סגור

דויטש ובירם רוצים לחגוג את עליית מחירי הדיור עם הנפקה חדשה

ברקת קפיטל צפויה לגייס 100 מיליון שקל בהנפקת מניות ראשונית בבורסה; החברה שייסדו גיל דויטש, רוני בירם ועדי גזית, מתמחה במימון קבוצות רכישה; פרסמה טיוטת תשקיף לקראת ההנפקה - הגיוס הצפוי הוא לפי שווי שטרם נקבע

שני גורמים מהוותיקים והמנוסים בשוק ההון הישראלי רוצים לנצל את גל העליות במחירי הדיור, ומביאים את חברת מימון קבוצת הרכישה שהקימו ב-2015 להנפקה בבורסה של תל אביב.


ברקת קפיטל המתמחה במימון קבוצות רכישה, פרסמה טיוטת תשקיף והיא צפויה לגייס 100 מיליון שקל, לפי שווי שעוד לא נקבע סופית. החתם שילווה את ההנפקה הוא פועלים אי.בי.אי והמטרה היא לשפר את מבנה ההון ולהשתמש בכספי הגיוס כדי להגדיל את מספר הפרוייקטים שתתמן החברה.

2 צפייה בגלריה
מימין גיל דויטש ו רוני בירם
מימין גיל דויטש ו רוני בירם
מימין: גיל דויטש ורוני בירם
(צילום: שי שברו )

חברת המימון ברקת, בשמה הקודם – ברקת מימון, הוקמה על ידי רוני בירם, גיל דויטש ועדי גזית ב-2015. ערב ההנפקה של חברת ברקת קפיטל, שירשה את פעילות ברקת מימון במלואה, מבנה ההחזקות בחברה המונפקת הוא אחזקה של רבע לבירם, רבע לבני הזוג גיל ואסתר דויטש, והיתרה – מחצית מהחברה בידיו של עדי גזית, ממייסדי החברה, שמשמש בתפקיד המנכ"ל וגם כדירקטור.
גזית (בן 38) החל לעבוד בבית ההשקעות אקסלנס בשנת 2006, כשהוא בן 24, ונחשב לבן טיפוחיו של בירם. את אקסלנס ייסדו בירם ודויטש ב-1992 ומכרו ברווח של קרוב למיליארד שקל ב-2010 לידי קבוצת הפניקס שהיתה בבעלות תשובה.
ברקת קפיטל עוסקת בהעמדת מימון במיוחד לקבוצות רכישה. בקיץ שעבר (אוגוסט) סיפר גזית לכלכליסט על הרקע להקמת החברה. "היינו החלוצים בענף האשראי החוץ בנקאי בדגש על תחום הנדל"ן בקבוצות הרכישה. בהתחלה נתנו הלוואות גישור עד שבנק מלווה ייכנס לפרויקט. אחת המפורסמות היתה לאחים חג'ג' במתחם סומייל. נתנו להם הלוואה של 90 מיליון שקל. חשוב להבין שבתחילת 2015, בשוק הזה לא היה דין ולא היה דיין. וברקת עבדה כמו בית מרקחת מהיום הראשון. עבודה מסודרת כשהכסף ומקורות האשראי של ברקת היו ממשקיעים כשירים פרטיים. יצרנו בברקת גרעין של 8-9 משקיעים מאוד גדולים".
ערב ההנפקה נחשפים המספרים מאחורי הפעילות של החברה. את 2020 חתמה ברקת עם הכנסות מימון של 32.56 מיליון שקל וברווח נקי של 4.64 מיליון שקל. מדובר בעליה של 78% ו-117% בהתאמה ביחס לשנה הקודמת, 2019. שיעור הרווח הנקי עומד על 14.25%, נמוך יחסית לתחום האשראי החוץ בנקאי, זאת משום שעיקר התחרות של ברקת היא מול הבנקים שמעמידים מימון לפרוייקטי נדל"ן.
אם בוחנים את שיעורי הרווח הנקי ביחס להכנסות, בעולם האשראי החוץ בנקאי, עולה שחברה כמו אופל בלאנס השיגה ב-2020 רווח נקי שעמד על 42.5% מההכנסות והאחים נאוי – 62.8%. ברקת כאמור פועלת בתחום סולידי יותר, תיק האשראי שלה מבוזר והיא מעמידה מימון כנגד משכנתא בדרגת שיעבוד ראשונה על הנכס ושכבת הון עצמי משמעותית. בעוד שבתחום המימון החוץ בנקאי החברות האחרות פועלות בסביבת ריבית גבוהה יותר ומסוכנת יותר, ולכן גם רווחית יותר.

2 צפייה בגלריה
עדי גזית מנכ"ל ברקת
עדי גזית מנכ"ל ברקת
עדי גזית מנכ"ל ברקת קפיטל ואחד ממייסדיה
(צילום: יחצ)

שיעור הריבית האפקטיבי של האשראי שמעמידה ברקת קפיטל ללקוחות שלה עומד על 10.55% והיקף תיק האשראי של החברה, כולל מסגרות האשראי, נכון לסוף השנה שעברה עמד על 422 מיליון שקל. מסגרת האשראי הפוטנציאלית בגין הפרוייקטים שבהם נמצאת החברה במו"מ נעה בין 3 ל-3.5 מיליארד שקל. ברקת מקווה שבעזרת הגיוס בהנפקת המניות שתוכל להוריד את הריבית, תאפשר להכניס לקוחות גדולים יותר שעד כה לא יכלה להציע להם הצעות נדיבות יותר ובכך להיות תחרותית יותר. ברקת מעמידה את המימון לקבוצת הרכישה, כשהיא צריכה הלוואה לזמן קצר יחסית של חודשים ואף שנים בודדות, עד שהבנייה מתחילה בפועל ואז הבנק מתחיל ללוות את הפרויקט.
גזית ציין בשיחה עם כלכליסט באוגוסט האחרון, לאחר הסגר הראשון של הקורונה, כי השפעת המגיפה על ענף הבנייה למגורים החלה לדעוך כבר אז, מספר שבועות לפני כניסת הסגר השני ומבצע החיסונים. "בקטע המימוני השוק עובד חזק, בסוף כולנו ניזונים מהתקשורת. אנחנו כחברת ברקת בוחנים פרוייקטים באזור גוש דן בהיקף של 2.5-3 מיליארד שקל לשנתיים הקרובות. למרות הקורונה, הצורך בפרויקטים שנבנו והתגבשו במשך שנים – קיים". מאז הראיון גדל צבר הפרויקטים הנבחנים וערב ההנפקה החברה בודקת פרוייקטים עם מסגרות אשראי בהיקפים שנעים בין 3 ל-3.5 מיליארד שקל.
תנאי העסקתו של גזית צפויים בעקבות ההנפקה לשיפור חד. אם את 2020 סיכם בעלות שכר של 385 אלף שקל ללא כל בונוס, הומשכורת החודשית שלו עמדה על 26.4 אלף שקל בחודש - הרי שעל רקע ההנפקה החל מתחילת מאי הנוכחי, זינק השכר שלו ל-70 אלף שקל בחודש, עלייה של 165% ביחס לשכר הנוכחי. מעבר לכך, ב-3 השנים הקרובות, יטפס השכר שלו ב-10,000 שקל מדי שנה עד שיגיע ב-1 במאי 2024 ל-100 אלף שקל בחודש. גזית יהיה זכאי לבונוס שנתי שיהווה 4% מהרווח של החברה לפני מס, אך לא יותר מ-2.5 מיליון שקל ובהנחה שהרווח הנקי של החברה יעמוד על לפחות 20 מיליון שקל.
דמויות מפתח נוספות בחברה הם זאב ילינק, שמכהן כיו"ר ועדת האשראי. הוא מגיע מבנק לאומי עם מעל ל-40 שנות ניסיון בעולם המימון והנדל"ן. בתפקידו האחרון בבנק שימש כראש סקטור הבניה. תנאי העסקתו ב-2020 הסתכמו ב-658 אלף שקל, מתוכם 164 אלף שקל בבונוס והיתרה בדמי ניהול. תנאי העסקתו לא השתנו משמעותית לקראת ההנפקה. עלות שכרו החודשית עמדה על 35 אלף שקל ב-2020 והיא עלתה ביחס ל-30 אלף שקל ב-2019.