סגור

ביהמ"ש פסק: פיתוח החלליות של נאס"א ימשיך עם מאסק ולא עם בזוס

נדחה ערעור שהגישה בלו אוריג'ן של ג'ף בזוס על בחירת נאס"א בספייס X של אלון מאסק לבניית המערכת לשיגור אסטרונאוטים לירח. הצעת ספייס X היתה זולה משמעותית - 3 מיליארד דולר לעומת 6 מיליארד דולר של בלו אוריג'ן

בית משפט פדראלי בארה"ב פסק לטובת נאס"א במחלוקת המתמשכת עם בלו אוריג'ן של ג'ף בזוס סביב המכרז לבניית המערכת לשיגור חלליות לירח.

נאס"א, המתכננת להחיות את תוכנית שיגור האסטרונאוטים לירח, בחרה בחברת ספייס X של אלון מאסק עבור בניית המערכת, אך בבלו אוריג'ן ערערו על ההחלטה בטענה שהבחירה לא היתה הוגנת ועדיף להשתמש בתוכניות של שתי החברות לפיתוח המערכת.

1 צפייה בגלריה
spacex ספייס X שיגור של טיל פלקון פעם ראשונה שכל המאיצים חזרו לכדור הארץ אלון מאסק 2
spacex ספייס X שיגור של טיל פלקון פעם ראשונה שכל המאיצים חזרו לכדור הארץ אלון מאסק 2
שיגור של ספייס X. נוכחות אנושית בירח
(צילום: רויטרס)

כל הצעדים המשפטיים שבהם נקטה בלו אוריג'ן עד כה כשלו, אך בינתיים המחלוקת המשפטית הקפיאה את העבודה המשותפת בין ספייס X ונאס"א. מסוכנות החלל נמסר כעת כי יחזרו לעבודה "במהירות האפשרית".
התביעה של בלו אוריג'ן הוגשה באוגוסט, והחברות ביקשו לשמור את הדיונים חסויים. עורכי הדין של שני הצדדים מתוכננים להיפגש ב-18 בנובמבר כדי להסכים על פרסום גרסה מצונזרת של פסק הדין.
דובר של בלו אוריג'ן מסר בתגובה כי התביעה הדגישה את נושאי הבטיחות החשובים שיש להתייחס אליהם, אך הוסיף כי החברה ממשיכה לתמוך בתוכניות של נאס"א לשוב לירח. בזוס עצמו הגיב בציוץ: "זו לא הפסיקה לה קיווינו, אבל אנחנו מכבדים את שיקול הדעת של בית המשפט ומאחלים הצלחה לנאס"א ולספייס X בחוזה".
אחת הסיבות העיקריות שנאס"א בחרה בספייס X היא שההצעה שלה היתה זולה משמעותית ועמדה על 3 מיליארד דולר לעומת 6 מיליארד דולר של בלו אוריג'ן. בזוס ניסה לשנות את ההחלטה ופנה באופן אישי למנהל נאס"א ביל נלסון והתחייב לוותר על 2 מיליארד דולר מהעלות אם זה מה שיאפשר לבחור בבלו אוריג'ן. אולם, גם הטקטיקה הזו לא הניבה את התוצאות הרצויות, ולפני חודשיים הגישה החברה את התביעה.
מספייס X לא הגיבו על הפסיקה, אך מאסק פרסם בטוויטר מם של סילבסטר סטאלון מהסרט השופט דרד מ-1995 עם הכיתוב you have been judged.
בנאס"א לא הגיבו על הבקשות לקבלת תגובה, אך ביום חמישי פרסמו הצהרה לפיה הם דבקים בתוכנית לעבוד רק עם ספייס X, והוסיפו כי לבלו אוריג'ן תהיה הזדמנות לזכות בחוזים עתידיים. "יהיו הזדמנויות בהמשך לחברות לשתף פעולה עם נאס"א בביסוס נוכחות אנושית ארוכת טווח בירח", מסרו.