סגור
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נפגש עם נשיא סין שי ג'ינגפינג ב פסגת G20
הפגישה בפסגת G20: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינגפינג (צילום: רויטרס)

סקירה חודשית
השווקים שואבים אופטימיות מהירידה במתח מול סין והתמתנות האינפלציה

התמתנות עשויה להוביל להאטת קצב העלאות הריבית מצד הבנק הפדרלי. בנוסף - ההתחייבויות הממשלתיות שניתנו בפסגת COP27 בשארם יכולות לעזור לחיזוק הסנטימנט לטובת מניות צמיחה

כשארה"ב וסין חזרו לקיים דיאלוג בפגישת הפסגה של ה-G20 בבאלי, פחתו במידה מסוימת הסיכונים הגיאופוליטיים. נראה שהנשיאים ביידן ושי ג'ינפינג מנסים למצוא שפה משותפת, שעשויה להוביל לתחרות טכנולוגית בריאה יותר. מדד Nasdaq Golden Dragon China, העוקב אחרי עשרות מניות סיניות הנסחרות בבורסות בארה"ב, עלה ביותר מ-8% יום לאחר פגישתם של ביידן ושי.
לעומת ארה"ב, שבה היו נתוני האינפלציה נמוכים מהצפוי באוקטובר, הרי שבאירופה ובבריטניה המשיכה האינפלציה לעלות: באירופה היא הגיעה לעלייה שנתית של 10.7% ובבריטניה ל- 11.1%, ואולם לדברי חבר הבנק האירופאי המרכזי (ECB), Edward Scicluna, יעד האינפלציה היה "כמעט בהישג יד".

האינפלציה בארה"ב: התמתנות עשויה להוביל להאטת קצב העלאות הריבית מצד הפד

נתוני האינפלציה של אוקטובר מרמזים על אפשרות שעליות המחיר השנתיות הגיעו לשיא. הדוח עשוי לשכנע את הבנק הפדרלי להאט את קצב העלאות הריבית ל-50 נקודות בסיס (bps) בדצמבר, במקום ב-75. בעקבות פרסום הדוח עלה מדד S&P 500 ב- 6.5% והנאסד"ק ב- 9.4%. תשואת אגרות החוב קצרות המועד של ממשלת ארה"ב ירדה ב- 20bpsוהיפוך עקומת התשואות של האגרות הממשלתיות התחזק. הדולר האמריקאי נחלש ב- 3.4% לעומת מתחריו העיקריים.
מדד המחירים לצרכן ירד מעלייה של 8.2% לעומת השנה הקודמת ל-7.7%, העלייה הנמוכה ביותר מאז תחילת השנה. אינפלציית הליבה ירדה מעלייה שנתית של 6.6% לעלייה שנתית של 6.3%, בהובלת ירידה גדולה מהצפוי במחירי סחורות הליבה, בכללם מכוניות מיד שנייה, ביגוד וריהוט לבית. מחירי שירותי הרפואה ירדו גם הם. לעומת זאת, האינפלציה במחירי הדירות ממש יכה להיות עקשנית, למרות התמתנות קלה במחירי שכר הדירה.
1 צפייה בגלריה
רוהאן רדי אנליסט מחקר גלובל X
רוהאן רדי אנליסט מחקר גלובל X
רוהאן רדי אנליסט מחקר גלובל X
(צילום: Global X)
בשעה שהאינפלציה במחירי השירותים ממשיכה להיות חזקה על רקע שוק העבודה החזק, ראיות מתחזקות לירידה במחירי סחורות הליבה הן מניע חזק מאחורי ההתמתנות החדה של העלאת שיעורי הריבית של הבנק הפדרלי לכ- 4.9% במקום כ-5.1%. ואולם, שוק העבודה יהיה כנראה הגורם העיקרי שיקבע את שיעור הריבית הסופי, שיישאר לדעתנו קרוב ל- 5%.
בעקבות דוח האינפלציה של אוקטובר אמרה סגנית יו"ר הבנק הפדרלי, לייל בריינרד, שהבנק המרכזי חייב למתן בקרוב את עליות שערי הריבית שלו ורמזה על האטה להעלאה קטנה של חצי נקודת בסיס בלבד כבר בדצמבר. גם הסיכונים הפוליטיים פחתו בעקבות בחירות האמצע, שבהן הדמוקרטים הבטיחו לעצמם את הסנט והרפובליקנים את הרוב בבית הנבחרים.

שינוי במדיניות של סין: המניות הסיניות מתאוששות עם השיפור בתחזיות

הכוונון מחדש שביצעה סין במדיניות האפס קורונה שלה ישפר כנראה את התחזית הכלכלית באמצעות עידוד הפעילות העסקית והצמיחה. הסגרים הובילו למכירות קמעונאיות מאכזבות בחודש האחרון, אך ההקלה על ההגבלות יכולה להוביל להתאוששות שתעזור למגזרי הצרכנות המשתנה ולתחומים כגון מסחר אלקטרוני וכלי רכב חשמליים.
עד אז, פרסמו הרגולטורים הפיננסיים תוכנית להמרצת שוק הנכסים וארה"ב וסין טורחות על בניית מערכת יחסים שתתמוך בטכנולוגיות של סין. בעקבות פגישת ביידן ושי, התאוששו המניות של Alibaba ב-12.2% ושל Pinduoduo ב-9.6%.
קרן המטבע הבינלאומית צופה כרגע שכלכלת סין תצמח ב-3.2% בלבד ב-2022, לפני שתאיץ ל-4.4% ב-2023, בהשוואה לתחזיות צמיחה גלובליות של התמ"ג בשיעור של 2.7% בלבד. צמיחת התמ"ג של סין ברבעון השלישי כבר הפתיעה לטובה כשהציגה שיעור צמיחה שנתי של 3.9% בשעה שהייצור התעשייתי נמצא עדיין בשלבי התאוששות.
פגישת ביידן עם שי שכתוצאה ממנה חודש שיתוף הפעולה בין האומות בנושאי שינויי האקלים מזין תחושות של אופטימיות באשר לשאיפתה של סין להגיע לעצמאות טכנולוגית ותעשייתית, במיוחד בתחום הקלינטק, כולל טכנולוגיות של אנרגיה סולרית ואנרגיה של רוח, ענף שבו יותר ממחצית הרכיבים מיוצרים על ידי חברות סיניות. מדד Indxx Global CleanTech v2 טיפס ב-22% בחודש שהסתיים ב-15 בנובמבר.
התחזית הכלכלית המשופרת של סין עוזרת גם למגזרים כגון ענף הליתיום והסוללות והחומרים המשבשים, בהובלת מחירי הנחושת והליתיום.

שיחות COP27: התחייבויות ממשלתיות יכולות לעזור לחיזוק הסנטימנט לטובת מניות צמיחה

מפגש COP27 בשארם-א-שיח ב-2022, התקיים על רקע הפולמוס בנוגע להתחייבויות של מדינות לעמוד ביעדי הסכם פריז מ-2015, להגביל את עליות הטמפרטורה 1.5 מעלות צלזיוס. הדוח קבע שעד סוף המאה, יצליחו המאמצים הגלובליים הנוכחיים להגביל את ההתחממות הגלובלית ב-2.5 מעלות לכל היותר בהשוואה לרמות של לפני המהפכה התעשייתית. בינתיים חזינו השנה במספר רב של אסונות אקולוגיים.
רק 100 חברות בעולם אחראיות לכ-70% מפליטות גזי החממה הגלובליים מאז 1988, ובראשן חברות של דלק מאובנים. השנה מספר משמעותי מתוכן השתתף בשיחות של COP27.
הנושא העיקרי של הדיונים היה מימון של מדינות מתפתחות במאמציהן להסתגל לשינויי האקלים. ארה"ב הכפילה את התחייבותה ל-100 מיליארד דולר שייתרמו לקרן ההסתגלות, שעוזרת למדינות העניות יותר להסתגל לשינויי האקלים. בנוסף, ארה"ב התחייבה לתרום 150 מיליון דולר נוספים לפעילות ברחבי אפריקה. ארה"ב גם מתכננת לממן מעברים של מדינות מתפתחות לאנרגיה נקייה באמצעות מכירה של עודפי "אשראי פחם" לעסקים. מדינות מפותחות אמורות לספק כ-100 מיליארד דולר בכל שנה עד שנת 2023 כדי לעזור למדינות מתפתחות לממן את המעבר לאנרגיה ירוקה.
נושא חשוב אחר שעלה בדיונים היה הכרזתה של ארה"ב שהיא תהדק את כללי המתאן שלה, התחייבות שהיא נתנה במפגש COP26 בגלזגו. האו"ם הכריז על השקה של מאגר מידע ציבורי הכולל מידע על דליפות מתאן שאותרו על ידי לוויינים בחלל. מטרתו של מאגר המידע היא לתמוך בהתחייבות המתאן הגלובלית, שהיא מאמץ גלובלי להקטין את פליטות המתאן ב-30% לפחות עד 2030. בהובלת ארה"ב והאיחוד האירופי, התחייבו 111 מדינות לתמוך ביוזמה זו במפגש COP26.
מגזרים של מעברים ירוקים, כגון קלינטק, יכולים להפיק תועלת מגלים חדשים אלה של התחייבויות בינלאומיות להפחתת פחמנים.
לסיכום, השווקים מראים סימנים של תקווה ככל שהיחסים בין ארה"ב וסין משתפרים. בנוסף, נראה שדו"ח ה-CPI האחרון מצביע על כך שאולי כבר ראינו שיא אינפלציה. עם זאת, עדיין קיימת אי ודאות רבה לגבי כמה זמן ייקח עד שמחירים ירדו והאם ה-FED יחליט להקל או לא.