סגור
ביטקוין
ביטקוין (בלומברג)

אירוע החצייה הרביעי בביטקוין הושלם, "המחיר צפוי להישאר גבוה"

בסוף השבוע נחתכה בחצי כמות הביטקוין המתקבלת מכריית המטבע, ועל כן גם התגמול לחברות הכרייה; הביטקוין נסחר ללא שינוי סביב 65 אלף דולר; דויטשה בנק: "לא צופים עלייה חדה במחיר אך הוא כן צפוי להישאר גבוה"; בשוק ממתינים להשקה אפשרית של קרנות מחקות לאתריום בחודש הבא

אירוע החצייה (halving) הרביעי במטבע הביטקוין התקיים ביממה האחרונה והתגמול לחברות הכרייה נחתך בחצי ל-3.125 ביטקוין מ-6.25. בטרם החצייה, מחיר הביטקוין נפל לזמן קצר מתחת ל-60 אלף דולר (בעקבות התקיפה באיראן), אך קפץ חזרה לשווי שנע בין 64-65 אלף דולר למטבע. כך או כך, אירוע החצייה עצמו לא השפיע על מחיר הביטקוין בטווח המיידי.
החצייה מפחיתה את היצע המטבעות המתחדש והיא מתקיימת בכל ארבע שנים בממוצע, והגמול בו זוכים כורי הביטקוין עבור יצירת בלוק חדש נחתך בחצי. כך מטבע הביטקוין הופך לנדיר הרבה יותר. ככל שהביטקוין נגיש פחות לקנייה, כך אנשים יהיו מוכנים לשלם עליו פרמיה ולפיכך העלייה במחיר תהיה חדה יותר.
לעולם לא יהיו יותר מ-21 מיליון מטבעות ביטקוין. כך נקבע בפרוטוקול שהציג סטושי נקמוטו האלמוני כשיצר את המטבע הדיגיטלי המבוזר הראשון והציג מושג חדש: נדירות דיגיטלית.
מטבעות ביטקוין חדשים נוצרים באמצעות כרייה. הכורים מקצים אנרגיה חישובית לפתירת פאזלים מתמטיים מסובכים. הם מתחרים ביניהם, כל עשר דקות, מי יפתור ראשון את הפאזל. הראשון שעושה זאת, מציג את הפאזל הפתור שלו ליתר הכורים, על מנת שיאמתו את הפתרון במהרה ויוודאו שהוא עומד בחוקי הרשת שנקבעו מראש וידועים לכול.
במידה והפתרון אומת בהצלחה, הכורה זוכה ליצור את הבלוק הבא בשרשרת הבלוקים Blockchain של ביטקוין ומקבל גמול בדמות מטבעות ביטקוין חדשים עבור האנרגיה שהשקיע. ככל שביטקוין נגיש פחות לקנייה, כך אנשים יהיו מוכנים לשלם עליו פרמיה ולפיכך העלייה במחיר תהיה חדה יותר.
אירוע החצייה אמנם לא צפוי להשפיע על הביטקוין בטווח הקצר, אך משקיעים רבים כן מצפים לעליות משמעותיות בחודשים הבאים, בהתבסס על אירועי החצייה הקודמים.
לאחר אירוע החצייה הראשון, הביטקוין נסק כ-8,000% על פני תקופה של שנה, מ-14 דולר למעל לאלף דולר. לאחר מכן, הביקוש הושפע לרעה בעקבות פריצה לבורסת המטבעות הדיגיטליים המובילה בעולם דאז, מט.גוקס, וגניבתם של מעל 600 אלף מטבעות (בגובה של כ-450 מיליון דולר). כתוצאה, הביטקוין ירד כ-80% בשנה שאחרי השיא.
לאירוע החצייה השני הגיע ביטקוין במחיר של 650 דולר, לאחר שעלה כ-220% מהתחתית שנרשמה בינואר 2015. במהלך השנה וחצי שלאחר החצייה השנייה, המריא ביטקוין לשער של כ-19,800 דולר, השיא המפורסם של שנת 2017 - עלייה של כ-3,100%. באותה עת, הוצג לראשונה מסחר בחוזים עתידיים בבורסות גדולות ומפוקחות כגון CBOE ו-CME בשיקגו, וכתוצאה משקיעים מוסדיים יכלו להמר שמחיר הביטקוין גבוה מדי ביחס לערך האמיתי שלו באותה עת (פוזיציית שורט).
יחד עם זאת, אירוע החצייה הוא מבחן אמיתי עבור חברות הכרייה (מרתון דיגיטל, ריוט בלוקצ'יין, ביט דיגיטל וחברות נוספות). מתחילת השנה רשמו המניות בתעשייה ירידות חדות, אחרי שניתרו ב-2023.
לדוגמא, מניית חברת הכרייה ריוט, אחת המובילות בתעשייה, נופלת ב-2024 ב-41% אחרי שנסקה אשתקד ב-356%. מרתון דיגיטל, בעלת שווי שוק גדול אף יותר מריוט, נפלה ב-2024 ב-30%, אך ניתרה ב-2023 ב-586%.
העליות החדות במניות הכרייה אירעו ברובן בטרם השקת הקרנות המחקות של הביטקוין אליהן עברו השקעות רבות ממניות קריפטו אחרות, כולל הכרייה, ואף מהמסחר הישיר בביטקוין עצמו. הקרנות המחקות הושקו בחודש ינואר לאחר דיון ארוך שנים מול הרשות לני"ע האמריקאית (SEC) שלבסוף אישרה את השקתן.
בדויטשה בנק, האנליסטית Marion Laboure כתבה למשקיעים כי "אירוע החצייה של הביטקוין כבר מתומחר חלקית (עם הנסיקה של הביטקוין בשנה האחרונה) ואנו לא צופים עלייה משמעותית במחיר בהמשך בעקבות החצייה. אך אנו כן צופים שמחירו של הביטקוין יישאר גבוה", כשהיא מציינת אירועים נוספים שצפויים לסייע, כמו השקת קרנות מחקות לאתריום בוול סטריט (בדומה לביטקוין) הצפויה בחודש מאי, והורדות ריבית בבנקים המרכזיים.
ב-13 במרץ הביטקוין הגיע למחיר שיא על כמעט 74 אלף דולר.