סגור
אנדרו ביילי נגיד הבנק המרכזי של אנגליה בריטניה
אנדרו ביילי נגיד הבנק המרכזי של אנגליה (צילום: בלומברג)

האינפלציה בבריטניה שוב בשיא של 40 שנה - מזנקת ל-10.1%

העלאת הריבית החדה מזה 27 שנה בבריטניה לא עוצרת את רכבת האינפלציה בממלכה: מדד המחירים לצרכן ממשיך לזנק בחישוב שנתי, ומעל התחזיות, אחרי שביוני עלה ב-9.4%; מחירי המזון הם הגורם העיקרי לעלייה, עדות לכך שהלחצים האינפלציוניים מתפשטים אל מעבר לתחום האנרגיה; הבנק של אנגליה צופה שהאינפלציה תעלה מעל ל-13% באוקטובר, כאשר הגבלת מחירי הדלק תתבטל

האינפלציה בבריטניה האיצה יותר מהצפוי בחודש שעבר, והגיעה לשיא של 40 שנה, על רקע דרישה מהממשלה והבנק המרכזי לפעול כדי להוריד את הלחץ ממשקי הבית. מדד המחירים לצרכן במדינה עלה ב-10.1% ביולי בחישוב שנתי (לעומת יולי 2021), ואחרי שרשם עלייה של 9.4% ביוני, כך אמר משרד הסטטיסטיקה הלאומי היום.
האנליסטים ציפו לעלייה קלה יותר של 9.8% בחישוב שנתי. בחישוב חודשי נרשמה ירידה ל-0.6% מ-0.8% ביוני. אך הצפי היה לירידה חדה יותר ל-0.4%.
הנתונים גבוהים מהתחזיות בבנק של אנגליה ושל האנליסטים. מחירי המזון הם הגורם העיקרי בעלייה החודשית, עדות לכך שהלחצים האינפלציוניים מתפשטים אל מעבר לתחום האנרגיה. הפאונד הגיע לזמן קצר לשיא יומי של 1.2143 דולר לאחר פרסום הנתונים, לפני ששב וירד.
הבנק המרכזי של אנגילה העלה את הריבית במשק 6 פעמים ברצף השנה במטרה לקרר את האנפלציה, ל-1.75%. ההעלאה האחרונה הייתה החדה מזה 27 שנה - בחצי אחוז.
"מחירי המזון עלו מאוד, במיוחד מוצרי המאפה, החלב, הבשר והירקות, מה שהשתקף גם בעליית מחירי הטייק אוויי," כך אמר גרנט פיצנר, כלכלן בכיר במשרד הסטטיסטיקה הלאומי. "לעלייה תרמה גם עליית המחיר של מוצרי צריכה נוספים, כמו מזון לחיות, נייר טואלט, מברשות שיניים ודאודורנטים". אינפלציית הליבה – שאינה כוללת אנרגיה, מזון, אלכוהול וטבק – עלתה ב-6.2% לעומת יולי 2021, יותר מתחזית כלכלנים של 5.9%.
הנתונים האלה מצטרפים למשבר ביוקר המחיה, כאשר כוח הקנייה של העובדים אינו עומד בקצב האינפלציה ועליות המחירים של רובם הגדול של הסחורות והשירותים. הבנק של אנגליה צופה שהאינפלציה תעלה מעל ל-13% באוקטובר, כאשר הגבלת מחירי הדלק תתבטל, ומושל הבנק אנדרו ביילי רמז שהוא מוכן להעלאה נוספת של שיעור הריבית.
ציפיית המשקיעים היא לעלייה של 50 נקודות בסיס בספטמבר. "האינפלציה הגואה מפעילה לחץ אמיתי על השכר הריאלי, אפילו במקביל להגדלת השכר", כך אמר מייק בל, אסטרטג שוק גלובלי ביחידת ניהול הנכסים של ג'יי פי מורגן. "ועם התפיחה של חשבון האנרגיה הצפויה באוקטובר, נראה שהמצב רק עומד להחמיר".
כלכלנים רבים הולכים ונעשים פסימיים באשר לבריטניה, כאשר כעת נראה שהסיכוי למיתון גדול יותר מהסיכוי להימנע ממנו. הבנק של אנגליה מצפה שהמיתון יחל ברבעון הרביעי, ויימשך אל תוך 2024.