סגור
מיקי פדרמן בעל השליטה ב חברת מלונות דן ו חברת אלביט מערכות על רקע מלון דן אכדיה ב הרצליה
מיקי פדרמן בעל השליטה במלונות דן; ברקע מלון דן אכדיה בהרצליה (צילום: יאיר שגיא, אורי אקרמן)

בהתאם לאזהרות: הכנסות מלונות דן ברבעון ירדו ב-10% והרווח נחתך ב-27%

הפעילות המלונאית של הרשת, שכמחצית מאורחיה היו תיירים זרים, נפגעה ברבעון הרביעי ב-18%, והיא מסתמכת בעיקר על אירוח מפונים; במקביל נהנתה מהרחבת פעילות עם הגופים הביטחוניים שאת עובדיהם היא מאכילה

באוקטובר, מעט אחרי פרוץ המלחמה, הזהירה רשת מלונות דן כי למצב הביטחוני "צפויה להיות השפעה מהותית לרעה על תוצאותיה העסקיות של החברה ברבעון הרביעי לשנת 2023 לעומת התקופה המקבילה אשתקד".
עם פרסום תוצאותיה הכספיות השנתיות מתברר היקף הפגיעה שספגה הרשת שבשליטת משפחת פדרמן (71%). הכנסותיה הרבעוניות ירדו ב-10% ביחס לרבעון המקביל ב-2022 והסתכמו ב-357 מיליון שקל, והרווח הנקי הרבעוני ירד ב-27% ל-25.5 מיליון שקל.
בתי המלון הם מגזר הפעילות העיקרי של החברה, שהיה אחראי ל-76% מהכנסותיה ב-2023, ועיקר הפגיעה ברבעון נרשמה מהם: ירידה של 18% בהכנסות הרבעוניות ל-255 מיליון שקל ושל 15% ברווח התפעולי הרבעוני (לפני פחת ומימון) ל-69.5 מיליון שקל.
המלחמה הביאה להיעלמותה של התיירות הנכנסת, שהרשת נסמכה עליה ב-2022 בשיעור של 36% מלינות האורחים במלונותיה, שאף עלה ל-47% במחצית הראשונה של 2023. מתוך 17 המלונות שלה בישראל (שבהם כ-4,400 חדרים, לצד מלון נוסף בבנגלור שבהודו) שניים נסגרו (מלון רות בצפת ומלון המעיין בנצרת) וב-11 נוספים היא מארחת מפונים. ההכנסה מאירוחם סיפקה את עיקר הכנסות המגזר ברבעון.
האירוח נעשה בהתאם לתעריפים שקבעה המדינה ובמימונה, שעשויים להגיע עד לתעריף מירבי של 505 שקל ללילה למבוגר ו-252 שקל ללילה לילד במלון 5 כוכבים, והמתארחים מקבלים בהם שירות פנסיון מלא הכולל ארוחות ושירותים נוספים. הסדר זה צפוי להימשך לפחות עד לחודש יולי.
לצד הפעילות המלונאית, הרשת מפעילה גם שירותי הסעדה בתחום המוסדי, ובין השאר מאכילה את עובדי החברות הביטחוניות רפאל ואלביט (שנשלטת גם היא על ידי משפחת פדרמן), כמו גם גופים תחת משרד ראה"מ, אינטל, שטראוס ואחרים. במגזר המוסדי דווקא נהנתה החברה מעלייה של 20% בהכנסות ל-102 מיליון שקל ברבעון הרביעי, כשהרווח לפני מס עלה כמעט פי שלוש ל-3.7 מיליון שקל. במלונות דן הסבירו זאת בעלייה בהיקפי ההסעדה בחברות הביטחוניות שלהן היא מספקת שירותים.
למרות ההרעה בתוצאות הרבעון, בסיכום השנה רשמה מלונות דן שיפור בתוצאותיה. ההכנסות עלו ב-10% בהשוואה לאלו שנרשמו ב-2022, והסתכמו ב-1.6 מיליארד שקל, והרווח עלה ב-20% ל-123 מיליון שקל. זאת מאחר שבחודשיים הראשונים של 2022 הושפעה החברה לרעה מהתפשטות זן האומיקרון, במקביל לשיפור מתמשך במגזר ההסעדה, הן מבחינת כמות הסועדים והן בשל העלאת מחיר המנות.
בדצמבר התקשרה הרשת, שמנוהלת על ידי שלמה טחן, בהסכם עם אלקטרה פאוור לפיו זו תספק לבתי המלון של דן את כל החשמל הנצרך בהם למשך 10 שנים ובתמורה כספית של כ-300 מיליון שקל.
מלונות דן נסחרת כיום לפי שווי שוק של של 2.8 מיליון שקל וב-12 החודשים האחרונים מנייתה עלתה ב-7%. בדומה לה, גם רשת ישרוטל מסתמכת על הפעילות בישראל שמפעילה בה 23 בתי מלון. היא נסחרת לפי שווי של 5 מיליארד שקל ומנייתה עלתה באותה התקופה ב-19%. פתאל, הרשת הגדולה בישראל, מפעילה בה 48 בתי מלון אך הפעילות בה מהווה רק 20% מפעילותה הכוללת (הפעילה נכון לסוף ספטמבר 233 מלונות, בעיקר באירופה). מניית פתאל עלתה ב-12 החודשים האחרונים ב-56% ושווי השוק שלה עומד על 8 מיליארד שקל.