סגור

בלי תמר ועם פוטין: ההכנסות של דלק קידוחים צמחו ב־15%

העלייה במחירי האנרגיה והגידול בהיקף היצוא למצרים הקפיצו ב־24% את הרווח לפני מס של ניו־מד אנרג'י, שמה החדש של דלק קידוחים. אך מכירת יתרת האחזקות בתמר, יחד עם מס החברות שהחלה לשלם בתחילת השנה, הביאו לירידה של 27% ברווח הנקי

חברת ניו־מד אנרג'י, שמה הנוכחי של דלק קידוחים, פרסמה אתמול את התוצאות הכספיות שלה לרבעון הראשון, והן הציגו, על פניו, מגמה מעורבת.
מצד אחד, העלייה במחירי האנרגיה בעולם נתנה רוח גבית לפעילות החברה, אך מצד שני, שינויים שהתרחשו במהלך השנה שעברה הביאו לפגיעה בשורה התחתונה ושלחו את המניה לירידות. בראש ובראשונה מדובר על שינויים בתקנות מס הכנסה, מה שהוביל לשינוי במשטר המס שחל על החברה, וכן לפרידה הסופית מאחזקותיה במאגר תמר, בהתאם למתווה הגז.
2 צפייה בגלריה
יוסי אבו מנכ"ל דלק קידוחים
יוסי אבו מנכ"ל דלק קידוחים
יוסי אבו. "הגז הוא הסחורה החמה בשוק"
(צילום: אולפן כלכליסט)
ההכנסות של ניו־מד אנרג'י, שמחזיקה ב־45% ממאגר לווייתן, עמדו על 246.8 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2022, עלייה של 14% לעומת הכנסות של 216.4 מיליון דולר ממכירות גז וקונדנסנט ברבעון המקביל. בהתאם, גם התמלוגים ששילמה החברה עלו וההכנסות נטו עלו ב־15% לעומת הרבעון המקביל, ל־210.8 מיליון דולר. העלייה בהכנסות מיוחסת בראש ובראשונה לעלייה במחירי הגז הטבעי שמיוצא ממאגר לווייתן, שבחלקו מוצמד למחירי נפט מסוג ברנט שנסקו על רקע הלחימה באוקראינה ליותר מ־110 דולר לחבית, וכן לעלייה בכמות הגז שנמכר למצרים במחירים גבוהים יותר מאלו של השוק המקומי.
הדבר הוביל לכך שחרף עלייה של 46% בהוצאות, הרווח התפעולי צמח בכ־2% לעומת הרבעון המקביל, ל־134.1 מיליון דולר. בזכות ירידה בהוצאות המימון ועלייה בהכנסות המימון — שנוצרה כתוצאה משיערוך של התמלוגים ממאגר כריש־תנין שנמכר לאנרג'יאן היוונית־בריטית שלהם ניו־מד אנרג'י זכאית — הרווח לפני מסים על ההכנסה עמד על 115.7 מיליון דולר. מדובר על זינוק של 24% בהשוואה לנתון זה ברבעון המקביל, שעמד על 93.2 מיליון דולר.
2 צפייה בגלריה
לווייתן לוויתן לויתן אסדה אסדת קידוח גז טבעי 2
לווייתן לוויתן לויתן אסדה אסדת קידוח גז טבעי 2
אסדת הגז לווייתן
(צילום: אלבטרוס)
בעקבות שינוי בתקנות של מס הכנסה, החל מהשנה הנוכחית גם שותפויות הגז והנפט משלמות מס חברות. וכך, ברבעון הראשון של השנה הנוכחית שילמה ניו־מד אנרג'י, שממילא נמצאת בהליכים על מנת להפוך משותפות לחברה, 31.6 מיליון דולר מסים על ההכנסה, בעוד בתקופה המקבילה היא לא שילמה מסים על ההכנסה כלל בצורה הזו. הדבר הוביל לכך שהרווח מפעילות נמשכת ירד בכמעט 10% לעומת הרבעון המקביל, מ־93.2 מיליון דולר ל־84 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2022.
לכך יש להוסיף את הפרידה הסופית ממאגר תמר. בדצמבר האחרון מכרה ניו־מד אנרג'י את יתרת אחזקותיה במאגר תמר (22%) לחברת מובדאלה פטרוליום מאבו דאבי תמורת כמיליארד דולר. האחזקה בתמר ברבעון המקביל תרמה 21.5 מיליון דולר בסעיף "רווח מפעילות מופסקת", שנעדר מהתוצאות של ניו־מד אנרג'י ברבעון הראשון השנה. וכך, הרווח הנקי ברבעון הראשון, שעמד גם הוא על 84 מיליון דולר, צנח בכמעט 27% לעומת הרבעון המקביל, אז הוא עמד על 115 מיליון דולר. במילים אחרות, הפעילות של ניו־מד אנרג'י נמצאת במגמת צמיחה גם לאחר הפרידה ממאגר תמר.
יום לפני פרסום הדו"חות אישר הדירקטוריון של ניו־מד אנרג'י לחברה לבצע רכישה עצמית של עד 100 מיליון דולר מאג"ח לווייתן בונד שהנפיקה. בנוסף, החליטה החברה, שאותה מנהל יוסי אבו, על חלוקת דיבידנד של 50 מיליון דולר על רקע התוצאות של הרבעון הראשון.
ניו־מד אנרג'י לא מעריכה במסגרת הדו"חות שלה כיצד הלחימה באוקראינה תשפיע עליה, "אולם נראה כי מדינות אירופיות רבות מבקשות לגוון את מקורות הגז הטבעי שלהן, במטרה להפחית את התלות בגז הטבעי מרוסיה, דבר אשר עשוי להוביל לביקוש משמעותי נוסף לגז טבעי מאזורים בעלי אפשרות התחברות לצנרת הולכת גז טבעי לאירופה וכן לביקוש נוסף לגז טבעי נוזלי. השותפות, יחד עם שותפיה בפרויקטים לווייתן ואפרודיטה, בוחנת את השפעת הגורמים כאמור על אפשרויות הפיתוח של נכסיה". אבו הוסיף כי "הגז הטבעי הוא הסחורה החמה ביותר בשוק האנרגיה העולמי והוא ימשיך להיות כזה בעתיד הנראה לעין. הביקוש לכל מולקולה רק הולך וגובר — בשוק המקומי, האזורי והעולמי".
מתחילת השנה עלתה מניית ניו־מד אנרג'י ב־47.8% ונראה שהיא היתה בדרך להביא את החברה לשווי שיא של יותר מ־12 מיליארד שקל, אולם את יום המסחר המניה סיימה בירידה של 2.1% ששיקף לה שווי של 11.3 מיליארד שקל.