בטרם הגשת תביעה נגזרת. התובע מבקש לקבל לידיו מסמכים שונים הנוגעים לרכישת השליטה באגד והשליטה בתחנת הכוח באר טוביה IPM.
הבקשה חושפת את ההיקף העצום של הסכומים שמקבלים שלושת בעלי השליטה בקרן – גיל דויטש, רוני בירם ונבות בר – כתוצאה מהעסקאות וכן את ניגוד העניינים בין כובעם בחברת הניהול ובין היותם בעלי מניות השולטים בקיסטון. התובע טוען, באמצעות עוה"ד שלומי מושקוביץ' ונתי פולינגר, כי העסקאות הגדולות שמזכות את בעלי השליטה בדמי הניהול העצומים צריכות להיות מאושרות באסיפת בעלי מניות כעסקאות בעלי עניין.
המשקיע מבקש לקבל את הפרוטוקולים של ישיבות הדירקטוריון, ישיבות ועדת ההשקעות וישיבות ההנהלה של קיסטון ושל חברת הניהול עתדנו בעסקאות תחנת הכוח ואגד, בגיוסי הון או גיוסי חוב או בקבלת המימון הנוגע לעסקאות.
חברת הניהול של קיסטון היא גם נושאת משרה בחברה וגם בעלת השליטה. בתביעה נטען כי חברת הניהול מנווטת את כל פעילות החברה וחולשת על כל תפקידי הניהול בחברה. חברת הניהול מספקת את שירותי הניהול, בין היתר באמצעות מינוי דירקטורים לדירקטוריון החברה, מינוי יו"ר הדירקטוריון וסגנו, מינוי מנכ"ל החברה, מינוי סמנכ"ל הכספים של החברה ומינוי היועץ המשפטי של החברה כך שיש לה שליטה מוחלטת בכל הנעשה בחברה.
חברת הניהול זכאית לדמי ניהול ותגמול הוני הנגזרים מהיקף הנכסים הנרכשים על ידי החברה ומגיוסי ההון והחוב שלה. החברה משלמת לחברת הניהול דמי ניהול שנתיים של 1% משווי נכסי החברה, בתוספת מע"מ. בנוסף מקבלים בעלי חברת הניהול תגמול הוני: 5% מכל הקצאת מניות ללא כל תמורה נוספת כאופציות למימוש במחיר ההנפקה התקפות לשבע שנים.
לטענת התביעה, כל אלה הופכים את בעלי חברת הניהול לבעלי עניין אישי מהותי בכל עסקת השקעה של החברה ובכל גיוס הון וחוב שלה. בכל עסקה שמבצעת קיסטון, חברת הניהול ובעלי השליטה מצויים בניגוד עניינים חריף, משום שיש להם אינטרס מהותי נוסף בדמות דמי הניהול והתגמול ההוני שהם מקבלים במישרין מאותה העסקה. לפיכך, טוען התובע, כל עסקה להשקעה בתשתיות וכל עסקה לגיוס הון וחוב כפופה להוראות המחמירות של חוק החברות הנוגעות לאישור עסקאות בעלי עניין, להימנעות מהימצאות בניגודי עניינים של חברת הניהול, בעלי השליטה היחידים ונושאי המשרה הממונים בידי חברת הניהול, ולגילוי מלא אודות ניגודי העניינים. התובע טוען כי בעסקאות חריגות נדרש גם אישור אסיפה ברוב מיוחד של בעלי המנייות מהציבור.
"עסקאות באר טוביה ואגד לא היו לטובת החברה, נכרתו באופן בלתי חוקי ובניגוד עניינים כדי להשיא דמי ניהול לחברת הניהול", נטען בתביעה. "עסקאות אלו לבדן הקנו לחברת הניהול דמי ניהול ותגמול הוני בסכומי עתק של 27 מיליון שקל בשנה שלאחר ביצוע העסקאות, והן ימשיכו להניב לחברת הניהול דמי ניהול של כ־16 מיליון שקל מדי שנה. משכך, הן לחברת הניהול, הן לבעלי השליטה בה (שהם בעלי השליטה בחברה יחד עם חברת הניהול), וכן לכל לנושאי המשרה הממונים בידם היה עניין אישי חריף ומובהק באישור העסקאות הללו".
התביעה טוענת כי העסקאות לא הובאו לאסיפה כללית לאישור וכי קיימות אינדיקציות כי גרמו לנזק לחברה מעבר לתשלום דמי הניהול והאופציות. מנייה קיסטון ירדה דרמטית בשוק לאור העסקה של אגד, מה שהציף את היחס השלילי של המשקיעים לעסקה, נטען בתביעה.