סגור

בלעדי
מנורה רוכשת 15% מניסקו ב־180 מיליון שקל

העסקה משקפת לניסקו, הפעילה בתחומי החשמל והרכיבים האלקטרוניים, שווי של 1.2 מיליארד שקל, כפול מהשווי לפיו רכש בנק הפועלים 20% לפני כשנתיים. הכסף יוזרם לחברה, כך שחלקם של המייסדים ידולל ל־68% ואילו החלק של הפועלים ירד ל־17%

חברת הביטוח בונה על מנועי הצמיחה של ניסקו: קצת יותר משנתיים אחרי שבנק הפועלים רכש נתח של 20% בחברת ניסקו חשמל לפי שווי של 600 מיליון שקל, מכפילה החברה את שווייה בעסקה נוספת.


ל"כלכליסט" נודע כי חברת הביטוח מנורה מבטחים רוכשת 15% ממניות ניסקו מידי בעלי המניות הקיימים, זאת תמורת הזרמה של 180 מיליון שקל לתוך החברה, מה שיביא לדילול בעלי המניות הקיימים - בנק הפועלים והמייסדים ובעלי השליטה יצחק ניצן ואריה קידרון.

2 צפייה בגלריה
איתן רוב מנכל קבוצת ניסקו ארדן
איתן רוב מנכל קבוצת ניסקו ארדן
איתן רוב מנכ"ל ניסקו
(צילוםן: תומי הרפז)

שני המייסדים ישארו בחברה וימשיכו להחזיק בשליטה עם 68% מהחברה כשפועלים ידולל ל־17% ומנורה תחזיק כאמור ב־15%. העסקה משקפת שווי של 1.2 מיליארד שקל לניסקו, כלומר כפול מאשר בעסקה מלפני כשנתיים. בנק הפועלים יוכל לרשום בדו"חות הרבעון הראשון רווח של 120 מיליון שקל על ההשקעה בדצמבר 2019.

קבוצה משפחתית ותיקה

ניסקו היא אחת הקבוצות העסקיות המשפחתיות הגדולות והוותיקות בארץ. היא נוסדה לפני 43 שנה בידי ניצן וקידרון, שעד היום משמשים דירקטורים בקבוצה. לאנשי שוק ההון היא מוכרת באמצעות ארבע חברות־בנות שנסחרו בבורסה עד לפני כחמש שנים.
ב־2017־2015 מחקו בעלי הקבוצה את ארבע החברות שהיו ציבוריות - ניסקו חשמל, ניסקו תעשיות, דאטא jce וניסקו פרוייקטים - ממסחר בבורסה. זאת, על רקע הוצאות הרגולציה עבור החברות שהיו קטנות יחסית ונסחרו בשוויים של 80 עד 200 מיליון שקל. עד לעסקה עם הפועלים ניסקו פעלה באמצעות 15 חברות־בנות פרטיות. מאז, באמצעות שינוי מבני, עברה הקבוצה לפעול בשני תחומי פעילות עיקריים: תחום החשמל ותחום הרכיבים האלקטרוניים.
פעילות זו נעשית באמצעות ארבע חטיבות. הראשונה היא החטיבה התעשייתית, שבה שלושה מפעלים. החברה היא ספק מרכזי לחברת החשמל וחברות נוספות במשק. החטיבה השנייה עוסקת בייבוא, שיווק וייצור רכיבי חשמל ותאורה, והיא הקבוצה הגדולה בארץ בתחום התאורה. מדובר בתאורת רחוב, תאורה למשרדים, בתי חולים, בתים פרטיים, חשמל חכם, מערכות שקעים ותקעים (מיתוג ביתי), וציוד מוגן התפוצצות. הפעילות נעשית במפעל החברה במודיעין. לקוחות החטיבה הם קבלנים בשוק הפרטי והמוסדי, קבלני חשמל גדולים, מפעלים ויצרני חשמל פרטיים.

2 צפייה בגלריה
אינפו הפועלים רשם רווח של 120 מיליון שקל על הנייר
אינפו הפועלים רשם רווח של 120 מיליון שקל על הנייר
הפועלים רשם רווח של 120 מיליון שקל על הנייר

חטיבה נוספת היא חטיבת מיזוג אוויר ואוורור, שמייבאת לארץ את מזגני מיצובישי מיפן ומשווקת אותם, וכן מאווררי ענק לאולמות ספורט ומרכזים מסחריים. לקוחות החטיבה הם מתקיני מערכות מיזוג אוויר, קבלנים ויזמים.
חטיבה רביעית היא חטיבת הרכיבים האלקטרוניים. ניסקו מייצגת בתחום הזכרונות את סמסונג, ומספקת רכיבים לחברת סולאראדג' לאנרגיה נקייה. החטיבה מספקת רכיבים גם לחברות התעשייה הביטחוניות אלתא ורפאל, כמו גם לאינטל, אורקם מובילאיי ואחרות.
ההכנסות של ניסקו, שמעסיקה כ-800 עובדים ושמנוהלת על ידי איתן רוב, עומדות על כ-1.5 מיליארד שקל בשנה. לפי ההערכות, ה-EBITDA של החברה עומד על יותר מ-130 מיליון שקל בשנה. מדובר על נתון שגבוה בכ-135% מזה שהציגה החברה בעת שפועלים אקוויטי נכנסה להשקעה בחברה.
שלשום דיווחה סופרגז שבשליטת אלקו של האחים דני ומייקי זלקינד על מיזם גדול של כניסה לתחום הטעינה של רכיבים חשמליים, לו שותפה ניסקו.

מנורה בונה על הייפ הבנייה

במנורה מבטחים הובילו את העסקה ניר מורוז, מנהל חטיבת ההשקעות ויהודה בן אסייאג, מנכ"ל חברת הביטוח. נראה כי במנורה בונים על ההייפ בתחום הבנייה למגורים והמשרדים כאחד הגורמים לצמיחה עתידית של ניסקו בשנים הקרובות. זאת, לאור ההערכות לפיהן שוק הבנייה למגורים והמשרדים והן המרכזים הלוגיסטיים והמסחריים ימשיך לרכז ביקושים ובניית מבנים חדשים שבהם ישתמשו במוצרי ניסקו.
מנוע צמיחה נוסף הינו במעבר לתאורת הלד, הן במבנים והן ברחובות, שצפוי להגביר את הביקוש למוצרי החברה. גם תחום השנאים אמור ליהנות מהעלייה הצפויה בצריכת אנרגיה בארץ בשנים הקרובות וכך גם עולם אגירת החשמל וטעינת הרכבים. גם המחסור ברכיבים אלקטרוניים שהביא לזינוק בהכנסות ניסקו בתחום זה בשנתיים האחרונות מהווה טריגר להשקעה של מנורה מבטחים.