סגור
גיל אגמון מנכל חברת דלק רכב
גיל אגמון (צילום: עמית שעל)

אחרי כישלון הצעתו הקודמת: הצעת הרכש החדשה של גיל אגמון למניות דלק רכב צפויה להתקבל

בעל השליטה מבקש לרכוש 6.5% מהמניות תמורת 145 מיליון שקל - מחיר המניה בהצעה גבוה ב-15% ממחירה בשוק, טרם הגשת ההצעה; לפני חודשיים רק 3.8% מבעלי המניות נענו להצעתו, כשנדרשת היענות של 5%; ההצעה הנוכחית צפויה להתקבל לאחר שכלל ואלטשולר שחם התחייבו להיענות לה

מנית דלק רכב זינקה היום במסחר בתל אביב בכמעט 14% לאחר שבעל השליטה גיל אגמון הגיש הצעת רכש נוספת למניות החברה, כחודשיים לאחר שהצעתו הקודמת לא נענתה.
אגמון, שמחזיק ב-43.6% ממניות דלק רכב באמצעות חברה פרטית, שבה שותף גם אחיו, עו"ד צבי אגמון, מציע לרכוש מהציבור 6.5% נוספים. מחיר ההצעה החדשה זהה למחיר שהציע אגמון בפעם הקודמת, 23 שקל למניה, ותמורתה המלאה עומדת על 145 מיליון שקל. כתנאי לביצוע הרכישה נדרשת היענות של לפחות 5% מבעלי המניות. בפעם הקודמת רק 3.8% מהם נענו ולכן ההצעה בוטלה, הפעם כבר קיבל אגמון את התחייבויותיהם של הגופים המוסדיים כלל ביטוח (4.6% מהמניות) ואלטשולר שחם (1.3%) להיענות להצעה, כך שהיא צפויה להתקבל.
המחיר אותו מציע אגמון גבוה ב-15% ממחיר המניה בסוף יום המסחר האחרון טרם הגשת ההצעה (19.96 שקל) וב-7% ממחירה הממוצע בחצי השנה שקדמה להצעה. הזינוק במחיר המניה בעקבותיה מציב את מחירה על 22.7 שקל, שנמוך מההצעה באחוז אחד בלבד.
הצעתו הקודמת, שאותה הגיש אגמון בנובמבר, לרכישת 5.16% מהמניות במחיר של 23 שקל למניה ובתמורה כוללת של 115 מיליון שקל, הייתה גבוהה ב-11% ממחיר המניה באותה העת, אך נמוכה ב-1% מהמחיר הממוצע בששת החודשים שקדמו לה. בסמוך למועד הגשת ההצעה הקודמת עלתה המניה לרמות שהיו גבוהות ממחיר ההצעה וסמוך למועד האחרון להגשת המענה אליה הגיעה למחיר של 24.5 שקל, שהיה גבוה ממנה ב-6%. אך מאז ירדה כאמור עד שהגיעה ל-19.96 אתמול (שני).
לאחר הגשת ההצעה הקודמת הודיע דירקטוריון דלק רכב כי אין באפשרותו לקבוע אם מדובר בהצעה כדאית או לא, והסביר כי אין בידו מידע מהותי עודף על המידע המצוי משאר בעלי המניות. כמו כן הסביר כי לא הובאה בפני הדירקטוריון חוות דעת כלכלית בדבר כדאיות הצעת הרכש או הערכת ושווי לחברה.
בהיענות מלאה להצעה יגיע אגמון להחזקה של 50.1%, שתאפשר לו לרכוש בהמשך מניות נוספות בלא שיידרש לעשות זאת באמצעות הצעת רכש. זאת, מאחר שחוק החברות קובע שעל מנת לעלות מעל אחזקה של 45% יש לבצע הצעת רכש, אך לאחר שנחצה הסף הזה אין בכך עוד צורך.
ההצעה מגיעה בתקופה מאתגרת עבור בעלי המניות של דלק רכב, שמנייתה נסחרת כיום בשפל של שלוש שנים לאחר שאיבדה ב-12 החודשים האחרונים 47% מערכה ורשמה את התשואה הגרועה ביותר מבין החברות הנכללות במדד הדגל השני של הבורסה, מדד ת"א 125. זאת כשבהתאם לצניחת המניה, דלק רכב נסחרת כיום לפי שווי של 1.9 מיליארד שקל לאחר שבספטמבר 2022 נסחרה בשווי שיא של 5.2 מיליארד שקל.
ההצעה עשויה לאותת לבעלי המניות כי בעל השליטה נכון לעמוד מאחורי החברה גם בהמשך, ואף כי ייתכן שלהשקפתו מחיר המניה הגיע לתחתית לנוכח שיפור שצפוי בהמשך. זאת כתוצאה מהשפעה חיובית של הורדת הריבית האפשרית על מכירות כלי הרכב של הקבוצה, לצד המשך הטמעתה של אינפיניה שאותה רכשה החברה הבת של דלק רכב, ורידיס, בשנה שעברה, ועלייה אפשרית במחירי הקרטון – תחום פעילותה העיקרי של אינפיניה.
מגזר הפעילות העיקרי של דלק רכב הוא במכירת כלי רכב, ולצידו היא מחזיקה בשליטה (50%) בורידיס שעוסקת בתחומי איכות הסביבה, התפלת מים ואנרגיה, וכן באיסוף, מיחזור וייצור מוצרי נייר וקרטון על ידי אינפיניה. מכירת כלי הרכב הייתה אחראית ל-56% מהכנסותיה במהלך ינואר – ספטמבר (2.7 מיליארד מתוך 4.8 מיליארד שקל). אחריה, מגזר איכות הסביבה (ורידיס) ומגזר הקרטון (תחת אינפיניה) הם הגדולים ביותר והיו אחראים ל-15% ול-14% מהכנסות הקבוצה בהתאמה.
במגזר הרכב, בו מוכרת החברה רכבים מדגמי מאזדה, פורד, מיני ו-BMW, סבלה דלק רכב במהלך תשעת החודשים הראשונים של 2023 מירידה של 20% ומכרה 16,659 כלי רכב חדשים. הירידה התבטאה בקיטון של 21% בהכנסות ממגזר זה שהסתכמו ב-2.7 מיליארד שקל ובצניחה של 41% ברווח ממנו ל-520 מיליון שקל.
את השליטה בוורידיס רכשה דלק רכב ב־2018, בעת שהיתה חברה פרטית, לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל, וביוני 2021 הנפיקה אותה לפי שווי של 3.74 מיליארד שקל. אולם בחלוף מעט יותר משנתיים וחצי המניה שלה ירדה ב־54.5% לעומת עלייה של 9% במדד ת"א 125 והיא נסחרת כיום לפי שווי של 2.5 מיליארד שקל (לאחר שבמהלך התקופה ביצעה כמה הנפקות מניות).
עיקר הירידה במניה נרשמה החל מספטמבר 2022 בעקבות כוונתה, שמומשה בהמשך, לרכוש את אינפיניה, והמשקולת של זו על תוצאותיה מאז, מאחר שמכירותיה ורווחיה ירדו מאז הרכישה. בסוף השבוע דיווחה ורידיס כי המשרד להגנת הסביבה עשוי לשלול ממנה מענקים בגובה 43 מיליון שקל שבהם כבר הכירה כהכנסות. זאת, בגין חקירה שנפתחה כנגדה בחשד לעבירות סביבתיות, מרמה, רישוי עסקים והלבנת הון.