סגור

בית הדין האירופי ביטל את קנס ההגבלים שהוטל על קוואלקום, בסכום של מיליארד דולר

הערכאה המשפטית העליוניה באיחוד דחתה את טענות רשות ההגבלים האירופית, לפיהן קוואלקום ניצלה לרעה את מעמדה כדי להיות הספקית הבלעדית של אפל - בין היתר קבע בית הדין כי בשנים הרלבנטיות, לאפל לא היתה אלטרנטיבה אחרת לאספקת שבבים; ההחלטה היא מכה קשה למאבק שמנהל נציבת רשות ההגבלים מרגרטה וסטאגר ענקיות הטק

החלטה דרמטית למדי בבית הדין האירופי לצדק לטובת קוואלקום: הערכאה המשפטית הגבוהה ביותר באירופה פסלה וביטלה קנס הגבלים עסקיים שהטילה הנציבות האירופית על קוואלקום, בסכום של 1.04 מיליארד דולר (997 מיליון יורו) – הקנס הוטל באמצעות רשות ההגבלים האירופית הפועלת כשלוחה של הנציבות האירופית, ובאופן ספציפי על ידי ראש הרשות להבגלים מרגרטה וסטאגר.
בין הדין קבע שהתנהלות הנציבות האירופית (הרשות המבצעת של האיחוד) התאפיינה בכמה חריגות פסולות, "שהשפיעו על זכותה של קוואלקום להגנה, ומפריכות את הניתוח של הנציבות לגבי הפעולות שביצעה קוואלקום".
רשות ההגבלים הטילה את הקנס בתחילת 2018. הרשות הקבעה שקוואלקום ניצלה את מעמדה הדומיננטי בכך ששילמה מיליארדי דולרים לאפל בין השנים 2011 ל-2016, כדי שלא תרכוש שבבים מהמתחרות שלה – ובכך פגעה בתחרות. ביטול הקנס הוא הפסד צורב לוסטאגר, שהחלה בקמפיין נגד ענקיות הטק לפני מספר שנים.
השופטים מצאו שבניגוד לגישת הנציבות, לאפל לא היתה למעשה אלטרנטיבה אמיתית למוצריה של קוואלקום באותה העת. כלומר, הטענה של האיחוד האירופי נגד קוואלקום היתה למעשה צריכה להיות מופנית כנגד אפל על כך שהכריחה ספקית שלה לשלם לה כדי לבחור במוצרים שלה. אירוע דומה קרה לפני 3 שנים כאשר רשות הסחר האמריקאית (FTC) נאלצה לבטל הליך נגד החברות בטענות דומות - אפל וקוואלקום הסכימו להסדיר את העניינים שלהן ביניהן בסכום שלא דווח, אותו אפל שילמה לקוואלקום - בתמורה זכתה אפל לחוזה של 6 שנים לשימוש במודמים לדור 5 באייפונים ובאייפדים.
ביטול הקנס נגד קוואלקום גם מהדהד ביטול קנס אחר של כ-1.06 מיליארד יורו נגד אינטל שהואשמה גם היא באירופה בהפרות הגבלים עסקיים. הקנס המקורי הושת עליה ב-2009, אך אינטל ערערה לבית משפט באירופה ב-2014, ספגה מפלה בתחילה, אך המשיכה לבית הדין לצדק ב-2017 ושם זכתה השנה בביטול הקנס. ביטולי הקנסות הללו עשויים להשפיע בסופו של דבר על הרצון של וסטאגר להילחם בחברות הביג טק - ולגרום לה להסתפק במקרים שבהם יש לה ביטחון מוחלט בניצחון משפטי.
המבחן הבא שלה יגיע באמצע ספטמבר, אז תידרש להיאבק בבית הדין על קנס הענק של כ-4.3 מיליארד יורו שהשיתה על גוגל באשמת שימוש החברה באנדרואיד כדי לסחוט מתחרות. שני ההפסדים האחרונים האלה עשויים לגרום לשופטים לדקדק יותר במסקנות שלה, ולשפר את מצבה של גוגל בהליך המשפי.