סגור
מפעל טבע בקנדה

תיאום המחירים בארה"ב: טבע תשלם קנס של 225 מיליון דולר ותיפרד מתרופה לטיפול בכולסטרול

חברת התרופות הגיעה לפשרה לאחר שנחשדה בתיאום מחירים עם יצרניות תרופות גנריות נוספות בארה"ב. בארבע השנים הראשונות תשלם 22.5 מיליון דולר, וב-2028 - 135 מיליון דולר. כמו כן החברה תתרום שתי תרופות בשווי 50 מיליון דולר לארגונים הומניטריים

טבע שמה מאחוריה פרשה משפטית נוספת שהעיבה על פעילותה בשנים האחרונות. חברת התרופות הגיעה לפשרה עם התביעה בארה"ב לאחר שנחשדה בתיאום מחירים עם יצרניות תרופות גנריות נוספות. במסגרת הפשרה תשלם טבע קנס של 225 מיליון דולר בתשלומים שיתפרסו על פני חמש השנים הקרובות. בארבע השנים הראשונות טבע תשלם 22.5 מיליון דולר, ותשלום של 135 מיליון דולר ב-2028. כמו כן תיאלץ החברה להיפרד מפעילות ייצור תרופה גנרית פופולרית ממשפחת הסטטינים לטיפול בכולסטרול גבוה ששמה פרבסטטין (pravastatin). טבע גם הסכימה לתרום שתי תרופות גנריות בשווי של 50 מיליון דולר לארגונים הומניטריים. לפשרה לא צפויה להיות השפעה על מצבה הפיננסי של טבע, שכן היא כבר ביצעה הפרשה לטובתה בדו"חות הכספיים שלה. החשיבות המרכזית של הגעה להסכם זה עבור טבע האפשרות להמשיך לעבוד עם תוכניות הבריאות הפדרליות בארה"ב כגון מדיקייר.
הפרשה התפוצצה ב-2018 כאשר חקירה בארה"ב שנמשכה חמש שנים חשפה כי 19 יצרניות תרופות גנריות, ובהן טבע, וכן בכירים בהן יצרו בין השנים 2013 ל-2105 קרטל בפועל של תיאום מחירים ב-300 תרופות והקפיצו את מחיריהן - בחלק מהמקרים ביותר מ-1,000%. נגד טבע והחברות האחרות הוגשו בשנה שעברה תביעות מטעם 40 מדינות בארה"ב, בהובלת קונטיקט. "יש לנו ראיות מוצקות שמראות שחברות התרופות הגנריות זממו הונאה בסך של מיליארדי דולרים רבים נגד העם האמריקאי", מסר אז התובע של קונטיקט בהודעה. "כולנו תוהים מדוע ביטוחי הבריאות שלנו, ובעיקר התרופות במרשם, כל כך יקרים במדינה זו - וזו הסיבה העיקרית לכך".
כעת בטבע מודים כי אחד מעובדיה לשעבר תיאם עמדות עם עובדים בחברות הגנריקה המתחרות בשלושה אירועים שונים בין 2013 ל-2015. התיאום כלל מעין "חלוקת שטח" כך שלא כל החברות התמודדו על הזדמנויות לספק תרופות ללקוחות שונים במערכת הבריאות האמריקאית ובכך תרמו לעליית מחירים. אותו עובד עזב את טבע ב-2016.
סגירת התיק הפלילי הנוסף תקל על המנכ"ל החדש של טבע ריצ'רד פרנסיס להתמקד בהחזרתה של טבע לצמיחה. רגע לפני עזיבתו של המנכ"ל הקודם, קור שולץ, חתמה החברה על הסדר גם בפרשה המשפטית הגדולה ביותר שהעיקה עליה בשנים האחרונות של שיווק משככי כאבים לציבור האמריקאי. במסגרת זו היא תשלם 4.3 מיליארד דולר על חלקה בפרשה שגרמה למותם של חצי מיליון אמריקאים מאז 1999. התשלום במזומן עומד על 3.05 מיליארד דולר, והיתרה בתרופות לגמילה ממשככי כאבים. ההסדר נכנס לתוקף ביוני האחרון, כך שהתשלומים במסגרתו מתחילים בחודשים אלה.