סגור

מיטב דש משקיע בקרן למימון תביעות משפטיות ויילחם נגד חברות הביטוח

בית ההשקעות ירכוש 51% מקרן ג'סטיס תמורת 12 מיליון שקל, עם אופציה לרכישה עתידית של 4.5% נוספים. כעת יצטרכו במיטב דש למצוא דרך לנהל תביעות נגד חברות ביטוח שאיתן הוא פועל בשת"פ

בית ההשקעות מיטב דש הודיע אתמול כי ישקיע 12 מיליון שקל תמורת 51% בקרן ג'סטיס, שעוסקת במימון תביעות משפטיות נגד חברות הביטוח, שעם חלקן יש לו השקעות משותפות. הגופים יקימו חברה חדשה, ובנוסף מיטב דש יקבל אופציה ל־3 שנים לרכוש עוד 4.5% מהקרן לפי שווי של 80 מיליון שקל, ויגייס עבורה מיליוני שקלים המיועדים להשקעות בהליכים משפטיים בארץ ובחו"ל.
קרן ג'סטיס (או בשמה הקודם, השקעות משפטיות), הוקמה ב־2018 על ידי אוהד ואסף גרינוולד, שיחזיקו ביחד ב־35% ממנה, ופרופ' עדי איל מאוניברסיטת בר־אילן. הקרן מקפידה לשמור על דיסקרטיות בקשר להליכים שהיא מממנת, אולם ידוע שעד כה היא התמקדה בעיקר בתביעות מול חברות הביטוח בתחום נזקי הגוף, נזקי הרכוש ומימון חוות דעת. במיטב דש אומרים כי החברה החדשה תשקיע בתביעות מכלל ענפי המשפט, לרבות תביעות המתנהלות מחוץ לישראל.
1 צפייה בגלריה
אילן רביב מנכ"ל מיטב דש 2
אילן רביב מנכ"ל מיטב דש 2
אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש
(צילום: עמית שעל)
על פי הערכות הקרן היא חברת מימון ההליכים המשפטיים הגדולה בישראל, שהשקיעה בשנתיים האחרונות יותר מ־50 מיליון שקל בכ־1,500 תביעות שונות. שווי התביעות בפורטפוליו שלה מוערך במיליארד שקל. ג'סטיס מסייעת לאנשים פרטיים ללא יכולות מימון מהותיות למצות את הליך תביעת הנזיקין בעיקר נגד חברות הביטוח. ג'סטיס אינה מחלקת הלוואות אלא "רוכשת" את התביעה מהתובע, כאשר הקשר הראשוני בין החברה לתובע נעשה דרך עורכי דין שמנהלים תיקי תביעת נזיקין בעלי סיכויים גבוהים לזכייה, אך התובע הוא בעל קשיי מימון הוא מקשר בינו לבין החברה. התיק עולה בוועדת ההשקעות של הקרן שאומדת מחדש את פוטנציאל ההצלחה בתביעה ובהתאם לסיכויה משלמת לתובע על ההליכים תמורת חלק מכספי הזכייה. ועדת ההשקעות של ג'סטיס כוללת שופטים מחוזיים בדימוס, בהם דליה גנות ונחמה נצר.
עלות תביעה על נזקי גוף נאמדת בעשרות אלפי שקלים. כך, תביעה שמוגשת לבית משפט השלום מחייבת תשלום אגרה של יותר מששת אלפים שקל. ואילו האגרה על תביעה בבית המשפט המחוזי תתקרב ל־40 אלף, ללא קשר לגובה התביעה. לאלו יש להוסיף עלות איסוף חומר רפואי, חוות דעת רפואיות ומקצועיות שונות, עלויות חקירה ושכר עו"ד. בתוך ענף תביעות נזיקין, ג'סטיס מתמחה בתביעות על רשלנות רפואית.
חברות הביטוח הן שנהנות מהתייקרות ההליך משפטי כאשר העלויות דוחקות ברוב התובעים לחתור לפשרה בתביעות נגד חברת הביטוח שבידיה האמצעים להמשיך את ההליך המשפטי במשך שנים. מנתונים של רשות שוק ההון ב־2016 הוגשו לבתי המשפט יותר מ־45 אלף תביעות אישיות נגד חברות ביטוח, פי 8 ממספר התלונות שהופנו לרשות ב־2010. כחצי מתביעות אלה (28.5 אלף) הסתיימו בפשרה, שישית מהן הסתיימו לטובת המבוטח ורק עשירית מתוכן נפסקו לטובת חברת הביטוח והשאר קוטלגו כ"שונות".
ההשקעה של מיטב דש בג'סטיס עלולה, כאמור, לגרום לניגוד עניינים בחברה, מאחר שבית ההשקעות שיהפוך בעל השליטה בקרן שנלחמת בחברות ביטוח, משתף פעולה ביומיום עם חברות הביטוח — בעיקר בענף ההשקעות המשותפות. על פי בכיר בג'סטיס "חברות ביטוח בישראל הם גופים ענקיים שמתעסקים ונגועים בכל דבר. אני חושב שיהיה קשה לעשות עסקים עם גוף מממן שלא עושה עסק עם חברת ביטוח. זו המציאות בשוק הישראלי. מיטב דש מכירים את הפעילות שלנו והוכיחו כי הם מאמינים במודל החברתי הסוציאליסטי שאנחנו מציגים".
הודעת ההשקעה של מיטב דש בחברת מימון תביעות, נרשמת שבוע בלבד לאחר פירוק השותפות בקרן אחרת, קרן פאגאיה שהוקמה בשיתוף עם חברת הטכנולוגיה פאגאיה. ב־2017 הקימו פאגאיה ומיטב דש קרן השקעות שמתמקדת באשראי צרכני של עמית לעמית בארה"ב, וזאת בהתבסס על טכנולוגיית החיתום שפותחה על ידי פאגאיה. על פי גורמים בענף, סיבת הפירוק נובעת מכך שמייסדי פאגאיה — גל קרובינר, יהב יולזרי ואביטל פרדו — שואפים להציג שורת הכנסות מוגדלת לקראת השלמת המיזוג המתקרב עם ספאק - על פי שווי של 8.3 מיליארד דולר. אם כי לפי גרסת פאגאיה, הסיבה לסיום ההתקשרות היא תפעולית בעיקרה.