סגור
מימין: רמי דרור  מנכ"ל הפניקס Value   ו אייל בן סימון מנכ"ל הפניקס
מימין: רמי דרור מנכ"ל הפניקס Value ואייל בן סימון מנכ"ל הפניקס (צילומים: עמית שעל, ענבל מרמרי)

קרן ה־P2P של הפניקס מונעת מלקוחותיה למשוך את כספם

העלאות הריבית וקשיים בגיוס משקיעים גרמו לקשיי נזילות אצל הפניקס Value P2P. מתחילת 2023 נפדו 6% מנכסי הקרן והתקבלו בקשות לפדות עוד 7.3%, אך הקרן הודיעה על עצירת הפדיונות עד סוף חודש אפריל

הבהלה הגיעה לשוק הבלתי סחיר: קרן האשראי הצרכני של הפניקס - הפניקס Value P2P - נתקלת בקשיים נוספים. השבוע דיווחה החברה שהיא עוצרת עד סוף אפריל את הפדיונות בקרן, שבתחילת 2023 ניהלה מעל מיליארד שקל (246 מיליון דולר במסלול הדולרי ו־150 מיליון שקל במסלול השקלי). זאת, בשל היקף הפדיונות ובשל הקושי הרגולטורי לגייס משקיעים חדשים. בינואר בלבד נפדו מהקרן הדולרית 9 מיליון דולר. נכון לסוף פברואר נפדו 5.4 מיליון דולר נוספים ובקשות לפדיונות בהיקף של 18 מיליון דולר טרם נענו. ב־2022 ממוצע הפדיונות עמד על 2 מיליון דולר בחודש.
הפניקס Value P2P הוקמה באוגוסט 2017 על ידי בית ההשקעות הלמן־אלדובי. היא הועברה לידי הפניקס לאחר שחברת הביטוח רכשה את בית ההשקעות ב־2020. כיום הפניקס מחזיקה ב־95% מהקרן, באמצעות החברה־הבת הפניקס Value, ואילו מנכ"ל הקרן חן לוי מחזיק ב־5%. הקרן עוסקת בתחום האשראי הצרכני בארה"ב באמצעות השקעה בפלטפורמות הלוואות עמיתים (Peer to Peer). מדובר בפלטפורמות שבמסגרתן לקוחות לווים כספים זה מזה. הקרן רוכשת את הלוואות שנאספו על ידי שחקנים אחרים בשוק האשראי ונכנסת בנעליהם, באופן מלא או חלקי. האופן שבו הקרן של הפניקס משקיעה בפלטפורמות ה־P2P הוא אופן ההשקעה הנפוץ בפלטפורמות אלו על ידי קרנות אשראי לא סחירות ישראליות.
אלא שכיום לקרן של הפניקס יש בעיה לגייס משקיעים. מקור הבעיה לא טמון בביצועים של הקרן, אלא ברגולציה. הפניקס Value P2P היא קרן שפועלת מכוח תשקיף, שאותו פרסמה על מנת לעמוד בדרישות הרגולטוריות שיאפשרו לה לגייס כספים מלמעלה מ־35 משקיעים. כלומר, מהציבור הרחב. זאת אף שיש סף השקעה מינימלי של 50 אלף דולר למשקיע.
אולם פרסום התשקיף חסם לקרן את אפיק השיווק העיקרי שלה מאז הקמתה – סוכני הביטוח. לפי הוראות רשות ני"ע, קרנות שפועלות מכוח תשקיף נדרשות לשווק את הקרן ללקוחות באופן ישיר בלבד. אולם הפניקס שיווקה והפיצה את הקרן גם באמצעות סוכני ביטוח. "כלכליסט" חשף כי בחודש נובמבר הרשות פנתה להפניקס וקבעה שזו אינה עומדת בהוראות ועליה לחדול מכך. הפניקס, מצדה, הודיעה שהיא מקיימת מגעים עם הרשות כדי להגיע למתווה פעולה מוסכם שיאפשר לה לעשות שימוש באפיק השיווק של הסוכנים.
אולם בינתיים הקרן עומדת בפני אתגר כפול: בקשות לפדיונות מחד, וקושי בשיווק וגיוס לקוחות חדשים מאידך. האתגר הכפול הזה הביא לקיטון משמעותי במזומנים של הקרן, שבהם היא עושה שימוש כדי לסגור חשבון עם הפודים. נכון לסוף דצמבר 2022, שיעור המזומנים בקרן עמד על 4% בלבד מנכסיה. זו הסיבה לכך שהקרן החליטה לעצור את הפדיונות עד סוף אפריל. בקשות לפדיונות שיועברו החל ממועד זה, יקבלו מענה בסוף יולי.


שינוי זה דורש מהקרן לשנות את ההתחשבנות מול הלקוחות בכל הנוגע לתשואה. בקשה לפדיונות של משקיעי הקרן בתקופה הזו תירשם בחשבון צל, שבו כל הפודים יתחלקו בתשואה (השלילית או החיובית) לפי גודל ההשקעה שלהם במועד הפדיון, שהוא 30 באפריל או 30 ביולי. תזמון בקשת הפדיון במשך אותם חודשים לא ישפיע על התשואות שיקבל המושך. בחשבון לא תתבצע גבייה של דמי ניהול ודמי הצלחה בגין הנכסים בחשבון הנפרד, למעט ההוצאות השוטפות המותרות בשותפות.
הפעם האחרונה שבה הנהיגה הנהלת הקרן את מנגנון עצירת הפדיונות הייתה בהתפרצות הקורונה. בכיר בענף ההשקעות הלא סחירות הסביר כי "כולם בתעשייה חווים גל של פדיונות. אולם הקרנות הבלתי סחירות מוגבלות מאוד בנזילות וקשה להן להתמודד עם העלייה בפדיונות. זאת, בניגוד לקרנות נאמנות שמשקיעות בנכסים סחירים. כחלק ממדיניות הקרן, היא יכולה לעצור פדיונות, אולם מדובר בצעד חריג".
מאז הקמתה ב־2017 השיאה הקרן של הפניקס למשקיעים תשואה מצטברת של 36.5%. ב־2022 הניבה למשקיעים תשואה של 4.2%, שהיא הנמוכה מהקמתה. הקרן עדיין לא התמודדה עם מציאות פיננסית של ריביות עולות ועל כן שנת 2023 תהווה עבורה אתגר. מנהלי הקרן מבהירים כי מעבר לקשיי התפעול, בחודשים האחרונים ניכרת מגמת עלייה בשיעור הריבית בגין הלוואות חדשות שאותן מציעות פלטפורמות ה־P2P בארה"ב ועל כן היא ממשיכה להאמין בענף ואף בוחנת רכישת הלוואות חדשות.
החולשה בענף ה-P2P נרשמת בעיקר בשל אלטרנטיבות ההשקעה כרגע בשווקים. כשתשואות על אג"ח עולות, על רקע העלאת הריבית, שוק האג"ח מושך אליו יותר משקיעים. אמנם גם הריביות בהלוואות P2P עולות, אבל להלוואות אלו לוקח יותר זמן להתאים את עצמן לגובה הריבית החדשה. על כן השקעות ה-P2P מאבדות מהאטרקטיביות שלהן.