סגור

בית ההשקעות Swiss Asia Capital: הזהב עשוי לזנק ל-4,000 דולר ב-2023

מנהל ההשקעות הראשי אמר ל-CNBC כי כלכלות רבות עלולות לחוות "מיתון קל" שיוביל בנקים מרכזיים להאט את קצב העלאות הריבית – וכך להפוך את המתכת היקרה לאטרקטיבית; לפי מועצת הזהב העולמית, בנקים מרכזיים בעולם רכשו 400 טון זהב ברבעון ה-3, כמעט כפול מהשיא הקודם

מחיר הזהב עשוי לזנק עד למחיר של 4,000 דולר לאונקיה במהלך 2023 (יותר מכפול ממחירו כעת), ככל שהעלאות הריבית והחשש ממיתון ימשיכו לגרום לתנודתיות בשוקי ההון. כך לדברי Juerg Kiener מנהל ההשקעות הראשי ב-Swiss Asia Capital בראיון ל-CNBC. לדבריו המחיר עשוי לנוע בטווח (הרחב יש לומר) שבין 2,500-4,000 דולר לאונקיה.
יש סיכוי טוב שנראה תזוזה גדולה כלפי מעלה בשווי הזהב, "ולא בעלייה של 10% או 20%, אלא בכזה מהלך שיוביל את מחיר המתכת לשיאים חדשים", אמר.
Kiener הסביר כי כלכלות רבות בעולם עלולות לחוות "מיתון קל" במהלך הרבעון הראשון, שעשוי לגרום לבנקים המרכזיים להאט את קצב העלאות הריבית שמטרתן לקרר את האינפלציה, ובכך לדחוף את המשקיעים לעבר חוף המבטחים בדמות הזהב. זאת, משום שהעלאות ריבית חדות ע"י הבנק הפדרלי בארה"ב למשל מחזקות את הדולר - חוף מבטחים מתחרה בזהב שמגמתו היא ביחס הפוך לדולר.
ריבית גבוהה במדינה משמעה תשואות אג"ח גבוהות באותה מדינה, מכיוון והן משקפות את צפי השוק לריבית בהמשך השנים בטווחים השונים. ותשואות אג"ח גבוהות במדינה מסוימת הן אטרקטיביות עבור משקיעים מחו"ל, שעליהם להמיר את המטבע שלהם למטבע המקומי של המדינה בו תשואות האג"ח עולות, ולכן ערכו של המטבע באותה מדינה עולה.
כמו כן, לפי מועצת הזהב העולמית World Gold Council, בנקים מרכזיים ברחבי העולם רכשו 400 טון זהב במהלך הרבעון השלישי, כמעט כפול מהשיא הקודם ברבעון השלישי של 2018 כשרכשו 241 טון. מוקדם יותר החודש, הבנק המרכזי של סין הודיע כי הוא מוסיף לרזרבות שלו זהב בשווי של 1.8 מיליארד דולר לסכום כולל של 112 מיליארד דולר. כך דווח ברויטרס.
לדברי Kiener "החל משנות ה-2000 התשואה הממוצעת על הזהב בכל מטבע פיאט נע בין 8%-10% בשנה. לא ניתן להשיג את זה בשוק האג"ח (שנחשב גם למקלט בטוח יחסית לשוק המניות), ואפילו בשוק המניות אתה לא תשיג תשואה כזו".
Kiener ציין עוד כי המשקיעים יפנו לזהב גם בגלל האינפלציה שצפויה להישאר לדעתו גבוהה בשנה הבאה בחלקים רבים של העולם. Kiener לא מסתיר כלל את חיבתו למתכת היקרה: "הזהב הוא גידור מצוין לאינפלציה, מציאה טובה גם למצב של סטגפלציה (מחירים גבוהים לצד האטה כלכלית ואבטלה גבוהה), ובכלל תוספת נהדרת לתיק ההשקעות".
בניגוד אליו, Kenny Polcari האסטרטג הראשי בחברת ניהול ההשקעות Slatestone Wealth לא צופה זינוק דומה במחיר הזהב, ואפילו לא קרוב לזה. "ודאי לא נתתי מחיר יעד של 4,000 דולר לזהב, למרות שאשמח לראות אותו מזנק לשם", כך אמר ל-CNBC. לדעתו הזהב ינוע סביב מחיר של 1,900 דולר לאונקיה (מחירו עתה על 1,805 דולר), קרי הוא צופה עלייה של כמעט 100 דולר ממחירו עתה.
השווי יהיה תלוי באיזו רמה תהיה האינפלציה בעקבות העלאות הריבית ברחבי העולם, כך לדבריו. "אני אוהב זהב, ותמיד אהבתי, והמתכת הזו אכן צריכה להיות חלק מתיק ההשקעות שלך. ואני חושב שהמחיר יעלה – אבל לא ל-4,000 דולר", הוסיף.
הזהב זינק ביום שלישי לאחר שהדולר נחלש בעקבות שינוי המדיניות בבנק היפני המרכזי. הבנק המרכזי של יפן הודיע על הגדלת מרחב התנועה של האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים, בצעד שמצמצם את ההקלה הכמותית שהוביל עד כה הבנק. בשל הודעת הבנק שהחלישה את הדולר מול הין היפני ועל כן מול סל המטבעות העיקריים, הזהב קפץ ב-1% מעל ל-1,800 דולר לאונקיה. השנה מחיר הזהב ירד ב-1.4%, שבוע לפני תום 2022.