סגור

בלעדי
הפועלים, רמי נוסבאום ויעקב שחר רוצים להיכנס לדיזנהאוז

חברת התיירות במגעים להכנסת שותפים שיחזיקו במחצית ממניותיה לפי שווי של 100 מיליון שקל אחרי הכסף. במסגרת ההסכם המתגבש תזרים הקבוצה בהובלת פועלים אקוויטי לדיזנהאוז כ־50 מיליון שקל, שרובם ישמשו לפירעון חובות שנצברו בקורונה

תחום התיירות, שספג מכה קשה במשבר הקורונה, כבר עלה על מסלול ההתאוששות ומושך אליו משקיעים. לכלכליסט נודע כי חברת דיזנהאוז מנהלת מגעים להכנסת שותפים שיחזיקו במחצית ממניות החברה לפי שווי של 100 מיליון שקל אחרי הכסף.
המגעים מתנהלים מול פועלים אקוויטי, זרוע ההשקעות של בנק הפועלים. זו חברה לקבוצת מאיר שבשליטת יעקב שחר ומשפחת קז; וכן לרמי נוסבאום, מבעלי השליטה בחברת התשתיות אשטרום ולשעבר מבעלי הפניקס. לשני הגורמים הללו קשר לעולם הספורט: שחר הוא גם הבעלים של מועדון הכדורגל מכבי חיפה ונוסבאום היה מהספונסרים הבולטים של הפועל פתח תקווה בכדורגל לצד מאיר שמיר.
הקבוצה מנהלת מו"מ זה כמה שבועות. במסגרת ההסכם המתגבש תזרים לדיזנהאוז כ־50 מיליון שקל, שרובם ישמשו לפירעון חובות שנצברו בתקופת הקורונה. הקבוצה תקבל 50% ממניות החברה, מהם 20% לפועלים אקוויטי. העסקה עשויה להיות מורכבת גם מחוב.
לדיזנהאוז, המעניקה בין היתר שירותים בתיירות עסקית, טיסות ומלונות, יש כ־40 סניפים בישראל, חלקם בתוך גופים מוסדיים וחברות. החברה מעסיקה כ־400 עובדים ומשמשת כנציגה הישראלית של תאגיד התיירות הגלובלי BCD, הפועל ב־100 מדינות.
דיזנהאוז הוקמה ב־1926 על ידי יאיר סולומון דיזנהאוז. לאחר 60 שנה רכשה אותה כלל תיירות מקבוצת אי.די.בי. בשנת 2015 מכרה אי.די.בי את דיזנהאוז תיירות יוצאת, שהופרדה מפעילות התיירות הנכנסת של החברה (שנשארה בידי ישראייר) לחברת BTC שבבעלות עופר חודורוב תמורת כ־48 מיליון שקל.
ב־2018 רכש חודורוב מישראייר גם את פעילות תיירות הפנים של דיזנהאוז תמורת 26 מיליון שקל. כיום דיזנהאוז מחזיקה במותגים צבר, צבר ספורט, קרוזיט ודיזנהאוז מדיקל (לטיפולי שיניים ואסתטיקה באיסטנבול). החברה גם שותפה בסטארט־אפ TravelSuit.
1 צפייה בגלריה
מימין: רמי נוסבאום מבעלי השליטה באשטרום; יעקב שחר, מבעלי יבואנית הרכב מאיר קובי שלום מנכ"ל פועלים אקוויטי
מימין: רמי נוסבאום מבעלי השליטה באשטרום; יעקב שחר, מבעלי יבואנית הרכב מאיר קובי שלום מנכ"ל פועלים אקוויטי
מימין: רמי נוסבאום מבעלי השליטה באשטרום; יעקב שחר, מבעלי יבואנית הרכב מאיר וקובי שלום מנכ"ל פועלים אקוויטי
(צילומים: ישארל הדרי, אורן אהרוני, אוראל כהן)
ב־2019 עבר חודורוב מתפקיד המנכ"ל לתפקיד יו"ר פעיל של דיזנהאוז. למנכ"לית מונתה חני סובול, שהיתה מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות ושותפה למכירת דיזנהאוז לחודורוב. קודם לכן שימשה כסמנכ"לית כספים בדלק קמעונאות ובשורת תפקידים בשירותי בריאות כללית. עודד חודורוב, בנו של עופר, מכהן כסמנכ"ל התפעול של הקבוצה.
הכנסת השותפים נועדה לחזק את הבסיס הפיננסי של החברה, שחודורב ימשיך להיות הרוח החיה בה גם אם יבשילו המגעים לעסקה. לדברי חודורוב, הקבוצה אכן במגעים להכנסת שותף, אבל מתנהל מו"מ מול קבוצה נוספת.
במשבר הקורונה עמדה דיזנהאוז, כמו חברות אחרות בתחומה, בפני משבר קיומי שממנו הצליחה להתרומם בחודשים האחרונים. תחום התיירות הגיע לשיאו ב־2019-2018. תלמה תיירות, שהקים ארז שמול, היתה הדוגמה הבולטת להתרסקות של הענף, לאחר שביקשה להנפיק ב־2019 לפי שווי 800 מיליון שקל.
בתחילת 2021, כשהיא שרויה בחובות, הכניסה תלמה את קבוצת שמלצר כשותפה באמצעות רכישת 50% ממניותיה לפי שווי של 72 מיליון שקל. באפריל 2021 הצטרפו לעסקה בית ההשקעות מור שבניהול יוסי לוי והפמילי אופיס אדתום שבבעלות רוני נפתלי, כשרכשו שליש מתלמה תמורת 66 מיליון שקל ולפי שווי של 200 מיליון שקל אחרי הכסף. מטעם שמלצר הוביל את העסקה אסי שמלצר, והחברה דוללה לשליש מהאחזקות אך החזירה את השקעתה.