סגור
אבי יוסף ו רפי נקש

בלעדי
כניסת ארקיע לבורסה על סף חתימה: תחזיק 60% בחברה הממוזגת

דירקטוריון חברת התעופה נתן אור ירוק למיזוג עם טכנופלס ונצ'רס, שאסיפת בעלי המניות שלו תצביע על העסקה בקרוב. המתווה שונה כך שהנתח של בעלי ארקיע ירד. עובדי חברת התעופה טרם אישרו את המהלך

ארקיע תיכנס בימים הקרובים לבורסה ותהפוך לחברת התעופה הציבורית השלישית באחוזת בית, אחרי אל על וישראייר. ל"כלכליסט" נודע כי המיזוג של ארקיע עם השלד הבורסאי טכנופלס ונצ'רס נמצא בישורת האחרונה ואושר בדירקטוריון ארקיע בשבוע שעבר. העסקה אמורה להיחתם בימים הקרובים ולהגיע לאישור אסיפת בעלי המניות של טכנופלס, העוסקת בהשקעות בחברות צמיחה בתחומי התוכנה ומדע החיים.
העסקה בין הצדדים נחשפה ב"כלכליסט" בדצמבר האחרון, ומאז התקיים משא ומתן ממושך בין הצדדים בכל הנוגע לתנאים. באותה עת ארקיע קיבלה בלעדיות של 45 יום על המגעים מול טכנופלס, שבעבר נשלטה על ידי איתמר פטישי וכיום אין לה בעל שליטה, אך הבלעדיות הזו הוארכה מספר פעמים. בעוד שבמקור בעלי המניות של ארקיע היו אמורים לקבל 76% ממניות החברה הממוזגת, הרי שכעת העסקה שעתידה להיחתם מעניקה להם 60% בלבד עם אופציה לעלות ל־75%, אם יעמדו באבני דרך שונות. כמו כן, החברה צריכה לקבל הערכת שווי של יותר מ־200 מיליון שקל ולבצע גיוס לפי שווי זה, וזאת בהתאם להתחייבויות שהעניקה טכנופלס לבנקים הנושים שלה.
בעלי המניות של ארקיע יהפכו בכל מקרה לבעלי המניות הגדולים בחברה הממוזגת. ארקיע נמצאת בשליטת האחים נקש, שמחזיקים ב־70%, בעוד עובדי ארקיע מחזיקים ב־30%. העובדים עדיין לא העניקו את האישור שלהם לעסקה. את המגעים מצד ארקיע מובילים היו"ר גדי טפר והנציג של משפחת נקש בישראל אבי חורמרו.
לפי הסדר של טכנופלס עם הבנקים, היא נדרשת להעביר להם 15% מתמורה שתתקבל ממכירת אחזקות שלה. במסגרת המתווה, ובהתאם להתחייבויות לבנקים, נקבע שההון העצמי של החברה לא יפחת מ־27 מיליון שקל. ארקיע אף התחייבה שצד שלישי ישקיע בטכנופלס 10 מיליון שקל בהנפקה פרטית שתתבצע לפי השווי שייקבע במסגרת המיזוג.
המיזוג יאפשר לארקיע לגייס הון כדי להקטין את התחייבויותיה הפיננסיות, המוערכות ב־150 מיליון שקל ולנסות להציף שווי כחברה ציבורית תוך התאמה לשווי של ישראייר. ארקיע מחזיקה כיום בצי של שבעה מטוסים: שלושה מטוסים מדגם Embaraer, שני מטוסי איירבוס מדגם Neo 321A שהחברה חוכרת ללא צוותים ושני מטוסי בואינג 737-800 ואיירבוס 320 שמוחכרים עם הצוותים. לחברה תוכניות להצטייד בשלושה מטוסי איירבאס נוספים.
עוד נודע כי ארקיע מתכננת, בדומה למתחרה ישראייר, להיכנס לתחום המלונאות ולהתחיל ברכישת מלונות ביעדים קרובים לארץ, כדי לשלבם בחבילות נופש שיוצעו ללקוחות. כבר היום ארקיע מציעה חבילת של טיסה ומלון, אבל אם יהיו בבעלותה מלונות היא תוכל להציע מחירים אטרקטיביים יותר.
ההכנסות של ארקיע ב־2022 היו 260 מיליון דולר וה־EBIDTA (רווח תפעולי תזרימי) הוא כ־25 מיליון דולר.
לפני שנתיים חתמה ארקיע על מיזוג עם ישראייר, שבמסגרתו הייתה אמורה להחזיק ב־45% מהחברה הממוזגת, אבל הוא לא יצא לפועל.
ישראייר נסחרת בשווי 428 מיליון שקל לאחר שכבר הגיעה לשווי 490 מיליון. החברה הונפקה ביוני 2022 לאחר שנרכשה בידי רמי לוי ושלום חיים ב־160 מיליון שקל. ההנפקה בוצעה לפי שווי של 220 מיליון שקל.
כיו"ר טכנופלס מכהן חגי כלימור מזרחי. בעלי המניות הגדולים הם יואל יוגב, ובעלי השליטה ריאן מואנד, משה צוק וערן מיטל. מואנד הוא הבעלים של מלרן, חברת אשראי־חוץ בנקאי שנסחרת בשווי 170 מיליון שקל.