סגור
מימין  עמית גל ו זיו כהן
מימין עמית גל וזיו כהן (צילומים: מארק קניימן, לע"מ, רמי זרנגר)

סמוטריץ' יכריע מי יהיה יו"ר רשות שוק ההון: הרפורמטור או בעל הניסיון ברשות

ועדת האיתור של משרד האוצר הגישה לשר את שמותיהם של זיו כהן ועמית גל מבלי שדירגה ביניהם. הוועדה התרשמה שזיו כהן יוכל להוביל רפורמות, ואילו עמית גל נהנה מהיכרות עם המערכת כיו"ר רשות שוק ההון הזמני, ויכולת להעביר החלטות במשרד האוצר 

המרוץ לראשות הרשות: ועדת האיתור של משרד האוצר לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון סיימה את עבודתה והעבירה, כצפוי, את שמותיהם של עמית גל וזיו כהן לשר האוצר בצלאל סמוטריץ'. לכלכליסט נודע כי בניגוד למקובל, הוועדה החליטה להעביר את השמות ללא דירוג נקודתי של השניים. כלומר, היא סבורה ששניהם ראויים באותה מידה לתפקיד, והגורמים בוועדה חלוקים לגבי השאלה מי משניהם עדיף.
המרוץ הוא ראש בראש, וההכרעה תהיה בידי סמוטריץ'. את גל מכיר סמוטריץ' דרך ישיבות שבהן השתתפו השניים מאז נכנס לתפקיד שר האוצר. הוא צפוי להיפגש עמו וגם עם כהן ולקבל החלטה.
גורמים בוועדה התרשמו שמדובר בשני מועמדים בעלי יכולות, אבל שונים משמעותית בדנ"א המקצועי והאישי שלהם. כהן נתפס יותר כרפורמטור, שיוכל להוביל רפורמות ברשות; ואילו גל הרשים יותר מבחינת הרקורד הניהולי שלו ברשות שוק ההון והעבודה מול הגורמים הממשלתיים הן כמ"מ הממונה והן קודם כסגן הממונה. "סמוטריץ' יצטרך להכריע אם הרשות צריכה היום רפורמות או עוגן ושירותיות ניהול", אמרו גורמים המעורים בנושא לכלכליסט.
לכהן, המשמש כמשנה למנכ"ל חברת הביטוח הדיגיטלי ווישור, רזומה מגוון של 20 שנה בתחום, שכולל את רשות שוק ההון עצמה בתחילת הדרך. בהמשך עבר כהן לרשות ני"ע, שם ניהל במחלקת תאגידים את תחום הביטוח והפיננסים. הוא היה ממקימי החוג לחשבונאות במכללת הדסה בירושלים (שבה קיבל גם לאחרונה תואר פרופסור עבור הישגים אקדמיים), לצד עבודתו ברשות, ומרצה בה עד היום.
בהמשך שימש כהן כסמנכ"ל הכספים של מנורה מבטחים במשך 5.5 שנים. משם עבר לתפקיד המשנה למנכ"ל ווישור, שם הוביל, יחד עם אמיל וינשל וניצן צעיר הרים, את רכישת חברת הביטוח איילון. כהן משלב רקע אקדמי, לצד פעילות ברגולציה ובשוק הפרטי. הוא הרשים את חברי הוועדה בחזון שלו לשיפור שוק ההון ונתפס כפחות שמרן ויותר פתוח לשוק הפרטי.

1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בצלאל סמוטריץ שר האוצר
בצלאל סמוטריץ' בצלאל סמוטריץ שר האוצר
בצלאל סמוטריץ' שר האוצר
(צילום: שלו שלום)

גל, שמונה לתפקיד מ"מ יו"ר רשות שוק ההון באוקטובר 2022, בעקבות פרישתו המפתיעה של משה ברקת שנה לפני סיום הקדנציה, מכהן בתפקיד עד היום. עד עתה משרד האוצר האריך את כהונתו הזמנית לא פחות משש פעמים. בסוף השבוע מסתיימת הכהונה הזמנית השישית של גל ולא ניתן להאריכה.
בוועדה התרשמו מההיכרות של גל את הרשות ומהעובדה שהוא מגיע מתוך המערכת. הוא הוגדר כמי שמכיר מקרוב יותר את העבודה הממשלתית, ויודע להעביר החלטות במשרד האוצר, לצד ניהול 400 עובדי מדינה, משימה קשה כשלעצמה.
שאלת סלייס, בית ההשקעות שהסתבך בזמן כהונת גל והרשות מינתה לו מנהל מיוחד, קיבלה משקל זניח בשיקולי הוועדה.
כזכור, מועמד שלישי ומפתיע ששמו עלה היה מנכ"ל משרד האוצר לשעבר דורון כהן. שמו של כהן הובא לסמוטריץ' בידי גורמים שעמם יש לו קשר, בהם, ככל הנראה, גם יפתח רון־טל, יו"ר מגדל לשעבר. הוועדה לא ראיינה את דורון כהן, אבל שלחה אותו להתנהלות מול משרד המשפטים לאור שורה של ניגודי עניינים פוטנציאליים שלו במינוי.
המשנה ליועצת המשפטית לממשלה גיל לימון, שבחן את הנושא, התנה את המשך ההתמודדות של כהן בכך שבמקרה שהוא ימונה, הוא יוותר על מניות בחברת האשראי החוץ־בנקאי קרדיטו, שבה הוא משמש כיו"ר, ובחברות אחרות. בנוסף, הוא דרש שמעיין כהן, אחותו של דורון כהן, תעזוב את דירקטוריון חברת הביטוח מגדל, שבו היא מכהנת כדח"צית. כהן סירב לתנאים והודיע כי הוא מעדיף שלא להתמודד. בסופו של דבר, לישורת האחרונה הצליחה הוועדה להביא שני מתמודדים ראויים.
בראש ועדת האיתור עמד מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר. לצדו כיהנו נציג נציבות שירות המדינה אילן רם, המשנה ליועמ"שית עו"ד כרמית יולס, פרופ' עידית סולברג מאוניברסיטת אריאל כנציגת ציבור, ושמעון יצחקי כנציג ציבור. מינויו של יצחקי לוועדה עורר ביקורת, כיוון שהיה יו"ר אלביט הדמיה, שהיתה בשליטת מוטי זיסר, שנפטר ב־2016, כאשר הגיעה להסדר חוב שבמסגרתו נמחקו 1.8 מיליארד שקל מכספי הציבור.