סגור
כלכלת סין האטה שוק סגור בייג'ינג
שוק סגור בבייג'ינג (צילום: AP)

ירידה חדה בקצב הצמיחה בסין - הבנק המרכזי הוריד את הריבית על האשראי לשנה

סין פרסמה נתוני מאקרו מאכזבים מאד, גם בסקטור הקמעונאות וגם בסקטור הייצור - הבנק המרכזי הגיב עם הקלות משמעותיות על המוסדות הפיננסיים באמצעות הורדת הריבית על הלוואות לטווח בינוני והורדת ריבית במסחר הבין בנקאי; בשוק מעריכים כי בהמשך החודש יוריד הבנק גם את הריבית העיקרית של השוק - נקודת הייחוס של המדיניות המוניטארית הגלובאלית

סין פרסמה היום (ב') נתונים כלכליים שפספסו את התחזיות, זאת על רקע האטה בסקטור הנדל"ן והגבלות הקורונה שהאטו את הצמיחה.
במקביל הבנק המרכזי של סין (People’s Bank of China) על הורדת שערי ריביות מפתח בשוק: הריבית לטווח הבינוני של שנה הורדה ב-10 נקודות בסיס (0.10%) ל-2.75% וריבית ה-REPO להלוואות חוזרות בין בנקים קוצצה גם היא ב-10 נקודות בסיס ל-2%.
שתי ההורדות שהפתיעו את האנליסטים (שלא ציפו לשינוי) נועדו לחזק את הנזילות במוסדות הפיננסיים, וכמובן על ידי כך את מרחב מתן האשראי שלהם. לא מדובר עדיין בהורדת ריבית הבנצ'מארק המרכזית של סין (Loan Prime Rate), נקודת הייחוס של המדיניות המוניטארית הגלובאלית, העומדת כיום על 3.7%. ואולם ההורדות היום בהחלט מרמזות כי בכוונת הבנק להוריד גם את ה-LPR בישיבתו הקרובה, בהמשך החודש.
לפי הנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה במדינה, המכירות הקמעונאיות בחודש יולי צמחו רק בשיעור של 2.7% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה ורשמו האטה מצמיחה של 3.1% שנרשמה ביוני. התחזית הייתה לצמיחה של 5%.
בתוך המכירות הקמעונאיות נרשמו ירידות בתחומי ההסעדה, הריהוט והבנייה. מנגד, מכירת מכוניות, הנחשבת לאחת הקטגוריות הגדולות מבחינת שווי, עלתה ב-9.7%, בעוד שמכירות זהב, כסף ותכשיטים צמחו בשיעור הגבוה ביותר - 22.1%.
כמו כן פורסמו היום נתוני הייצור התעשייתי, שעלו ב-3.8% ביולי, גם מתחת לתחזיות לצמיחה של 4.6% והאטה לעומת עלייה של 3.9% ביוני.
"הנתונים של חודש יולי מצביעים על כך שההתאוששות מסיום הסגרים מאבדת תנופה לאחר שהדחיפה החד פעמית מהפתיחה מחדש התפוגגה וחרם הצרכנים על תשלום המשכנתאות הוביל להידרדרות מחודשת בסקטור הנדל"ן", אמר לרויטרס הכלכלן ג'וליאן אוונס פריטצ'רד מ'קפיטל אקונומיקס'. הוא התייחס למחאה של רוכשי בתים רבים שהפסיקו את תשלומי המשכנתאות בגלל עיכובים בבנייה.
עוד דווח כי ההשקעה בנכסים קבועים (Fixed asset investment) בשבעת החודשים הראשונים של השנה עלתה ב-5.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וגם במקרה זה פספסו את התחזיות שציפו לצמיחה של 6.2%. יתרה מכך, השקעות בנדל"ן נפלו ביולי ב-12.3%, השיעור הגבוה ביותר מאז תחילת השנה. האטה נרשמה גם בהשקעות בייצור. "השנה, שוק הנדל"ן מצביע על מגמת ירידה", מסר בהצהרה פו לינגוי, דובר לשכת הסטטיסטיקה. "ההשקעה בנדל"ן ירדה, וככל הנראה הייתה לה השפעה מסויימת על הצריכה הנלווית", הוסיף.
נתוני האבטלה שפורסמו אמנם הצביעו על כך שבערים נרשמה ירידה בשיעור האבטלה ל-5.4% ביולי מ-5.5% ביוני, אך שיעור האבטלה בקרב הצעירים נותר גבוה ועומד על שיא של 19.9% עבור בני 16-24. פו ייחס את שיעור האבטלה הגבוה הזה בקרב צעירים להשלכות הקורונה על פעילות העסקים והיכולת שלהם לגייס עובדים חדשים. הוא ציין כי סקטור השירותים, בו יש לרוב שיעור גבוה של עובדים צעירים, מתאושש באיטיות מהמגפה.
בתוך כך, הבנק המרכזי בסין הודיע על הורדת הריבית על ההלוואות, בפעם השנייה מאז תחילת השנה, זאת בניסיון להחיות את הביקוש לנוכח ההאטה הלא צפויה בפעילות הכלכלית ביולי. קובעי המדיניות בסין מנסים לאזן בין הצורך לחזק את ההתאוששות הפגיעה והמאמצים למיגור הקורונה.
כתוצאה מכך, הכלכלה צפויה לפספס את יעד הצמיחה הרשמי השנה, שנקבע לסביבות 5.5%, לראשונה מאז 2015. "אנחנו עומדים כעת בפני מלכודת נזילות טיפוסית. לא משנה כמה אספקת האשראי תהיה זמינה, חברות וצרכנים נזהרים בלקיחת חובות נוספים", אמר בתגובה וונג ג'ון, מנהל בפורום הכלכלנים הראשי של סין. "חלק מהחברות והצרכנים אפילו משלמים את החובות לפני הזמן, זה עלול להיות סימן למיתון קרב".