סגור

התגמול של איציק וייץ גבוה משל מקביליו בדלק מוטורס וב־UMI

הזינוק ברווח ממכירות רכב ב־2021 סידר למנכ"ל קרסו עלות שכר של 13.8 מיליון שקל. מנכ"ל דלק מוטורס שחר שמש קיבל 10.1 מיליון שקל ועמית רון מ־UMI 6.3 מיליון שקל

טבלאות השכר המתפרסמות בדו"חות השנתיים של החברות הציבוריות חושפות לעתים סכומים יוצאי דופן בתגמול הבכירים בהן. כך במקרה של איציק וייץ, מנכ"ל קבוצת קרסו מוטורס, יבואנית רנו, ניסאן, דאצ'יה ואינפיניטי, שנהנתה מהגאות בשוק הרכב בישראל ב־2021 והתבטאה בעלייה של כ־35% במסירות רכב בכלל השוק.
עלות השכר של וייץ, שגם מחזיק ב־2.27% ממניות קרסו מוטורס בשווי של 43 מיליון שקל, הגיעה בשנה שעברה ל־13.8 מיליון שקל - 1.9 מיליון שקל שכר, זכויות סוציאליות ותנאים נלווים; 2.3 מיליון שקל תשלום מבוסס מניות; ו־9.5 מיליון שקל מענק תלוי רווח.
הסיבה למענק המפנק היא הרווח הגבוה שרשמה קרסו ב־2021 - 373.9 מיליון שקל לפני מס, עלייה של 124% לעומת 2020. אחרי מס נותרו בידי הקבוצה 276.8 מיליון שקל, עלייה של 112% ברווח הנקי לעומת 2020, שהסתיימה ברווח נקי די דומה גם ב־2019 וב־2018. בהתאם לרווח הנקי, נעה עלות שכרו של המנכ"ל ב־3 השנים שקדמו ל־2021 סביב 6-5 מיליון שקל (ראו גרף), אך בשנה שעברה מדובר ביותר מהכפלת התגמול הכולל, בעיקר לאור עלייה של פי שלושה לערך במענק תלוי הרווחים, שעמד ב־2020-2018 על 3.8-3.3 מיליון שקל.
2 צפייה בגלריה
איציק וייץ מנכל קרסו
איציק וייץ מנכל קרסו
איציק וייץ מנכ"ל קרסו
(צילום: עמית שעל)

לפי מדיניות התגמול בקרסו מוטורס וייץ זכאי למענק שתלוי ברווח החברה לפני מס, ושיעוריו גדלים עם עליית הרווח: תשלום קבוע של 500 אלף שקל; מענק שנתי מצטבר של 1.5% מרווח החברה עד 90 מיליון שקל; מענק של 2% מהרווח בין 130-90 מיליון שקל; מענק של 2.5% מהרווח בין 170-130 מיליון שקל; ומענק של 3% מהרווח מעל 170 מיליון שקל. כל הסכומים צמודים למדד המחירים לצרכן מסוף 2010.
הכנסות קרסו מוטורס, שנסחרת לפי שווי של כ־2 מיליארד שקל, עלו בשנה המדווחת ב־16% ל־4.3 מיליארד שקל לעומת 2020 - זינוק שהחברה מייחסת לעלייה במכירות רכב חדש ומשומש, שהושפעה מההגבלות בשנת הקורונה, וכן מהתרחבות פעילות הליסינג עקב איחוד של קל אוטו, שנרכשה במאי 2020.
קרסו מכרה 19,216 כלי רכב בשנה החולפת, והיא מציינת שהיא היבואנית השישית בגודלה בישראל עם נתח שוק של 7.3% ב־2021. הרווח הגולמי של קרסו עלה ב־42% להיקף של 798 מיליון שקל, והרווח התפעולי הסתכם ב־441 מיליון שקל, עלייה של 87% לעומת 2020.

עלות שכרו של וייץ בשנה שעברה היתה גבוהה גם בהשוואה לשתי יבואניות רכב אחרות, שדו"חותיהן מתפרסמים בבורסת ת"א: דלק מערכות רכב ויוניברסל מוטורס (UMI). דלק מערכות רכב, יבואנית מאזדה, פורד וב.מ.וו - שיש לה גם פעילות אנרגיה ומים באמצעות ורידיס - נסחרת לפי שווי של כ־4.3 מיליארד שקל, יותר מכפול לעומת קרסו.
מחזורה ב־2021 עמד על 4.6 מיליארד שקל, עם רווח נקי של 748 מיליון שקל - נתונים גבוהים משל קרסו, ולמרות זאת, עלות שכר המנכ"ל גיל אגמון היתה 3.5 מיליון שקל בלבד, מרביתם מענק. עלות השכר הגבוהה בקבוצה היא של שחר שמש, מנכ"ל החברה־הבת דלק מוטורס, שהיתה 10.1 מיליון שקל, כמחצית לשכר והיתרה במענק ובתשלום מבוסס מניות.
UMI, יבואנית שברולט, איסוזו וקאדילק, היא חברה פרטית, המפרסמת דו"חות בשל אג"ח שהנפיקה. מכירותיה ב־2021 הסתכמו ב־3.9 מיליארד שקל, עם רווח נקי של 354 מיליון שקל – גם הוא גבוה משל קרסו - אולם עלות שכר המנכ"לים המשותפים היתה נמוכה בהרבה משל וייץ. עמית רון קיבל 6.3 מיליון שקל, 5 מיליון שקל מזה במענק, ועלות שכרו של בני גבאי, המכהן ב־60% משרה, עמדה על 5.9 מיליון שקל, 5 מיליון שקל במענק.