סגור
נוחי דנקנר מאיר ארביב ו בני גל
נוחי דנקנר, מאיר ארביב ו בני גל (צילומים: נמרוד גליקמן, יובל חן)

בלעדי
מאיר ארביב: "נוחי גנב לי את כל הידע". דנקנר: "זהו ניסיון סחיטה"

לטענת ארביב, חקלאי מערד, הוא נדהם לקרוא בכלכליסט על המיזם החדש לגידול נבטים, שקם לדבריו על סודות מסחריים שהוא העביר לדנקנר אחרי שזה שכנע אותו כי ייכנס איתו לשותפות ויביא משקיעים. חושן פודטק: "האמירות הינן שקריות ומשוללות כל אחיזה במציאות"

מאיר ארביב, חקלאי מערד, טוען כי נוחי דנקנר "גנב" ממנו את הידע ששימש את חברת חושן פודטק, והקים את חושן כחברה מתחרה לטכנולוגיה שארביב פעל לפתח במשך 15 שנה. דנקנר טוען כי מדובר בניסיון סחיטה. לטענת ארביב, הוא נדהם לקרוא ב"כלכליסט" בשבוע שעבר על העסקים החדשים של דנקנר בחברת חושן פודטק שפיתחה מספוא ייחודי לבעלי חיים. לדברי ארביב, דנקנר ניהל עמו מגעים במשך חודשים להשקעה בחברה שהקים ואשר פיתחה נבט חיטה שנועד לבצע מהפכה בתזונת בעלי החיים ובני האדם.
"דנקנר ניסה לשנות את תנאי השותפות, וכשמחיתי על כך וביקשתי לקבל את כל החומר שקיבל ממני, הוא פשוט נעלם. עד שיום אחד קראתי בעיתון על החברה שהקים. את כל הידע הוא לקח ממני", אמר ארביב. אתמול שיגר ארביב באמצעות עורכי הדין זוהר לנדה, מורן ביקל ואסף גלזנר ממשרד עו"ד ברנע, מכתב התראה לדנקנר לפני נקיטה בהליכים משפטיים. במכתב ארביב דורש מחושן פודטק "להימנע מהמשך הפרת זכויותיו של ארביב במידע הסודי ולחדול מכל פעילות מסחרית או אחרת הנוגעת למיזם של ארביב".
בנוסף, הוא מבקש להעביר אליו את כל הסכמי ההשקעה בחושן, לרבות עם קיבוץ סער, ויתר הגורמים שקיבלו זיכיון מחושן, וכן את כל ההסכמים שכרתה חושן עם חוקרים וגופי מחקר וכל מסמך אחר המתייחס למידע הסודי שבידי ארביב. אם דנקנר לא ייענה לדרישות האלה, עורכי הדין התריאו כי יתבעו את מלוא הנזקים.
דנקנר, לשעבר בעל השליטה באי.די.בי, השתחרר לפני כשנתיים מהכלא, לאחר שריצה בו מאסר של שנה ושלושה חודשים בגין הרצת מניות החברה. הוא הקפיד לשלם את חובו לבנקים במועדים שעליהם סוכם, פרע 150 מיליון שקל מחוב של 480 מיליון, כשאת היתרה הוא אמור לפרוע מהכנסות עתידיות שמהן יעביר 60% לבנקים.

בדיוק המיזם שעבדנו עליו

במכתב מצוין כי ארביב נדהם לקרוא ב"כלכליסט" "תיאור מדויק של המיזם שעליו שקדו מרשינו משך שנים, ואשר את מלוא המידע והפרטים אודותיו חלקו עם דנקנר ונציגיו במסגרת מגעים מתקדמים שהתקיימו בין הצדדים לשם הקמת פעילות משותפת שתתבסס על המיזם של ארביב. דנקנר ונציגיו פעלו לגזול מארביב ורותם המפרץ שבבעלותו, בחוסר תום לב משווע, את קניינה ואת סודותיה המסחריים, והכל באופן שעולה בבירור, ובין היתר, כדי הטעיה, גזל, גזל סוד מסחרי ועשיית עושר ולא במשפט".
לדבריו של ארביב, הוא גילה לאחר שנים של מחקר וניסויים כיצד ניתן לייצר פי 4,000 ויותר ק"ג מזון ירוק וייחודי לשימוש בעלי חיים ובני אדם מהתוצר החקלאי, שמהווה מזון־על, ללא מצע, ללא קרקע וכמעט ללא צורך בשימוש במים. לטענת ארביב הוא הכיר את דנקנר בפברואר 2020 בבית קפה בתל אביב בפגישה מקרית וסיפר לו על המיזם. דנקנר הביע עניין במיזם, הגיע לביקור במפעל החברה בבית אלעזרי, ובמהלך פגישות שקיימו הביע רצון לשתף פעולה עם ארביב לפיתוח המיזם וגיוס השקעות של מיליוני דולרים עבורו.
עוד טוען ארביב כי במרץ־נובמבר 2020 הוא ניהל מגעים מתקדמים מול דנקנר לפיתוח המיזם, והשניים סיכמו על שותפות שווה כשדנקנר מתחייב לגייס משקיעים על חשבון המחצית שלו עד להנפקת החברה בבורסה זרה. במסגרת המגעים ולדרישת דנקנר ונציגיו טל אנגלנדר, אוריה גזית ולאוניד טלרמן, חשף ארביב לדבריו את "ליבת עסקיה של רותם המפרץ ואת המידע העסקי הרגיש ביותר שלה הנוגע לפיתוחיה הטכנולוגיים, מצגות, מידע חסוי הנוגע לתהליכי היצור, והתבואה לדונם קרקע ועוד. דנקנר ונציגיו אף הגיעו פעמים רבות לארביב וצילמו מסמכים רבים בכל ביקור שנערך".
חושן פודטק שבה שותף דנקנר עם אביו יצחק, ועם מנכ"ל החברה סער ברכה מנכ"ל תהל לשעבר, התאגדה נובמבר 2020. "אחרי שדנקנר ונציגיו קיבלו את החומרים, למדו את השוק הרלבנטי והכירו את חוקרי האקדמיה לרבות נציגים במכון הוולקני והפקולטה לחקלאות, הם פעלו בחוסר תום לב להציב תנאים חדשים ודרקוניים המנוגדים לתנאים שהוסכמו ולחלוקת האחזקות בחושן, וסיכלו את ההתקשרות", נטען במכתב. ארביב, המשיך לטענתו לפתח את המיזם, ודנקנר נעלם ולא השיב להודעותיו, עד שהתברר לו שהוא הקים מיזם זהה.
"נתתי אמון בדנקנר ופתאום אני מוצא עצמי נלחם בחברת חושן", אמר ארביב שבינתיים גייס בחודש האחרון משקיעים אחרים לחברה. בשיחה עם "כלכליסט" סיפר ארביב כי בעבר הקים, לאחר השחרור מצה"ל, את חוות ראם לגידול דגים וזיתים ברמת הנגב, בו הכניס לשותפות את מריו לזניק.

הניסיון לגדל נבט חיטה

על הקמת המיזם סיפר: חבר פנה אלי לפני 14 שנה, סיפר שחלה בסרטן וביקש ממני לגדל נבט חיטה, לאחר שהומאופת אמר לו כי זה יעזור לו להתמודד עם המחלה. "ניסינו למצוא פתרון אבל גידול בקרקע רגילה הביא לזיהום של הגידולים. גם גידול על מצע לא הצליח וכך גם בהידרופוניקה עד שראינו שזרעים שנשטפים נופלים לקרקע גדלים כשהם חשופים והופכים לנבט. כך התחלנו לגדל על מגשים ומסועים, כשבדרך הצלחנו גם לגרום לנבט להיות חסין למחלות".
מאיפה היה המימון לפרויקט?
"מכרתי את הווילה שלי בערד, קיבלתי סיוע מגורמים שונים. חברת אגרוטופ השקיעה בנו. הצלחנו לפתח זן שמתוך טון של זרעים מייצר 7 טון נבט. חברות גדולות מאד ניהלו איתנו מו"מ לרכוש את המוצרים".
איך הכרת את דנקנר?
"ישבתי בבית קפה בפברואר 2020 בשוק הכרמל. שמתי לב שבכתף שלי יושב דנקנר עם אשתו. הסתובבתי דיברתי איתו ואמרתי שאני שמח שיצא מהכלא. החלפנו כמה מילים וסיפרתי לו על הפרויקט. הוא הביע עניין אמר שצריך לעבור ניתוח בגב ואחריו יבוא לבקר. הוא הגיע לבית אלעזרי. אמרתי לו שאני לא איש עסקים ולא יודע איך להוציא את הפרויקט הזה לעולם. הצעתי לו לחלק את החברה 50% לכל אחד בתנאי שהוא מתחייב לגייס משקיעים בדילול חלקו עד להבאת החברה להנפקה, ובהנפקה אסכים להידלל. דנקנר הביא לביקור לאורך התקופה כל מיני מומחים כולל מדרום אפריקה שהעריכו את החברה במיליארד דולר. פרופ' סמיר מבג'יש מהפקולטה לחקלאות ליווה אותנו".
זה נשמע כמו הליך רגיל של כניסה לשותפות.
"דנקנר התחיל לבוא לביקורים, דרש חומרים. נתנו לו קלסרים שלמים. הוא אמר 'אני חייב את החומר. מחר יקרה לך משהו, עם מה אני אעבוד?' הוא הזמין אותנו מדי פעם אליו הביתה ותמיד אמר - יש לך עסק של מיליארדים. אני אהפוך אותך למיליארדר".
לא החתמת אותו על הסכם סודיות?
"לא. האמנתי לו. תראה יושב מולי נוחי דנקנר ואני אדם פשוט, חקלאי. הרגשתי כמו ילד בן 5 שפוגש את מסי. אתה יודע מול מי אתה יושב ואתה לא מעז להגיד לו בוא תחתום על סודיות. נתתי לו את כל הנתונים על הספקים, כל ההסכמים שלי. נוחי ידע את מצבי הכלכלי, שנגמר לי הכסף ואני מחפש כסף כדי להתקדם. המו"מ היה קשה ונוחי אמר לי כל הזמן, יש לנו אלטרנטיבות אם לא תחתום. כל פעם שהיה משבר היה אומר אני יורד מהעסק, נפרד, ולמחרת שוב מתקשר. היתה לי תחושת בטן שמשהו לא טוב קורה. אנשים שהיו מעורבים במיזם, כמו מבג'יש, התחילו לומר לי 'אנחנו חתומים על הסכם סודיות ולא יכולים לדבר'. נסעתי לקיבוץ סער, וגם מרכז המשק אמר אותו דבר.
"בשבוע שהיינו אמורים לחתום על הסכם, הוא (נוחי) התקשר ואמר אני מעביר לך מיליון שקל. אמרתי חכה, בוא נחתום קודם. נפגשנו ופתאום הוא אמר: אבא שלי (יצחק דנקנר, שותף בחושן, ג"ח), החליט להיכנס. הוא יהיה המשקיע הראשון. הוא יכניס 16 מיליון שקל, 3 מיליון לי, 3 לך ו-10 לתוך החברה. אתה תעביר לו 10% מהמניות שלך ואני 10% והוא יחזיק ב־20%. אמרתי לו זה לא מה שסיכמנו. שלחתי לו הודעה שהוא לא נותן לי הגנה ושאני מבקש את כל המסמכים שהעברתי לו ושאין לו שום זכות להשתמש בהם. איחלתי לו שבת שלום. זה היה בנובמבר 2020. מאז הוא נעלם. הרגשתי שהאדמה נשמטת מתחת רגליי. 15 אני לא מתכוון לוותר ואעשה הכל להחזיר את מה ששייך לי".

תגובת חברת חושן

מחברת חושן פודטק נמסר כי "טענותיו של מר ארביב משוללות כל יסוד ואין בהן אלא ניסיון לרכב על הצלחתה חסרת התקדים של חושן פודטק בתחום גידול נבטים להזנת בעלי חיים. הניסיון של מר ארביב לייחס לעצמו חלק ונחלה בהצלחתה של חושן פודטק הוא עורבא פרח מוחלט, וכל טענותיו חסרות שחר. מזה עשרות שנים נעשים נסיונות, במדינות שונות, להגיע לגידול נבטים המיועד להזנת חיות משק (פרות, כבשים, עזים וכו'). רובם המוחלט של הניסיונות הללו לא צלחו, בעיקר בשל היעדר היתכנות כלכלית.
מאיר ארביב ובנו פנו לחושן פודטק לפני כשנתיים בהצעה לשתף עימם פעולה בעסק להקמת ומכירת מתקנים לגידול נבטים. מומחים ויועצים מתחום הזנת בעלי החיים המליצו בפני החברה שלא לקיים עם מר ארביב כל פעילות משותפת מכיוון שאין למוצר שאותו מנסה מר ארביב לייצר כל התכנות כלכלית.
"בנוסף לכך, הרי שלאחר מחלוקות שהתגלעו בין חושן פודטק ומר ארביב הוחלט שלא לקיים כל פעילות משותפת, ומאז לא היה לחושן פודטק ולמי מטעמה שום קשר עם מאיר ארביב או מי מטעמו. חשוב לציין כי מר ארביב לא הציג בפני חושן פודטק כל פטנט או סוד מסחרי, ויתרה מכך אין לאף אחד בלעדיות על גידול נבטים.
"חושן פודטק גייסה אנשי מחקר ומומחים מהשורה הראשונה בתחומי האגרונומיה, אגרוטכניקה וההזנה, והקימה מתקן מו"פ בו נעשים עשרות ניסויי אגרונומיה וגידול תוצרת, וזאת לצורך העמדת ניסויי הזנה מבוקרים ומפוקחים על ידי הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית, מכון וולקני וגורמי מחקר נוספים. בפעילות המו"פ שלה השקיעה עד היום חושן פודטק עשרות מיליוני שקלים, והיא צפויה להשקיע סכומים משמעותיים נוספים בתחום.
"פעילות המחקר והפיתוח של חושן פודטק הניבה מוצר מזון להזנת בעלי חיים שמוביל למהפכה בעולם ההזנה. התגובות שאותן מקבלת חושן פודטק מגורמי מקצוע והחברות המובילות מהתחום בארץ ובעולם, מראות כי בשונה מכל הנסיונות בעבר, לא קמה עד היום שום חברה שהגיעה להישגים אליהם הגיעה חושן פודטק, וכי זו הפעם הראשונה שבה מתקבל מוצר מבוסס נבטים, שניתן לשלב כלכלית בהזנה של חיות משק.
"כל האמירות שלפיהן חושן פודטק השתמשה במידע או חומר סודי אותו פיתח מאיר ארביב הינן שקריות ומשוללות כל אחיזה במציאות. מר ארביב לא מסר לחושן פודטק מסמכים ומידע כלשהו, ובטענה זו הוא מנסה לרכב על גל פרסום של אחרים. הפעילות של חושן פודטק אינה קשורה בשום אופן לפעילותו של מאיר ארביב. מר ארביב עצמו כבר ביקר לפני כשנה ברפתות איתן פועלת חושן פודטק, ואף נהג באיומים ובכוחניות כלפי מנהלי הרפתות שהביעו את חוסר שביעות רצונם ממנו ומפעולותיו.
"חושן פודטק סבורה ששימוש בנבטים כמזון לבעלי חיים יסייע ויתרום לביטחון התזונתי בעולם בכלל, ולהזנת חיות המשק בפרט, וכחברה פורצת דרך נשמח לראות לצידנו גם חברות נוספות שיפעלו בתחום".