סגור
חדוה בר 14.5.20
חדוה בר (צילום: אלעד גרשגורן)

חדוה בר על הסרת מועמדותה לדירקטוריון דיסקונט: "לא רציתי להגביל את אחי בתפקידו בכלל ביטוח"

בר הסירה את מועמדותה לתפקיד דירקטורית בבנק דיסקונט; בר הגישה לפיקוח על הבנקים חוות דעת משפטית שלפיה אין ניגוד עניינים בין מינויה לדירקטורית בבנק לבין העובדה שאחיה דח"צ בחברת הביטוח שמחזיקה ביותר מ־5% מהבנק; הפיקוח התנה את האישור בהתפטרות האח

גם חוות דעת של שני משפטנים בכירים, לא סייעה לחדוה בר לקבל את אישור הפיקוח על הבנקים להתמנות כדירקטורית בדיסקונט. כפי שנחשף אתמול באתר "כלכליסט", בעקבות כך משכה בר, המפקחת על הבנקים לשעבר, את המועמדות שלה לתפקיד. בר הייתה המועמדת המרכזית לתפקיד יו"ר הבנק - במקומו של שאול קוברינסקי שיסיים את כהונתו בסוף 2023 - ככל שהייתה מצטרפת לדירקטוריון דיסקונט.
הסרת המועמדות של בר מתרחשת על רקע ניגוד עניינים, שלו חיפשה פתרון משפטי. אחיה של בר, יאיר בר־טוב, מכהן כדירקטור חיצוני בכלל ביטוח, שמחזיקה ביותר מ־5% ממניות דיסקונט, כך שאילו בר הייתה מתמנה לדירקטורית בבנק, בין שני הגופים הייתה נוצרת זיקה אסורה.
המפקח על הבנקים התבקש לאשר לבר את המינוי באופן חריג, בהתאם לסמכות שנמצאת ברשותו, אם הוא מוצא זאת לנכון. הפיקוח העביר שאלות לבר לאור ניגוד העניינים והזיקה שנוצרה, ובר שכרה את שירותיהם של עורכי הדין אבריימי וול ממשרד פישר־בכר־חן ודליה טל, לשעבר היועץ המשפטי של בנק לאומי, כדי לספק מענה לשאלות ולגבש חוות דעת שתכשיר את המינוי שלה במקביל לכהונה של אחיה בכלל ביטוח.
חוות הדעת של השניים קבעה שהזיקה לא יוצרת ניגוד עניינים וזאת בשל שלושה נימוקים. ראשית, כלל ביטוח היא חברה ללא גרעין שליטה, ואילו החוק שאוסר על הזיקה הזו ביקש למנוע מצב שבו בעל שליטה בחברת ביטוח יוכל להשפיע על פעילות הבנק. שנית, בר־טוב עצמו הוא דירקטור חיצוני בכלל ביטוח, שנבחר על ידי ועדה בלתי־תלויה בראשות שופט בדימוס. שלישית, האחזקה של כלל ביטוח במניות הבנק היא באמצעות כספי העמיתים ולא כספי הנוסטרו של כלל ביטוח, ולכן לחברה עצמה אין יכולת להשפיע על הבנק.
הפיקוח על הבנקים לא קיבל את חוות הדעת ורמז שהיא תוכל לכהן כדירקטורית רק אם אחיה יתפטר מכלל ביטוח. בר שוחחה עם אחיה, שהבהיר לה שהתפקיד בכלל ביטוח חשוב לו ושאין בכוונתו להתפטר, ומאחר שהעדיפה לא לבקש זאת מאחיה, משכה את המועמדות שלה. בעתיד, בר שמכהנת כיום כמשנה למנכ"ל חברת הפינטק אי־טורו, צפויה לבחון תפקידים נוספים במערכת הבנקאות. את המהלכים ביחס לדיסקוט ביצעה בר בתיאום ושקיפות מול אי־טורו.
מהוועדה למינוי דירקטורים נמסר כי "חל עיכוב בפרסום רשימת המומלצים לבנק דיסקונט בשל הסוגיה הנ"ל. עם זאת, עוד בטרם הסתיים הליך הבחינה, בר משכה את מועמדותה".
בר אמרה ל"כלכליסט" בתגובה כי "הודעתי לוועדה למינוי דירקטורים על הסרת מועמדותי לכהן כדירקטורית בבנק דיסקונט. זאת על רקע כהונתו של אחי כדירקטור בקבוצת כלל ביטוח, שהינה בעלת עניין בבנק דיסקונט, וכדי שלא להגביל את יכולתו להמשיך לשמש בתפקידו בשלב זה".

יאיר אבידן, המפקח הנוכחי על הבנקים, וחדוה בר, המפקחת לשעבר