סגור
מרטין שלאף
מרטין שלאף (צילום: איי פי)

מרטין שלאף מבקש לרכוש את הפעילות של אנוויז'ן מדיקל ב־1.5 מיליון דולר

חברת הביומד, שהונפקה ב־130 מיליון שקל ונכנסה לחדלות פירעון, מבקשת מבית המשפט לאשר את מכירתה לקרן אלפא קפיטל של שלאף. הרוכשת תעמיד הלוואה לאנוויז'ן לצורך המשך הפעלתה

המיליארדר היהודי־אוסטרי מרטין שלאף מעוניין לרכוש את הפעילות של אנוויז'ן מדיקל. חברת הביומד פנתה לבית המשפט המחוזי בתל אביב ביום חמישי האחרון על מנת לאשר את מכירת פעילותה לקרן ההשקעות Alpha Capital Anstalt, המשויכת לשלאף, תמורת 1.5 מיליון דולר בלבד. זאת, לאחר שהחברה הונפקה לפי שווי של 130 מיליון שקל ב־2021.
התשלום עבור הפעילות ייעשה באמצעות קיזוז חובות מובטחים כלפי אלפא, בהיקף 1.15 מיליון דולר. אלפא הסכימה להעמיד מימון לטובת הפעלת החברה בסכום של 350 אלף דולר עם אפשרות להגדלתו עד 550 אלף דולר. קרן ההלוואה תישא ריבית שנתית של 12% ותועמד ל־180 יום. בנוסף, בידי הנהלת החברה האפשרות לשלם את המימון שניתן על ידי קיזוז התמורה בגין רכישת הפעילות או על ידי תשלום בפועל.
אלפא לא תרכוש את השלד הבורסאי שבו טמונה פעילותה של אנוויז'ן. השלד יימכר בהמשך וישמש תמורה לנושי החברה. אם גוף אחר מעוניין לרכוש את הפעילות של אנוויז'ן, הוא רשאי להגיש הצעה לנאמן עד 30 במאי. אלפא קפיטל מיוצגת בבקשה לבית משפט על ידי אמיר דולב ממשרד עורכי הדין מיתר. בעלת השליטה באנוויז'ן היא סווינג מדיקל, בשליטתם של שי צוקר ודורון בסר.
אנוויז'ן עוסקת במחקר, פיתוח וייצור מכשור רפואי בתחום ההזנה התוך־גופית. החברה לא הצליחה להציג הכנסות משמעותיות מאז הפכה לציבורית ואלו הסתכמו בפחות מ־1.4 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2023. מאז הפיכתה לציבורית החברה הפסדיה הסתכמו ב־60 מיליון שקל. בתחילת 2024 ההון העצמי של החברה הפך שלילי וקופת המזומנים שלה התרוקנה. בסוף מרץ מינה בית המשפט את עו"ד גיא גיסין כנאמן לאנוויז'ן, שמנסה להחיות את הפעילות העסקית של החברה טרם המכירה.
אנוויז'ן אינה חברת הביומד הישראלית היחידה שבה מושקעת אלפא קפיטל. החברה השקיעה באייסקיור מדיקל, שמפתחת תרופה לסרטן ונמחקה מהבורסה המקומית ביולי 2023 והיום נסחרת בנאסד"ק בלבד. בעבר הגיעה אלפא קפיטל להשקעה בשיעור של 9.6% שנאמדה בשיאה ב־96 מיליון שקל. היום אייסקיור נסחרת בשווי 57 מיליון דולר ואלפא אינה מחזיקה בחברה בשיעורים מהותיים.
בנוסף השקיעה קרן אלפא בחברת קולפלנט, לייצור מוצרים על בסיס קולגן אנושי, שאף היא נמחקה מהבורסה המקומית לאחר ההשקעה של שלאף ועברה להיסחר בנאסד"ק. היום החברה נסחרת בנאסד"ק בניו יורק בשווי 60 מיליון דולר.
קרן אלפא השקיעה גם בברנמילר אנרג'י לקראת הנפקתה בוול סטריט ומחיקתה מהבורסה המקומית. ברנמילר, העוסקת באנרגיה מתחדשת, גייסה מקרן אלפא 7.5 מיליון דולר ומקרן קלובר (שהיתה מושקעת באייסקיור כמו אלפא) כ־3.5 מיליון דולר. היום שווי ברנמילר בנאסד"ק הוא כ־6 מיליון דולר בלבד.
שלאף היה מבעלי קזינו יריחו ושמו נקשר בעבר עם פוליטיקאים ישראלים. בין היתר, אריאל שרון ואביגדור ליברמן נחשדו בקבלת שוחד ממנו אולם החשדות לא הובילו לכתב אישום. ב־2019 בנו של ליברמן מונה לדירקטור בחברה של שלאף.