סגור
מוטי בן משה
מוטי בן משה (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
עננה אחת פחות: מוטי בן משה יאריך את הסכמי השכירות של סניפי קרפור

רשת הקמעונאות תאריך בתשע שנים, עד שנת 2040, את הסכמי השכירות מול רבוע כחול נדל"ן של מוטי בן־משה, ושכר הדירה יעלה ב־15%. קרפור ישראל שוכרת מהחברה 59 סניפים, שמהווים יותר משליש מכלל סניפיה

מחיר היציבות: רשת הסופרמרקטים קרפור ישראל קרובה לחתימה על חוזה שכירות חדש מול רבוע כחול נדל"ן, שממנה היא שוכרת 59 סניפים — כשליש מכלל הסניפים שלה. ל"כלכליסט" נודע כי לפי ההסכם החדש, שנמצא בשלבי גיבוש סופיים, רבוע כחול נדל"ן תמשיך להשכיר לרשת את הסניפים עד שנת 2040, בעוד החוזה הנוכחי מסתיים בשנת 2031. שכר הדירה יעלה ב־15% בשתיים־שלוש פעימות.
מכיוון שחוזה השכירות עם רבוע כחול נדל"ן הוא קריטי עבור קרפור ישראל, מי שניהל מטעמה את המגעים הוא צביקה שווימר, יו"ר קרפור ישראל ומנכ"ל החברה־האם אלקטרה צריכה, שנמצאת בשליטת אלקו של האחים זלקינד. שווימר ניהל את המגעים באופן ישיר מול מוטי בן־משה, בעל השליטה ברבוע כחול נדל"ן. במגעים היה מעורב גם ממלא מקום מנכ"ל קרפור ישראל מיכאל לובושיץ'.
עוד נודע כי רבוע כחול נדל"ן נמצאת על סף חתימה על הסכם דומה עם רשת ויקטורי, שלה היא משכירה תשעה סניפים.
רוח גבית לרישום בבורסה
קרפור ישראל, עם 152 סניפים, היא גלגולה הנוכחי של רשת יינות ביתן, שאת השליטה בה (50.05%) רכשה אלקטרה צריכה עם הפניקס ב־2021 תמורת 260 מיליון שקל ולפי שווי חברה של 450 מיליון שקל. במהלך 2022, לאחר קבלת הזיכיון של רשת קרפור הצרפתית, שונה שם הרשת לקרפור ישראל, והחברה החלה בהסבת סניפי יינות ביתן לסניפי קרפור. מאז שקרפור ישראל עברה לידי אלקטרה צריכה ריחפו מעליה הסכמי השכירות מול רבוע כחול נדל"ן כסימן שאלה, שנהפך מאיים יותר לאור כוונת אלקטרה צריכה לרשום את גלובל ריטייל — החברה הפרטית שבאמצעותה מחזיקה אלקטרה צריכה, לצד יתר בעלי המניות, בקרפור ישראל ורשת חנויות הנוחות סבן אילבן — למסחר בבורסת ת"א. לכן, הסכם שכירות חדש עד 2040 מסיר עננה משמעותית מעל החברה, והוא צפוי להקל על הליך רישום החברה בבורסה, וכן צפוי להשפיע לחיוב על השווי שלפיו יוכל המהלך להתבצע.

2 צפייה בגלריה
אינפו ממי שוכרת קרפור ישראל את הסניפים שלה
אינפו ממי שוכרת קרפור ישראל את הסניפים שלה
ממי שוכרת קרפור ישראל את הסניפים שלה

86 מתוך 152 סניפי קרפור כבר פועלים תחת המותג הצרפתי. את כל הסניפים החברה שוכרת מגורמים אחרים, למעט חמישה שמושכרים מנחום ביתן עצמו, בעל השליטה הקודם ברשת. ההסכם המהותי ביותר הוא מול רבוע כחול נדל"ן, כאמור. 56 סניפים מתוך 59 מושכרים לקרפור ישראל מכוח הסכם היסטורי שירשה יינות ביתן, כשרכשה את רשת הקמעונאות מגה שקרסה תחת חובות. שלושה סניפים נוספים נשכרו בנפרד. דמי השכירות בהסכם הקיים, שצמודים למדד, עומדים על 1,208 שקל למ"ר לשנה. ב־2022 הם עמדו על 1,160 שקל למ"ר. השטח הכולל של הסניפים שמושכרים במסגרת ההסכם ההיסטורי הוא 61 אלף מ"ר.
גם עבור רבוע כחול נדל"ן מדובר בהסכם משמעותי. לפי דו"חות החברה לרבעון השלישי של 2023, האחרונים שפורסמו, ההכנסות מהסופרמרקטים שמושכרים לקרפור ישראל במסגרת ההסכם ההיסטורי מהוות 13% מכלל הכנסות רבוע כחול נדל"ן, וההסכם מוגדר מהותי מאוד עבורה. אמנם עם השנים הנתח הזה הצטמצמם, אך עדיין מדובר בנתח משמעותי. לשם השוואה, ב־2016, השנה שבה בן־משה רכש את קבוצת רבוע כחול, ההכנסות מהסופרמרקטים שהושכרו למגה היו 38% מכלל הכנסות רבוע כחול נדל"ן.
שווי הסניפים המושכרים לקרפור ישראל עומד על 1.2 מיליארד שקל, נכון לסוף הרבעון השלישי ובהתבסס על הסכמי השכירות הקיימים, מה שמהווה כ־17% מהפורטפוליו של רבוע כחול נדל"ן במונחי שווי, שעומד על 6.8 מיליארד שקל.
בשלושת החודשים הראשונים של 2023 הניבו הנכסים שמושכרים לקרפור ישראל NOI (הכנסות תפעוליות נטו) של 54.8 מיליון שקל, ובסיכום 2023 הם צפויים להניב 73 מיליון שקל — עלייה קלה לעומת 70 מיליון שקל שהניבו ב־2022. שיעור התשואה של הנכסים האלה עומד על כ־6.1%. שלושת הסניפים שמושכרים מחוץ להסכם ההיסטורי מניבים 2 מיליון שקל נוספים בשנה במונחי NOI.
לרבוע כחול נדל"ן יש תוכניות להשביח את הנכסים שבהם פועלים הסניפים המדוברים. כך, למשל, בנכס ברמת חן אפשר לבנות 97 דירות. בכל הנכסים יש זכויות בנייה של מגורים בהיקף כולל של 11.2 אלף מ"ר, 2,000 מ"ר למסחר ו־3,800 מ"ר של משרדים.
משקיע חדש
בחודש שעבר נחתם הסכם ולפיו איש העסקים הצרפתי סימון פינטו ישקיע 80 מיליון שקל בגלובל ריטייל, הבעלים של קרפור ישראל וסבן־אילבן, לפי שווי של 300 מיליון שקל לפני הכסף. אלקטרה צריכה תשקיע 86 מיליון שקל והפניקס תשקיע 14 מיליון שקל נוספים. הגיוס, בהיקף כולל של 180 מיליון שקל, יאפשר לקרפור ישראל להגדיל את ההון העצמי ל־270 מיליון שקל ויסייע במימון המשך הסבת הסניפים מיינות ביתן לקרפור.
לאחר השלמת הגיוס, שתלוי גם בקבלת הסכמת הבנקים הממנים של החברה, הפועלים ומזרחי־טפחות, אלקטרה צריכה תעלה מאחזקה של 35.05% בחברה ל־48%, נחום ביתן יירד מ־41% להחזקה של 22% בלבד, ופינטו יחזיק ב־16%.
הגיוס היה כרוך בקרב משפטי בין ביתן, שלא רצה להידלל, לבין אלקטרה צריכה. ביתן ביקש לכפות על אלקטרה צריכה לממש את האופציה שהעניקה לו בעת שרכשה את השליטה ביינות ביתן — רכישת מניותיו לפי שווי של כ־900 מיליון שקל בתוך ארבע שנים ממועד השלמת העסקה. ביתן סירב לממש את האופציה לפי שווי של 700 מיליון שקל.

2 צפייה בגלריה
מימין צביקה שווימר המנכ"ל הזמני של קרפור והמשנה למנכ"ל מיכאל לובושיץ'
מימין צביקה שווימר המנכ"ל הזמני של קרפור והמשנה למנכ"ל מיכאל לובושיץ'
מימין צביקה שווימר היו"ר והמנכ"ל הזמני של קרפור, והמשנה למנכ"ל מיכאל לובושיץ'
(צילומים: יובל חן, דנה קופל)

קרפור ישראל אמנם מציגה שיפור בביצועים, אך עדיין מהווה משקולת על כתפי אלקטרה צריכה. החברה טרם פרסמה את תוצאות שנת 2023, אולם את תשעת החודשים הראשונים של 2023 סיימה אלקטרה צריכה בהפסד של 22 מיליון שקל המיוחס לבעלי המניות, בעוד בתקופה המקבילה עמד נתון זה על 87.1 מיליון שקל. בנטרול מגזר הקמעונאות, כלומר קרפור ישראל, אלקטרה צריכה היתה מסיימת את ינואר־ספטמבר 2023 ברווח נקי של 65 מיליון שקל המיוחס לבעלי המניות. ההפסד המגזרי הסתכם ב־7.5 מיליון שקל לעומת הפסד מגזרי של 51 מיליון שקל בתקופה המקבילה. זאת אף שמגזר הקמעונאות הציג עלייה של 7.6% בינואר־ספטמבר 2023 ושל 17.2% ברבעון השלישי לבדו, תוך שהסניפים שהוסבו לקרפור, ופעלו ברבעון השלישי בשתי התקופות, הציגו זינוק של 47.1%. המכירות למ"ר בסניפים שעברו הסבה לקרפור ישראל זינקו ב־45% ברבעון השלישי של 2023.