סגור
קריית מגדל ביטוח
קריית מגדל ביטוח

מגדל ביטוח הציגה צמיחה של 43% ברווח החיתומי

מגדל מציגה שיפור של 42.7% ברווח החיתומי, בהובלת הביטוחים האלמנטריים וחיסכון ארוך טווח; למרות השיפור ברווחיות, הרווח הנקי ברבעון ירד ב-21.6% ועמד על 109 מיליון שקל ; מנכ"ל מגדל ביטוח, רונן אגסי על ביטוחי הבריאות: "אף מבטח משנה לא מוכן להשתתף עם החברות המקומיות בכיסויים. זה אומר משהו"

חברת הביטוח מגדל סיימה את הרבעון הראשון של השנה עם ירידה של 21.6% ברווח הנקי, שעמד על 109 מיליון שקל.
לצד זאת, בכל הקשור לרווח מפעילויות הליבה, בחברת הביטוח יכולים להיות מרוצים: מגדל הציגה עלייה של 42.7% ברווח החיתומי, שעמד על 147 מיליון שקל.
את השיפור ברווח החיתומי ניתן לראות בעיקר בביטוח הכללי ובחיסכון ארוך הטווח. בביטוח הכללי, הקבוצה צמצמה את ההפסד ברבעון המקביל שעמד על 27 מיליון שקל, ורשמה ברבעון הנוכחי הפסד של 2 מיליון שקל. הגורם המרכזי לצמצום ההפסד הוא מעבר לרווח בענף רכב רכוש (ביטוח מקיף וצד ג'), שאותו סיימה הקבוצה עם רווח של 28 מיליון שקל, לעומת הפסד של 13 מיליון ברבעון המקביל.
ענף רכב-רכוש הסב בשנים האחרונות הפסדים כבדים לחברות הביטוח, בין היתר בשל עלייה בגניבות הרכבים, התייקרות חלקי חילוף ועלייה במספר התאונות.
בתגובה, החלו חברות הביטוח לייקר בשנתיים האחרונות את הביטוחים. העלייה במחירי הפרמיות הניבה מבחינת הקבוצה את התוצאות הרצויות, ואפשרה לקבוצה לעבור לרווח זה הרבעון השלישי ברציפות.
רונן אגסי, מנכ"ל מגדל ביטוח, מאמין שהענף ימשיך להציג רווחיות ברבעונים הבאים. "אחרי כמה שנים של הפסדים משמעותיים בענף, היה מהלך רוחבי של התאמות מחיר שיתאים לרמת הנזק", אמר אגסי לכלכליסט. "מגדל עשתה מהלך של שיפור וטיוב התיק, תמחיר מדויק יותר, קבלת לקוחות מוקפדת יותר".
בתחום החיסכון ארוך הטווח, הרווח החיתומי גדל ב-9.9% ועמד על 89 מיליון שקל. השיפור בענף זה הושג בזכות העלייה בדמי הניהול הקבועים, לצד עלייה ברווח מסיכון בשל קיטון בהפסד באובדן כושר עבודה ונכויות.
השיפור ברווח החיתומי קוזז בחלקו בשל הפסד בענף החבויות, שעמד על 13 מיליון שקל לעומת רווח של 4 מיליון ברבעון המקביל, וכן בביטוחי הבריאות - בהם נרשם איזון לאחר שברבעון המקביל נרשם רווח של 6 מיליון שקל. הירידה ברווח החיתומי נובעת בשל עלייה במספר התביעות - במיוחד בביטוח הסיעודי, אותו הפסיקה החברה למכור ב-2019, וכן ירידה בפרמיות בביטוחי נסיעות לחו"ל.
"אי הוודאות סביב בריאות וסיעוד בפרט, הוא הגדול ביותר מבין התיקים שלנו", אומר אגסי, והתייחס מעבר למגמות ארוכות טווח שקשה לצפות כגון תוחלת החיים במצב סיעודי, גם לרגולציה הממשלתית.
"אף מבטח משנה, שזה חלק משמעותי מהאופן שבו אנו מנהלים עסקים, לא מוכן להשתתף עם החברות המקומיות בכיסויי הבריאות. זה אומר משהו".
אגסי התייחס בין היתר לרפורמה בפוליסות הניתוחים, שתיכנס לתוקף בתחילת יוני, ובמסגרתה מבוטחים רבים יועברו מפוליסה מסוג "שקל ראשון" לפוליסה מסוג "משלים שב"ן", ובנוסף על החברה תחול חובת שיבוב לקופת החולים על תביעות בכיסויים דומים בפוליסות "שקל ראשון", בשונה מהמצב הקיים כיום. "חלק גדול מהתיק הנוכחי שלנו מחליף כיסויים. אני לא חושב שזה ישפיע משמעותית על הרווח לכאן או לכאן".
החברה גם צמצמה משמעותית את ההפסדים מניהול נכסים ואשראי: לאור השיפור היחסי בתשואות, מגדל הפסידה 36 מיליון שקל ברבעון, זאת לעומת הפסד של 276 מיליון שקל אשתקד. מה שמנע מהחברה לעבור בסעיף זה לרווח הוא "בור" דמי הניהול המשתנים: אמנם בפוליסות ביטוח החיים המשתתפות ברווחים (ששווקו עד 2004) נרשמה תשואה ריאלית חיובית, אך היא עדיין לא מוחקת את התשואה הריאלית השלילית המצטברת מאז תחילת 2022. נתון אי-גביית דמי ניהול משתנים עמד על כחצי מיליארד שקל - חצי מהיקפו בסוף 2023, אז עמד הנתון על מיליארד שקל. עם זאת, בשל ירידות בשווקים מאז סוף הרבעון הראשון, הנתון עלה ל-700 מיליון שקל.
הסיבה המרכזית לירידה ברווח הנקי, על אף השיפור ברווח החיתומי וצמצום רוב ההפסדים מניהול נכסים ואשראי, היא היחלשות השפעת שינויי הריבית על ההתחייבויות הביטוחיות העתידיות.
כלומר, בעוד שהעלייה בשיעור הריבית במשק אפשרה לחברה לרשום ברבעון המקביל אשתקד רווח של 358 מיליון שקל תחת סעיף "השפעות מיוחדות", ברבעון הנוכחי נרשם בסעיף זה רווח של 59 מיליון שקל בלבד - כלומר כמעט 300 מיליון פחות.
היקף הנכסים המנוהלים של החברה טיפס ב-16.9% ב-12 החודשים האחרונים, והוא עומד על 435 מיליארד שקל, זאת בעיקר בהשפעת התשואות החיוביות בשוקי ההון, והמשך הצבירות נטו בחסכונות ארוכי הטווח (פנסיה וגמל).