סגור
אילן רביב מנכל מיטב דש
אילן רביב מנכ"ל מיטב דש (עמית שעל)

קרן הנאמנות השנייה בגודלה בישראל מקפיצה את דמי הניהול ביותר מפי 4

מיטב תעלה את דמי הניהול בארבע הקרנות הכספיות שלה החל מ-2024; חברת הקרנות של מיטב היא הגדולה בענף עם נכסים מנוהלים של יותר מ-73 מיליארד שקל; מנהלת את הקרן השנייה בגודלה בענף - "מיטב כספית ניהול נזילות" שדמי הניהול שלה יועלו ל-0.22% מ-0.05%; עליית הריבית הגדילה את האטרקטיביות של הקרנות הכספיות, שמהוות תחליף לפיקדונות בבנק מבחינת תשואה ונזילות

מיטב בית השקעות מאותת למשקיעים בקרנות הנאמנות - עידן הקרנות הכספיות בדמי ניהול אפסיים הגיע לכדי סיום. החל מהשנה הבאה מיטב ייקר משמעותית את הקרנות הכספיות שבניהולו בעקבות העלאת דמי ניהול, לאחר שאלו גייסו מיליארדי שקלים לאורך השנה האחרונה.
פקטור התשואה בקרנות כספיות הוא אינו המרכזי, משום שכולן מבטיחות בערך את אותה התשואה. על כן האטרקטיביות נקבעת לפי דמי הניהול.
מנהלי קרנות הנאמנות מוגבלים להעלאת דמי ניהול פעם בשנה, ועם הכניסה לשנה אזרחית חדשה, המנהלים שולחים לבעלי הקרנות את השינוי בדמי הניהול. חברת הקרנות של מיטב, החברה הגדולה ביותר בענף עם נכסים מנוהלים של יותר מ-73 מיליארד שקל, הודיעה כי תעלה דמי ניהול בארבע הקרנות הכספיות בניהולה.
דמי הניהול ב"מיטב כספית ניהול נזילות", קרן עצומה במונחים ישראליים שנכסיה נאמדים ב-10.5 מיליארד שקל, יועלו לשיעור 0.22% לעומת 0.05% היום. דמי הניהול "מיטב כספית", בעלת נכסים בהיקף 5.4 מיליארד שקל, יועלו ל-0.25% לעומת 0.19% היום. מיטב מנהלת גם שתי קרנות כספיות דולריות: "מיטב כספית נקובה ב-$" ו"מיטב כספית דולרית". בצמד קרנות אלו דמי הניהול יועלו מ-0.18% ל-0.28%.
מהלך דמי הניהול אמור להכניס לחברת הקרנות של מיטב 22.8 מיליון שקל בשנה, כאשר עיקר ההכנסות מקורן בהעלאת דמי הניהול במיטב כספית ניהול נזילות. בקרן זו תגזור מיטב הכנסות של כמעט 18 מיליון שקל בשנה.
עליית הריבית בשנה האחרונה הגדילה את האטרקטיביות של הקרנות הכספיות בענף קרנות הנאמנות. קרנות אלו מהוות תחליף עדיף על הפיקדונות בבנק מבחינת תשואה ונזילות. זאת מאחר שתשואתן דומה לזו של ריבית בנק ישראל (4.75%). בנוסף, לעומת הפיקדונות בבנקים, המחזיקים בקרנות נהנים מנזילות יומית - בעוד ניתן לפדות או לרכוש אותן בכל יום מסחר
בהתאם, מתחילת השנה זרמו יותר מ-50 מיליארד שקל לקרנות הכספיות ואלו מנהלות היום 103 מיליארד שקל – הקטגוריה הגדולה ביותר בקרנות הנאמנות – אמצעי החיסכון העיקרי של החוסך הישראלי לטווח הבינוני קצר. העלאת דמי ניהול כוללת בקרנות הכספיות עלולה לפגוע באטרקטיביות שלהן ובקצב גיוס הכספים שלהן.