סגור

שנתיים מאסר וחילוט עשרות מיליונים להאקר שגנב ביטקוין

ביהמ"ש המחוזי בת"א דן את אלי גיגי מת"א למאסר בפועל, לאחר שהורשע כי גנב מטבעות וירטואליים בשווי 6 מיליון שקל מאזרחים אירופים דרך הפצת תוכנות מחשב זדוניות, הלבנת הון וזיוף מסמכים. כיום שוויו של הארנק הוירטואלי שתחלט המדינה לגיגי כבר למעלה מ-40 מיליון שקל

פרשה של גניבת מטבעות וירטואליים ובהם ביטקוין, ששוויו כיום כ-52 אלף דולר, מסתיימת בעונש של שנתיים מאסר בפועל להאקר אלי גיגי, שעומד מאחוריה.

בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל את הסדר הטיעון שאליו הגיעה הפרקליטות עם גיגי, בן 33 מתל אביב, והרשיע אותו בעבירות של פעולות אסורות בתוכנה (הפצת תוכנה זדונית), חדירה לחומר מחשב, גניבה של מטבעות וירטואליים, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה, זיוף, שימוש במסמך מזויף, שבועת שקר ועוד. לצד עונש המאסר קבע בית המשפט כי גיגי יפצה את המתלוננים נגדו, ישלם קנס למדינה ויחולטו לו כספים – בסכום כולל של קרוב ל-40 מיליון שקל.

2 צפייה בגלריה
מתקפת סייבר האקר האקרים אבטחת מחשבים
מתקפת סייבר האקר האקרים אבטחת מחשבים
האקר
(צילום: גטי אימג'ס)

גיגי נעצר ביחד עם אחיו ביוני 2019 בחשד לפריצה לאחת מבורסות הקריפטו הגדולות בעולם וגניבת מטבעות דיגיטליים בשווי של כ-100 מיליון דולר מאזרחים אירופים. לאחר החקירה החליטה הפרקליטות להעמיד לדין רק את אלי גיגי בגין גניבת מטבעות דיגיטליים בסכומים נמוכים משמעותית מהחשד הראשוני ולסגור את התיק נגד אחיו.
בכתב האישום נגד גיגי נטען כי הוא "ניהל מיזם עברייני שהיווה תשתית לביצוע עבירות פליליות ולהפקת רווח כספי". גיגי הגיע עם הפרקליטות להסדר טיעון והודה בכתב אישום מתוקן, שהגישו נגדו לבית המשפט עורכי הדין עמית לוין ויעלה הראל ממחלקת הסייבר בפרקליטות.
גיגי גנב עשרות אלפי מטבעות דיגיטליים
במסגרת הסדר הטיעון הודה גיגי כי הוא רכש אתרי אינטרנט רבים שהכילו נוזקות שיכולות לחדור למחשביהם של גולשים תמימים שיגלשו אל אותם אתרים ויבצעו פעולות תוך כדי הגלישה בהם. לאחר כניסת הגולשים לאתרים, הנאשם חדר למחשביהם, ללא ידיעתם וללא הסכמתם, וגנב מהם מטבעות וירטואליים מסוגים שונים אשר הוחזקו ברשותם.
על פי כתב האישום המתוקן, גיגי גנב לכל הפחות מספטמבר 2016 ועד מעצרו 14.3 מטבעות וירטואליים מסוג ביטקוין, 3,438 מטבעות וירטואליים מסוג איתריום ו-9,004 מטבעות וירטואליים מסוג דאש. שוויים של מטבעות אלה, כאמור, עמד בעת הגשת כתב האישום המקורי נגד גיגי ביולי 2019 על 1.7 מיליון דולר – קצת יותר מ-6 מיליון שקל. מאז, שוי המטבעות הווירטואליים עלה באופן דרמטי והגיע לעשרות מיליוני שקלים.

2 צפייה בגלריה
ביטקוין bitcoin
ביטקוין bitcoin
ביטקוין
(קרדיט: pixabay)

בנוסף, הואשם גיגי בפעולות הלבנת הון רבות. בין היתר כי מסר מידע כוזב לבנק שבו נוהל חשבונו, וכי כדי להסתיר את מקור הכספים זייף מסמכים שאותם הציג לבנק, על מנת שזה יאפשר לו להפקידם. בדרך זו הצליח להעביר גיגי לחשבונו כ-8.4 מיליון שקל. על כך הואשם גם בעבירות של הלבנת הון, זיוף, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועוד.
במהלך החקירה שניהלה יחידת הסייבר בלהב 433 במשטרה בשיתוף יחידת יהלום ברשות המסים, נתפס רכוש רב ובעיקר ארנקים וירטואליים ובהם 326 מטבעות מסוג ביטקוין ו-2,555 מטבעות מסוג דאש, יתרות זכות בחשבון בנק בהיקף של מעל ל-5 מיליון שקל ורכב יוקרה בשווי מאות אלפי שקלים. במקביל לחקירה הפלילית הוטל עיקול על הרכוש התפוס על ידי היחידה הארצית לשומה ברשות המסים ביחד עם פרקליטות מחוז ת"א (אזרחי), מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה ויחידת החילוט הפועלת תחת האפוטרופוס הכללי שבמשרד המשפטים.
שופט ביהמ"ש המחוזי בתל אביב אברהם הימן קיבל, כאמור, את ההסדר ה"סגור" שאליו הגיעו בימים האחרונים סנגוריו של גיגי, עורכי הדין ששי גז ועידן שני, עם הפרקליטות. הוא כולל הטלת עונש מאסר בפועל של שנתיים, שגיגי יחל לרצות בחודש יולי הקרוב, ומאסר על תנאי לשנה למשך שלוש שנים.
המטבעות יחולטו בידי המדינה באופן קבוע
בנוסף, כאמור, הוסכם בהסדר כי כל הרכוש והמטבעות הדיגיטליים שנתפסו ונמצאים בחשבון הבנק של האפוטרופוס הכללי – בשווי עשרות מיליוני שקלים (כולל התשואה שצמחה למטבעות הדיגיטליים) - יחולטו באופן קבוע על ידי המדינה. 15 מיליון שקל ייוותרו בידי המדינה ו-19 מיליון שקל נוספים יועברו לרשות המסים לצורך תשלום חובות המס של גיגי. נפגעיו של גיגי, האזרחים האירופים, יפוצו גם הם באמצעות תשלום במטבע הביטקוין, ובנוסף ישלם גיגי קנס של חצי מיליון שקל לטובת קרן החילוט של המדינה (מתוך הכספים המצויים בחשבונות הבנק של האפוטרופוס הכללי). בנוסף יועברו 150 אלף שקל מתוך הכספים לידי עו"ד ששי גז, שייצג את גיגי בתיק.
בדיון שנערך בבית המשפט אמר נציג הפרקליטות יוני חג'ג כי "הנאשם הודה ונטל אחריות. ההסדר הוא מקל, אך הוא סביר בהתחשב בנסיבות האישיות של הנאשם ובתיקון המחדל".
במחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה ציינו היום כי "מדובר בתיק תקדימי שבו נעשתה לראשונה תפיסה של מטבעות וירטואליים, במסגרת הליכי אכיפה כלכלית משולבת, בסכום בהיקף כה גבוה".