סגור
דואר ישראל
דואר ישראל (צילום: טל אזולאי)

ועדת הריכוזיות ממליצה: לא לאפשר לבנקים להתמודד במכרז לרכישת דואר ישראל

הבנקים לאומי, דיסקונט, ומזרחי-טפחות נמצאים בקבוצות המתמודדות במכרז; ועדת הריכוזיות: "חיזוק מעמדם הריכוזי של הבנקים המובילים חותר תחת מטרות החוק"; לעומת זאת, דוד ומיכל פורר, בעלי חברת ניאופארם שהיא בין המחזיקות בחברת בזק, כן יוכלו להתמודד

בצעד אולי מעט מרחיק לכת, ממליצה ועדת הריכוזיות לא לאפשר לבנקים לאומי, דיסקונט, ומזרחי-טפחות להתמודד במכרז לרכישת חברת הדואר, דואר ישראל.
זאת, למרות שהבנקים הם שחקנים פיננסיים בלבד בתהליך – כלומר עם אחזקה של פחות מ-20% בלבד בקבוצות המתמודדות, ללא יכולת ממשית להשפיע בדירקטוריון, בדומה להשקעות אחרות של זרועות ההשקעה שלהם.
לאומי ומזרחי טפחות הם חלק מקבוצה של משפחת וייל בהתמודדות. וייל שולטים בין היתר בחברת מילגם, מחצבת הרטוב, וחברת התשתיות מנרב. חברת הביטוח הפניקס היא גם חלק מהקבוצה, עם שיעור אחזקה דומה של 20%, אבל לגביה אין החלטה של ועדת הריכוזיות למרות שמדובר בהתמודדות פיננסית כמו לאומי ומזרחי.
לעומת זאת, דוד ומיכל פורר, בעלי חברת ניאופארם שהיא בין המחזיקות בחברת בזק, כן יוכלו להתמודד. הוועדה קבעה כך ברוב קולות ובניגוד לעמדת יו"ר רשות התחרות ויו"ר הוועדה מיכל כהן. שני החברים האחרים בוועדה הם אבי שמחון, יו"ר המועצה לכלכלה, ושלומי הייזלר מנכ"ל משרד האוצר.
כהן סברה לפי ההודעה לתקשורת כי יש לפסול את התמודדותה של ניאופארם משיקולי ריכוזיות כלל-משקית.
חברת הדואר היא מונופול העוסק במתן שירותי דואר בפריסה כלל ארצית, ושירותי בנקאות באמצעות בנק הדואר בו יותר מחצי מיליון בעלי חשבונות - רובם אוכלוסיות שאינן מקבלות אשראי בבנקים. מישאל וקנין יו"ר החברה ודוד לרון המנכ"ל מובילים את ההפרטה יחד עם רשות החברות והעומדת בראשה מיכל רוזנבוים. המכרז הוא למכירת 100% ממניות הדואר.
"השליטה בחברת הדואר ובבנק הדואר תאפשר לזוכים בהקצאה להפעיל כוח מיקוח והשפעה מול הממשלה ובעיקר מול משרד התקשורת שמפקח על פעילותם, בפרט שמדובר בהקצאה של מלוא ההחזקות בחברה, שיקנו לזוכה שליטה מוחלטת בה. לאומי, דיסקונט ומזרחי טפחות הן פירמות פיננסיות בעלות השפעה רבה על המערכת הכלכלית המקיימות ממשק רגולטורי אינטנסיבי ביותר מול הממשלה ובנק ישראל, נוכח היותם מהמפוקחים הגדולים ביותר של מערך הפיקוח על הבנקים ונותני האשראי הגדולים ביותר", קבעה הוועדה.
היא הוסיפה כי "חיזוק מעמדם הריכוזי של הבנקים המובילים, המרכזים את מרבית המשאבים של הציבור, באמצעות הענקת שליטה בתשתית חיונית ייחודית נוספת, חותר תחת מטרות החוק, מכיוון שהקצאת הזכות לקבוצות אלו צפויה להגדיל את הריכוזיות הכלל-משקית שלהן ואת כוח המיקוח שלהן מול קובעי המדיניות, ולחזק את החשש שינסו לפעול באמצעות הכוח שההקצאה תעניק להם לקידום האינטרסים האישיים שלהם בתחומי הפעילות האחרים שלהם, כמו גם לנצל את פעילותם בתחומים אחרים להשגת יתרונות בתחומי פעילות חברת הדואר ובנק הדואר".
"אין בצד ההקצאה תועלת משמעותית לצרכנים העשויה להצדיק זאת, ואף עלולה להיגרם פגיעה תחרותית בשווקים שונים בתחומי הבנקאות", קבעה הוועדה שהזכירה בהקשר זה אף את הריכוזיות החריגה של קבוצת ורטהיים ששולטת בבנק מזרחי טפחות, בחברה המרכזית ובשידורי קשת.
לגבי הפניקס ציינה הוועדה כי "הגידול בריכוזיות כתוצאה מזכיית קבוצה שכוללת את הפניקס אינו מצדיק את פסילת השתתפותה בהליך, מאחר שלמרות היותה חברת ביטוח מובילה היא אינה שולטת בפעילויות בתחומי תשתית חיונית, והחפיפה בין תחומי פעילותה לשירותים שמספק בנק הדואר אינה מהותית, ולכן רכישת הדואר על ידה אינה צפויה לפגוע בפוטנציאל לתחרות".
לגבי פורר ונאופארם ציינה הוועדה כי "פעילותה של בזק שהיא בעלת ריכוזיות כלל-משקית והשפעה יוצאי דופן, היא שמביאה לכך שהם עומדים בקריטריונים להיות גורמים ריכוזיים", אולם "על אף הריכוזיות יוצאת הדופן של בזק, השינויים הרגולטוריים שמאפשרים התפתחות תחרות בדואר, לצד התועלות הצרכניות האפשריות מהתמודדותה וזכייתה של ניאופרם שהיא בעלת יכולות וניסיון בתחומי הלוגיסטיקה, והעובדה שדוד ומיכל פורר שולטים בבזק יחד עם קרן סרצ'לייט, חברי הועדה שמחון והייזלר למסקנה שהחשש מגידול בריכוזיות של ניאופרם אינו מצדיק את פסילתה מהתמודדות במכרז".
כהן לעומתם סברה כי שליטתם בבזק, "יחד עם שליטתם בחברת הדואר ובבנק הדואר, חברות בעלות פעילות משמעותית בתשתיות חיוניות, ייחודיות וחשובות, עלולות ליצור לקבוצה כוח מיקוח והשפעה חריגים מול קובעי המדיניות וליצור ריכוזיות כלל-משקית גבוהה שאינה רצויה. בייחוד מכיוון שבזק ודואר ישראל, מקיימות ממשקים תכופים והדוקים מול אותם מאסדרים...אין לאפשר זכייה של ניאופרם בהליך המכירה של הדואר, כל זמן שהיא מוסיפה לשלוט בחברת בזק".