סגור

הרגולציה ריסקה לבלנדר את החלום של הקמת בנק באירופה

חברת האשראי החוץ־בנקאי חזרה בה מכוונתה השאפתנית להקים בנק דיגיטלי באירופה, והודיעה כי מעתה תתמקד רק בישראל ועובדי הפעילות האירופית יפוטרו. מוסדיים שהשקיעו בהנפקתה הכושלת מותחים ביקורת. המנכ"ל גל אביב: "לצערי זה לא צלח"

"מדובר באבן דרך משמעותית לאחר תהליך ארוך ומקיף של כשנתיים, שבמסגרתו עברה החברה הערכה מקדמית של הבנק המרכזי, והוכיחה את עמידותה בכל התנאים הנדרשים לקבלת רישיון להקמת בנק דיגיטלי כלל אירופאי לגיוס פיקדונות ומתן אשראי". כך הגדירה הנהלת בלנדר את הכנותיה לפעילות אשראי אירופאית בחודש ספטמבר אשתקד.
אתמול, קצת יותר משנה לאחר מכן, גישתה של בלנדר כלפי הפעילות האירופית שלה היתה שונה לחלוטין בעוד היא מבשרת כי מעתה "תתמקד בישראל, המהווה את מרכז הרווח של החברה, יצומצמו פעילויות לא רווחיות תוך מיקוד במנועי צמיחה רווחיים".
שינוי הגישה של בלנדר, חברת טכנולוגיה שעוסקת באשראי חוץ־בנקאי וההחלטה לוותר על פעילותה האירופאית, נובעים מכך שאיגוד האשראי LTL הליטאי, שאותו רכשה, כשל מלקבל רישיון בנקאי על מנת לפעול ביבשת. לכן, הנהלת בלנדר בהובלת המנכ"ל גל אביב, החליטה לממש את זכותה לבטל את ההסכם ולקבל בחזרה את התמורה ששילמה אשתקד בהיקף של יותר מ־18 מיליון שקל. אביב (2.7%) אמר אתמול ל"כלכליסט" כי "היה רצון טוב מכל הצדדים, אבל נוצרה סיטואציה רגולטורית טכנית שבה ההסתברות לקבלת אישור ירדה. אין לנו כחברה שליטה על רגולטורים. בסוף היום ניהול חברה הוא עניין של הפניית משאבים, ולכן החלטנו לסיים את הפעילות האירופית. נקטנו בגישה סולידית. כספי הרכישה לא הועברו למוכר, אלא הועברו לנאמנות ועכשיו אנחנו בתהליך להשיב אותו. הגנו על עצמנו ועל החברה".
על פי נתוני בלנדר, תיק ההלוואות האירופי של בלנדר הכיל, נכון לסוף ספטמבר ב־194 מיליון שקל, אולם ההכנסות הרבעוניות עמדו על פחות מ־5 מיליון שקל. "בלנדר בזבזה השנה הרבה כסף על ההרפתקה האירופאית בשנה הנוכחית וזה עזר להחזיק את המשקיעים הקיימים לנוכח החלום לפתוח בנק אירופאי בעתיד.
בזמן שחלף, בוזבז כסף על טיסות ובתי מלון יוקרתיים ושום דבר לא יצא מזה" טען מוסדי שהשקיע בחברה. אביב מודע לביקורת ומסביר כי "בסוף היום הוקצו הרבה כספים לקבל את הרישיון האירופי, אבל לצערי בגלל סיבות שלא תלויות בנו זה לא צלח. אם אתה לא מנסה, אתה לא מצליח. אולם צריך לדעת גם כשדברים לא מצליחים - לא לשבת ללא מעש אלא למצוא פתרונות ולבצע אותם מייד".
נכון לסוף ספטמבר תיק האשראי המקומי של בלנדר עמד על כחצי מיליארד שקל, והכנסותיה עמדו על 13 מיליון שקל. כמו כן התיק הציג תזרים חיובי. אולם, ההתמקדות של החברה בישראל מעתה ואילך עלולה לשמש חרב פיפיות לנוכח חולשת ענף האשראי החוץ־בנקאי המקומי בעקבות העלאת הריבית החדה במשק.

בבלנדר מאמינים כי הפיזור המקומי שלהם וההתמקדות בלווים פרטיים ולא עסקיים יעזרו להם להתמודד עם הקשיים בשוק המקומי. נכון להיום החברה מעסיקה כ־70 עובדים וצפויה לפטר את העובדים שעסקו בפעילות האירופית, אולם המנכ"ל מבהיר כי העוסקים בפעילות האשראי המקומי לא ישוחררו.
עם סיום הפעילות באירופה, עלו תהיות בשוק ההון לגבי עתידה של בלנדר והאפשרות שזו תימכר לזרוע אשראי גדולה יותר. "מצבה של בלנדר היום מזכיר במידה רבה את מצבה של קוויק (חברת און ליין להזמנת מוצרי סופר מרקט; א"ע). קוויק הגיעה לשוק ההון עם הבטחה לפעילות ענפה בשוק הסופר מרקטים ולבסוף הסיפור הסתיים ברכישתה על ידי אלקטרה צריכה. באותה מידה, חברת כרטיסי האשראי או חברת אשראי חוץ־בנקאי ללא זרוע ריטייל יכולה להיעזר בבלנדר". בבלנדר דחו את הטענות האלו ואמרו כי החברה אינה מחפשת להימכר.
כך או כך, ביטול הפעילות של החברה באירופה וההתמקדות בישראל התקבלה בברכה על ידי המשקיעים כאשר מניית החברה עלתה ב־5%. אולם העלייה היומית רחוקה מלמסך את כישלונה של החברה לעמוד בציפיות המשקיעים מאז הנפקתה. מי שלא קיבל ברוח טובה את הקשיים של החברה באירופה, היא חברת המחקר פרוסט אנד סליבן שעובדת עם הבורסה בקביעת מחירי יעד לחברות ציבוריות. חברת המחקר הקטינה בתחילת החודש בכמעט 50% את יעד מחיר המניה לשנה הקרובה לכדי 26.2 שקל, לעומת 52.1 שקל בספטמבר אשתקד. אולם, גם לאחר הורדת היעד - הוא עדיין רחוק ב־600% ממחיר המניה הנוכחי, שעומד על ארבעה שקלים וחצי. פרוסט אנד סליבן היא חברת המחקר שהיתה נתונה לביקורת בשוק על המחירים הגבוהים שאותם העניקה לחברות טכנולוגיות בשנתיים האחרונות ושהיו רחוקות מלהתממש. ניכר כי המקרה של בלנדר לא היה שונה.
משפחת אביב (23.3%) בעלת השליטה בבלנדר קידמה את חברת האשראי לשוק ההון עוד בסוף 2020. בתחילה קיוותה המשפחה להנפיק את חברת האשראי לפי שווי של כמעט חצי מיליארד שקל. אולם לנוכח קשיים בהזמנות מצד המוסדיים הקטינו את השווי. החברה הונפקה לבסוף בתחילת 2021 לפי שווי של 280 מיליון שקל (לפני הכסף), תוך שהיא מגייסת 81 מיליון שקל. הגיוס הובל על ידי קרנות הגידור ספרה ואלפא שהשקיעו 7 מיליון שקל כל אחת, וגם איילון בית ההשקעות היה בין המשתתפים בעוד הוא משקיע 6.5 מיליון שקל.
שנה ו־9 חודשים לאחר הנפקתה, בלנדר היא מבין ההנפקות הכושלות של גל ההנפקות שאפיין את הבורסה המקומית ב־2021, בעוד היא מאבדת 85% משווייה בהנפקה והיא נסחרת היום בשווי של 42 מיליון שקל. למעשה, שווי המניה ירד אף יותר משווי החברה לאחר שזו השילה כמעט 89% מהיום הראשון שבו נערך מסחר במניותיה, בעוד המניה נסחרת ב־4.5 שקלים, כאמור, לעומת יותר מ־38 בהנפקתה.
השוני בתשואות נובע מהנפקת זכויות שביצעה החברה לפני שבועיים שהסתיים בגיוס של 12 מיליון שקל לבלנדר, כאשר משפחת אביב מזרימה יותר מ-10 מיליון שקל לחברה על ידי רכישת מניות (אולם שאר בעלי העניין כמו קרן ההשקעות בלומברג, בחרו שלא להשתתף בה). מעבר להגדלת אחזקתה, משפחת אביב גם סיפקה הלוואת בעלים של 10 מיליון שקל לבנדר בשבוע שעבר. ההלוואה לא תישא ריבית ותיפרע בדצמבר 2024 בפירעון יחיד. ההלוואה סופקה לנוכח רצונה של החברה להרחיב את מסגרות האשראי בבנקים, שמצידם דורשים ריתוק הון מצד החברה כערבון, כדי להגדיל את הפעילות המקומית.
הירידה בשווי של בלנדר היא לא הקושי היחיד שחוותה משפחת אביב בשוק ההון הישראלי. בתחילת השנה החליטה משפחת אביב לבטל את הנפקת אביב נדל"ן, זאת לאחר שהמוסדיים לא הסכימו לשווי המבוקש — 1.2 מיליארד שקל — והסכימו להעניק לחברה שווי של כ־850 מיליון שקל בלבד.