סגור

פרשנות
צומת פז: שתי הצעות רכישה, שני כיוונים שונים

הצעת המיזוג המשופרת עם שיכון ובינוי אנרגיה עשויה להפוך את פז לשחקנית גדולה במגרש האנרגיה המתחדשת. מנגד, הצעת קבוצת הרכישה שבראשות לאומי תזרים לה כסף רב שיוכל לשמש להרחבת פעילויות אחרות שאליהן היא שואפת

חברת האנרגיה פז פז נפט ניצבת כעת בצומת דרכים משמעותי בחייה. אתמול קיבלה החברה הצעה משופרת משיכון ובינוי למיזוג עם שיכון ובינוי אנרגיה, שבמסגרתה כל נכסיה של שיכון ובינוי אנרגיה יועברו לפז, ובתמורה יוקצו לשיכון ובינוי מניות שיביאו אותה לאחזקה של 48% בפז. זאת בעוד ההצעה הקודמת נקבה בנתח של 58%. במילים אחרות, שיכון ובינוי ירדה קצת מהעץ, הבינה שתג המחיר שהצמידה לשיכון ובינוי אנרגיה בהצעה הקודמת - 5.5 מיליארד שקל - גבוה מדי, והפחיתה את השווי של שיכון ובינוי אנרגיה.
בנוסף, שיכון ובינוי מציעה לפז מנגנון פיצוי שלפיו אם במהלך שנתיים מיום המיזוג, בשלב כלשהו, החברה הממוזגת תיסחר בשווי שוק של פחות מ־7.5 מיליארד שקל במהלך אחד מימי המסחר, בעלי המניות של פז יקבלו מניות בשווי של 100 מיליון שקל בחברה הממוזגת, או ששיכון ובינוי תזרים לחברה 100 מיליון שקל בלי לקבל מניות נוספות.
שיכון ובינוי הגדילה לעשות והודיעה כי היא רואה בחיוב את האפשרות לגייס הון לאחר המיזוג, כולל מהקבוצה שמתחרה מולה על רכישת השליטה בפז. מדובר בהצעה של קבוצה שאותה מובילה לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי, שבה חברים גם משפחת לבנת, קרן תש"י ורוני יצחקי. ההצעה, שנחשפה לראשונה ב"כלכליסט", כוללת הזרמה של יותר ממיליארד שקל בתמורה להקצאת מניות שתביא את חברי הקבוצה לאחזקה של 20% בפז בשלב ראשון, עם אופציה לעלייה ל־25% בהמשך.
2 צפייה בגלריה
ניר שטרן מנכ"ל סלקום 30.5.18
ניר שטרן מנכ"ל סלקום 30.5.18
ניר שטרן, מנכ"ל פז
(צילום: יוסי צבקר)
היערכות לעולם חדש
כעת ההתלבטות המשמעותית של פז נסבה על האופק הנשקף לחברה. אם תסכים להתמזג עם שיכון ובינוי אנרגיה, בבת אחת תהפוך פז לחברת אנרגיה גדולה עוד יותר שלה פעילות אנרגיה מתחדשת משמעותית. לפי התשקיף שפרסמה שיכון ובינוי אנרגיה, יש לה פרויקטים קיימים ובהקמה בהספק של 2.4 ג'יגה־ואט. הדבר עולה בקנה אחד עם האסטרטגיה של פז להיערך לעולם שבו האנרגיה המסורתית הולכת ונעלמת.
ואכן, פז פועלת בימים אלו כדי לחזק זרועות אחרות שלה, שאינן קשורת למכירת הדלקים ולבית הזיקוק שבבעלותה, שגורם לה להפסדים כבדים. פז החליטה לפצל את הנדל"ן שלה לחברה נפרדת (שאליה תעביר 25-20 נכסים בשווי של 400 מיליון שקל בשלב הראשון), וכן רכשה את רשת הסופרמרקטים סופר יודה ב־170 מיליון שקל כדי לחזק את פעילות הקמעונאות, שנשענת בעיקר על רשת חנויות הנוחות yellow שהציגה תוצאות שיא ברבעון הראשון של השנה.
לכן כניסה לתחומי האנרגיה המתחדשת היא בגדר צעד מתבקש עבור פז בפרט ועבור חברות האנרגיה המסורתיות בכלל. מיזוג עם שיכון ובינוי אנרגיה יהפוך את פז בבת אחת לשחקנית גדולה במגרש הצפוף ממילא, שלא קל לבנות בו פורטפוליו מאפס, שכן התחרות על כל עסקה גדולה.

2 צפייה בגלריה
תחנת דלק פז חנות ילו yellow
תחנת דלק פז חנות ילו yellow
תחנת דלק פז
(שאטרסטוק)

מנגד, הצעת הקבוצה שבראשה עומדת לאומי פרטנרס, שמנוהלת על ידי אבי אורטל, תזרים לקופת פז הרבה כסף. הכסף הזה יוכל לשמש אותה על מנת להרחיב ולגוון את הפעילות שלה באותן זרועות שאותן היא שואפת לבסס ולחזק - נדל"ן, קמעונאות וגם כניסה לאנרגיה מתחדשת אם תרצה. זאת בניגוד לשיכון ובינוי אנרגיה, שנושאת על גבה חוב של כמעט 180 מיליון שקל למוסדיים וכן 540 מיליון שקל לשיכון ובינוי עצמה, שהעמידה לה הלוואת בעלים.
בנוסף, הצעת הקבוצה של לאומי פרטנרס תשאיר מרחב פעולה גדול יחסית להנהלת פז, בראשותו של ניר שטרן, שכן גם לפיה לא יהיה בעל בית אחד לחברה, תוך שחברי הקבוצה יכולים לתרום מניסיונם וכישוריהם. משפחת לבנת היא הבעלים של קבוצת תעבורה, שהיא אחת החברות החזקות והיציבות במשק, שפעילה בשורה של תחומים - הובלה יבשתית, לוגיסטיקה, יבוא ותחומים נוספים. יצחקי, שפעיל בתחום הנדל"ן, הוא אחד מאנשי העסקים הנזילים בארץ ומחזיק ברשותו נכסים מניבים רבים בארץ ובעולם, והרקורד שלו כולל השבחה משמעותית של נכסים. קרן תש"י היא אחת מקרנות ההשקעה בתשתיות הגדולות והמשמעותיות במשק. בין היתר, הקרן השקיעה במיזם הסיבים IBC, שבו מושקעות גם סלקום וחברת החשמל. השותפה הגדולה בתש״י היא קבוצת הביטוח הראל שבשליטת יאיר המבורגר.
מי יחליט על דרך חדשה?
לכן, במידה רבה, ההתלבטות של פז ממוקדת בשאלה אם היא רוצה להפוך כבר היום לחברה אחרת, בעלת זרוע אנרגיה מתחדשת גדולה, או שהיא מעדיפה לקבל בוסט פיננסי שיאפשר לה לצמוח בעצמה בתחומים שאליהם היא לוטשת עיניים. חלק מהגופים המוסדיים שמחזיקים בפז, שנסחרת ללא גרעין שליטה, דורשים כי ההחלטה על ההצעה המועדפת תתקבל באסיפה כללית של בעלי המניות, ולא בפורום של חברי הדירקטוריון בלבד.