סגור
פנאי מורי ארקין
ארקין. פיתוח ממצלמות רפואיות (צילום: עמית שעל)

בלעדי
אודיסייט של מורי ארקין בדרך לנאסד"ק: "יש בה דברים שלא ראיתי מעולם"

הסטארט־אפ, שארקין מחזיק בו ב־52%, פיתח חיישנים לניטור רכיבים בכלי טיס, שתקלות בהם עלולות להיות מסוכנות. המערכת בשלבי התקנה במסוקי האפאצ'י של חיל האוויר. אודיסייט נסחרת ב־OTC לפי שווי של 31 מיליון דולר

בעל השליטה בסטארט־אפ אודיסייט (Odysight.ai), מורי ארקין, מתכוון להנפיק אותה בחודשים הקרובים בנאסד"ק, כך נודע ל"כלכליסט". אודיסייט עוסקת בפיתוח חיישנים זעירים, שמוטמעים בכלי טיס ומאפשרים ניטור רציף של רכיבים קריטיים שהגישה אליהם מורכבת. בכך מתקצר זמן עבודות התחזוקה של הרכיבים במחצית, ומשתפרת היכולת לצפות כשלים משמעותיים בהם, שעלולים לסכן את אנשי הצוות.
אודיסייט נסחרת ב־OTC (מעבר לדלפק) בניו יורק לפי שווי של כ־31 מיליון דולר. לדברי ארקין, "הסחירות ב־OTC קטנה מאוד, ומי שרוצה לרכוש מניות בחברה מתקשה לעשות זאת. אנחנו מקווים להתקבל בקרוב לרשימה הראשית של נאסד"ק, ואחרי ההנפקה המניה תפרוץ קדימה". המעבר לנאסד"ק ייעשה באמצעות גיוס הון שיוביל ארקין בחברה שלו, ארקין אחזקות, אולם בשלב זה החברה אינה חושפת את יעד הגיוס שלה.
המערכת המרכזית של אודיסייט מבוססת על בינה מלאכותית (AI), והחיישנים האופטיים שלה מותקנים במכלולים מכניים מורכבים בכלי הטיס, כמו הגאים, מעטפת מנוע וגלגלים, והם פועלים אוטונומית. המידע שהם מספקים בזמן אמת מנותח באמצעות אלגוריתמים, שמתריעים על אנומליות שעלולות לגרום לתאונות מסכנות חיי אדם.
ל"כלכליסט" נודע כי חיל האוויר החל באחרונה להטמיע את המערכת החדשה במסוקי התקיפה מדגם אפאצ'י, והיא אמורה גם להיות מותקנת בכתמ"מ (כלי טיס מאויש מרחוק) הרמס 650, שאלביט מערכות הציגה לראשונה לפני כשבועיים בתערוכה אווירית בסינגפור. בנוסף, החיישנים של אודיסייט יותקנו גם במסוקים אחרים, מעודפי צבא ארה"ב, שיסופקו במהלך השנה הקרובה לשימוש צה"ל, ויעברו קודם לכן השבחה באלביט.
האירוע שהאיץ את פיתוח המערכת של אודיסייט היה התרסקות של מסוק אפאצ'י בקיץ 2017 ליד בסיס חיל האוויר רמון בנגב, שבה נהרג הטייס רס"ן דוד (דודי) זוהר. ועדת בדיקה של חיל האוויר מצאה כי ההתרסקות נגרמה בעקבות כשל בהתקנה של מוט ההיגוי, חודשים אחדים לפני ההתרסקות — כשל שגרם לשחיקת המוט עד לניתוקו. בחיל האוויר הביעו ספק אם ניתן היה לזהות את השחיקה במוט ההיגוי מבעוד מועד, ומסקנות הוועדה כללו את המלצה לנטר רכיבים המשפיעים על בטיחות המסוקים, שהגישה של הצוותים הטכניים אליהם מוגבלת.
אודיסייט פועלת מעומר שבנגב ומנוהלת בידי אל"מ (במיל') יהוא עופר, בעבר טייס חיל האוויר ונספח צה"ל באיטליה, יוון, סרביה וקרואטיה.
ב־2018 התפצלה אודיסייט, אז בשמה הקודם סקאוטקאם (Scoutcam) מחברת הביומד מדיגוס (Medigus), ובמרץ 2023 היא השלימה גיוס פרטי מבעלי המניות הקיימים בהיקף של כ־14 מיליון דולר, כשהיקף כלל הגיוסים שלה עומד על כ־44 מיליון דולר. את ההשקעה המרכזית בה, בהיקף של יותר מ־20 מיליון דולר, עשה ארקין עצמו, שהגדיל בשנה האחרונה את אחזקתו בחברה ל־52%.
החיישנים האופטיים הזעירים, שאודיסייט משתמשת בהם לניטור מכלולים בכלי טיס, היא פיתוח המשכי של מצלמות מיניאטוריות שפותחו ליישומים רפואיים. קוטרן 1.1 מ"מ, והן כוללות מקור תאורה עצמי ומאפשרות מבט אל תוך גוף האדם.
"אני מתרגש בעיקר מריחות של בתי מרקחת ובתי חולים ופחות מריח של דלק סילוני", אמר ארקין, שמרבית השקעותיו עד כה התמקדו בחברות בתחום הרפואי. "למרות זאת בחרתי להגדיל את חלקי באודיסייט, כי ראיתי בה דברים שלא ראיתי מעולם. לרוב, צריך לכתת רגליים ולדפוק על דלתות של לקוחות כדי שיקנו מוצר חדש, אבל במקרה הזה קורה דבר הפוך — ניכר שהעגל רוצה לינוק יותר ממה שהפרה מוכנה להיניק".
ארקין הוסיף כי "במקרה של המערכת שפיתחנו גילינו צורך עצום בארץ ובעולם. כל הדלתות פתוחות בפנינו, והסקרנות והעניין שמגלים הלקוחות לפתרונות שאנחנו מציעים בתחום הבטיחות התעופתית הם כה גדולים, שאנחנו מבינים שנגענו במשהו נכון. העובדה שהמערכת מוטמעת במסוקי אפאצ'י של חיל האוויר הישראלי, בכטמ"מ החדש של אלביט ובהמשך גם בכלי טיס נוספים, מלמדת על הפוטנציאל הגבוה של המערכת שלנו. אני מאמין שיוקרתו של חיל האוויר, והפקת הלקחים שעוד תיעשה בצבאות רבים בעולם בעקבות המלחמה בעזה, יאפשרו לנו לחדור מהר גם לשוק העולמי. בתחום ניטור המערכות המוטסות יש הרבה לקוחות, ואנחנו עושים בו קפיצת מדרגה משמעותית".
מעבר לשוק התעופה הצבאית, שבו קל יותר להטמיע מערכות כמו זו של אודיסייט, בחברה לוטשים עיניים גם לשוק התעופה האזרחי, אולם אף שהוא גדול הרבה יותר, הוא מחייב הליכי רישוי ותקינה מורכבים וממושכים מצד רשויות התעופה הבינלאומיות. עם זאת, לדברי ארקין "בעולם המכונות בכלל, היישומים של המערכת הזאת הם אינסופיים. אותה אלגוריתמיקה שטובה לתחום התעופה מתאימה לענפים נוספים רבים. כחברה אנחנו מנסים להתמקד בתחום כלי הטיס, אך גם בוחנים הקמת צוות שיתמקד בחיפוש שותפויות עם חברות טכנולוגיה ענקיות, כך שניתן יהיה להטמיע את היכולות שלנו בכלים נוספים".
מנכ"ל אודיסייט עופר אמר כי "כיום כל סבב בדיקות של אנשי המערך הטכני של חיל האוויר במסוקי האפאצ'י נמשך כשעתיים וחצי בין טיסה לטיסה, והשימוש בחיישנים הזעירים שלנו חוסך מחצית מהזמן הזה — חוסך זמן של טכנאים ומשפר בצורה משמעותית את היתירות של כלי הטיס. במושגים של זמינות מבצעית מדובר במספרים עצומים".